• Mon 7 Sep 2020 20:21
    2535 visningar
    22 svar
    22
    2535

    När börjar era barn gå upp själva när de ska till skolan?

    Min son är 11 år och vi bor en kvart från skolan. Jag börjar arbeta nästan två timmar senare än han börjar skolan.

    Jag hade så gärna sovit lite längre men får så dåligt samvete om han skulle gå upp helt själv.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden När börjar era barn gå upp själva när de ska till skolan?
  • Anonym (Leni)
    Mon 7 Sep 2020 20:44
    #1

    Jag började också på fm när mina barn var små...

    Min man väckte dem när han körde till jobb kl 07:00 då gick de upp och fixade frukost, tvättade sig, packade sina skolväskor och gick sen till skolan. Från första klass.

    Och ja... jag sov då.

    Inga problem utan tvärtom så blev de självständiga och gillade ta ansvar för sitt eget liv.

  • Anonym (10åri­ng)
    Mon 7 Sep 2020 20:51
    #2

    Jag klarade mig helt själv från det att jag började 3:an och då cyklade jag 3 km till skolan.

    Min son är nu 10 och sköter hela morgonrutin själv med larm för vakna/ät frukost/klä på dig/gå till bussen.

    Den rutinen har han haft i 2 år och skött, jag är dock hemma sjukskriven långtid, och skulle kunna sova den tiden, men sambon vägrar att låta mig sova, för han jobbar ju och måste gå upp.

    Så, testa, prata med barnet och se vad den vill och klarar. Larmen har varit till jättehjälp för att sonen ska känna sig trygg. Och testa barnet en dag, ligg kvar i sängen... En annan dag låssas du sova.. Du finns ju där om det skulle hända något :)

  • Tue 8 Sep 2020 15:26
    #3

    Så olika det kan vara!

    Vi provade en gång för någon vecka sedan o då ringde aldrig larmet, typiskt!

    Har pratat med honom och han vill inte gå upp själv. Han känner sig inte så trygg då säger han.. så det är svårt att kunna låta honom göra det utan dåligt samvete.

  • Anonym (10åri­ng)
    Tue 8 Sep 2020 16:42
    #4

    Ahhh, då förstår jag att det är svårare, om han inte vill...

    Går det att du lägger dig på soffan, så att han ser dig, men att han sköter frukosten själv. Planera med honom vilka larm som han vill ha.

    Och ta lite extratid utöver hur lång tid det tar när du sköter det. Om något oförutsett händer som att sonen tappar mjölken på golvet så blir han helt hysterisk för han kanske missar bussen, som går om 35 minuter :| så vi har lagt in 10 min extra om något skulle hända.

    Sedan var det otur med larmet, försök igen.

    Tror att du måste gå med små steg fram så att han vågar testa.

    Vi har även larm på kvällen så han tar sin medecin, går upp och badar, lägger i sina läxor i väskan, borstar tänderna och släcker lampan...

    Han gillar larmen för då glömmer han inget och han vet exakt när larmen går så han vet vad han förväntas göra.

  • Wed 9 Sep 2020 15:24
    #5

    Tack för tipsen! Han är nog lite bortskämd också, van vid att jag gör frukost och så.

    Vi får träna vidare så smått:)

  • Anonym (10åri­ng)
    Wed 9 Sep 2020 18:59
    #6

    Bre en macka på kvällen så att han bara kan ta fram den själv :)

  • Anonym (Ida)
    Wed 9 Sep 2020 22:04
    #7

    Helt seriöst gå upp och umgås med ditt barn!

    Hen kan ju själv ställa klockan och gå upp samt fixa med frukost men du kan väl ta dig tiden att sitta med vid matbordet. Barnet är 11 år, vill du inte umgås med ditt barn? Hade absolut förstått om man arbetat natt eller liknande men nu är väl inte fallet sådant?

  • Anonym (före detta hemmaf­ru)
    Wed 9 Sep 2020 23:29
    #8
    +1

    Jag var färdigutbildad och fick min första anställning när yngsta barnet var 11 år. Då började han och hans två äldre syskon(12 och 13) att väcka sig själva, göra frukosten, plocka undan, göra sig i ordning och ta sig till skolan själva. Jag börjar arbetet redan 06:30, men arbetar bara till kring lunch. Jag arbetar så tre dagar i veckan och är ledig resterande två(då vi umgås om morgonen och jag lagar lite lyxigare frukost). Jag arbetar en hel lördag i månaden också, men då är ju maken hemma och håller ordning. 

  • Thu 10 Sep 2020 19:45
    #9
    Anonym (Ida) skrev 2020-09-09 22:04:34 följande:

    Helt seriöst gå upp och umgås med ditt barn!

    Hen kan ju själv ställa klockan och gå upp samt fixa med frukost men du kan väl ta dig tiden att sitta med vid matbordet. Barnet är 11 år, vill du inte umgås med ditt barn? Hade absolut förstått om man arbetat natt eller liknande men nu är väl inte fallet sådant?


    Jo jag vill självklart umgås med honom! Men jag är sjukskriven på 50% och för att orka arbeta sedan så behöver jag mycket sömn. Får svårare att orka med dagen och det går ju också ut över honom om jag är för trött även om jag inte vill det.
  • Anonym (10åri­ng)
    Thu 10 Sep 2020 20:04
    #10

    Återkom gärna i tråden och beskriv om du testat något och hur det gått :)

    Och att lära barnet att vara självständig är inte samma sak som att du inte vill umgås med barnet.

    När jag var liten behövde mina föräldrar åka hemmifrån vid 6 och kom hem vid 17, dessutom hade jag fotboll och simning 4 dagar i veckan, plus att de behöde laga middag åt oss barn. Och mina syskon hade också aktiviteter de behövde köra till... Vilket inte gav sååå mycket tid över till att "umgås med barnet" men vi 80-talister växte upp och blev människor ändå ;)

Svar på tråden När börjar era barn gå upp själva när de ska till skolan?