• Anonym tipsare

    För- och nackdelar med varannan vecka med småbarn

    Kan inte ni alla som lever varannan vecka (eller 2-2-3 eller annat system) livet berätta om alla för- respektive nackdelar med det?! Framförallt ni som har små barn.

    Vi har precis bestämt oss för att separera och jag undrar lite hur livet kommer se ut efter det. Barnen är 2 & 4 år.

    Just nu känner jag att allt det här praktiska att lösa är jobbigast, men sen ser jag faktiskt fram emot att för första gången någonsin vara den enda vuxna i mitt eget hem.

    Vi separerar inte som ovänner och vi kommer kunna ha en bra dialog kring barnen och säkert även ses vid födelsedagar, föräldramöten, fotbollsmatcher osv.

  • Svar på tråden För- och nackdelar med varannan vecka med småbarn
  • Anonym (.)

    Ser inga fördelar alls, men livet och vardagen måste ju snurra även för splittrade familjer.

    2-2-3 vet jag många som kört även efter tre års ålder, just för att få en mer kontinuerlig kontakt med barnen. 1 vecka är en evighet även för en 7-8-åring. Nackdelen med täta byten är att det blir hattigt. Detta är antagligen mest till nackdel bara för föräldrarna, inte för barnen.

    Annars, byt i samband med hämtning /lämning, ha dubbla uppsättningar av ofta använda saker som galonbyxor, stövlar, vantar mm mm. Minimera kontakten och håll den skriftligt, tex i ett löpande mail som går fram och tillbaka. Så att det blir tydligt vad som gäller.

    Välj om möjligt bostad i närområdet så att barnen får ha kvar sin vardag i så stor utsträckning som möjligt.

  • Anonym (Mamma)

    Fördelar: egentid varannan vecka
    Nackdelar: stress för barnen att behöva byta hem stup i kvarten. Saknaden den vecka de är hos andra föräldern. Klädkostnader utan dess like eftersom man i princip måste ha tre uppsättningar kläder.

  • Anonym tipsare
    Drottningen1970 skrev 2020-09-08 09:51:57 följande:

    VV rekomenderas ej för barn under 3.


    Nej, det har du helt rätt i! Jag borde nog skrivit ?halvtid? istället för VV. Vi kommer köra 2-2-3. Men ser att jag var väldigt otydlig i mitt inlägg, så tack för din kommentar.
  • Anonym tipsare
    Anonym (.) skrev 2020-09-08 10:20:41 följande:

    Ser inga fördelar alls, men livet och vardagen måste ju snurra även för splittrade familjer.

    2-2-3 vet jag många som kört även efter tre års ålder, just för att få en mer kontinuerlig kontakt med barnen. 1 vecka är en evighet även för en 7-8-åring. Nackdelen med täta byten är att det blir hattigt. Detta är antagligen mest till nackdel bara för föräldrarna, inte för barnen.

    Annars, byt i samband med hämtning /lämning, ha dubbla uppsättningar av ofta använda saker som galonbyxor, stövlar, vantar mm mm. Minimera kontakten och håll den skriftligt, tex i ett löpande mail som går fram och tillbaka. Så att det blir tydligt vad som gäller.

    Välj om möjligt bostad i närområdet så att barnen får ha kvar sin vardag i så stor utsträckning som möjligt.


    Har du själv barnen på halvtid? Ser du verkligen inga fördelar med det? En fördel måste ju ändå vara att det troligtvis är bättre än alternativet (fortsätta bo ihop) :)
  • Anonym tipsare
    Anonym (Mamma) skrev 2020-09-08 10:56:59 följande:

    Fördelar: egentid varannan vecka

    Nackdelar: stress för barnen att behöva byta hem stup i kvarten. Saknaden den vecka de är hos andra föräldern. Klädkostnader utan dess like eftersom man i princip måste ha tre uppsättningar kläder.


    Tack för svar! Har du själv barnen på halvtid?

    Just kläder känns som att vi alltid har i överflöd (enda barnbarnen på båda sidor så det köps mängder), men helt klart värt att ha i åtanke!
  • Anonym (.)
    Anonym tipsare skrev 2020-09-08 22:23:09 följande:

    Har du själv barnen på halvtid? Ser du verkligen inga fördelar med det? En fördel måste ju ändå vara att det troligtvis är bättre än alternativet (fortsätta bo ihop) :)


    Ur barnens perspektiv ser jag nog ingen fördel, nej. Det skulle vara om det varit väldigt mycket bråk då. Att det blir lugnare utan bråk. Men många skiljer sig av andra anledningar.

    Barnen bidde halvtid några år, fördelen för mig var att bara behöva dra halva lasset. Mycket tid för arbete och fritid. Eget val över hur pengar ska spenderas. Nu bor barnen heltid hos mig.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym tipsare skrev 2020-09-08 22:25:05 följande:
    Tack för svar! Har du själv barnen på halvtid?

    Just kläder känns som att vi alltid har i överflöd (enda barnbarnen på båda sidor så det köps mängder), men helt klart värt att ha i åtanke!
    Nej jag lever i s.k. kärnfamilj men har flera bekanta som har separerat.

    En till nackdel är tyvärr kommunikationen kring barnen, man måste på ett helt annat sätt vara samspelta som föräldrar, informera varandra osv. Det blir lite som ett stafettlopp. Det kan fungera bra om man som vuxen kommer ihåg att sätta barnen först och inte falla in i fällan att småbråka om saker som kanske inte ens spelar större roll.
  • TrolletsMor

    Fördelar för min del är att man slipper allt bråk, så på så sätt är det ju bättre för barnen. Ser man till arbetsbörda i hemmet osv har det inte blivit någon större skillnad eftersom jag redan drog det lasset när vi bodde ihop så för min del känner jag att det blivit mindre jobb.

    Sen för barnen finns ju inga fördelar egentligen, jag gör mitt bästa för att de ska känna sig så trygga som möjligt och pratar med dem mycket och är tydlig med att det är helt okej för dem att känna att det är jobbigt eller att de saknar pappa när de är här. Jag vill ju att de ska känna att de kan säga det till mig om de vill prata om det.

    Andra nackdelar är ju att samarbetet inte funkat särskillt bra med pappan. Blivit något bättre så hoppas att det fortsätter så.

    En annan nackdel är ju att du har ju ingen möjlighet att göra något åt saker som den andra föräldern gör som du känner är dåligt för barnen, eller där du känner att de inte prioriterar barnen. Om det inte tydligt skadar barnen såklart. Ett exempel är ju hur man hanterar nya partners, vilket ju blir extra känsligt när barnen är små.

Svar på tråden För- och nackdelar med varannan vecka med småbarn