• Skogssport

    Hur många aktiviteter är okej för en 10-åring?

    10-åringens längsta skoldag är 08:00-14:30, inget fritids och endast en läxa i veckan.

    Aktiviteterna börjar mellan 16:00-18:00 och slutar senast 19:30.

    Varje aktivitet är mellan 40 min/veckan till 1.5 h/veckan beroende på aktivitet.

    Hur många aktiviteter är rimliga? (Lyder omröstningsfrågan). Men skriv gärna en kommentar om antalet dagar som är rimliga (tänker att en aktivitet kan ju ha tre pass i veckan tex).

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många aktiviteter är okej för en 10-åring?
  • Anonym (Olika)

    Svårt att svara på, då barn är så olika. Dotter har tre aktiviteter, 2 sporter och scouter. Men den första sporten har träning 3dagar/vecka. Så hon har aktivitet 5 dagar/vecka vilket jag tycker är något av ett max. Men hon trivs så då är ju allt bra.

  • Skogssport
    Anonym (Olika) skrev 2020-09-08 13:09:41 följande:

    Svårt att svara på, då barn är så olika. Dotter har tre aktiviteter, 2 sporter och scouter. Men den första sporten har träning 3dagar/vecka. Så hon har aktivitet 5 dagar/vecka vilket jag tycker är något av ett max. Men hon trivs så då är ju allt bra.


    Jo, men precis. Det blir ju lite knepigt när barnen kommer upp i ålder för plötsligt är det inte antalet aktiviteter det hänger på längre utan antalet dagar som EN aktivitet har som avgör hur många aktiviteter man kan gå på.
  • Anonym (Aktiv fritid!)

    Vi har en väldigt aktiv fritid och min tioårings skoldagar påminner om din tioårings, likaså läxor och fritids.

    Min tioåring har tre aktiviteter, men den ena (fiol) erbjuder också en lektion/vecka i en ensemble med barn som spelar olika stråkinstrument. Så det är ju egentligen en och samma aktivitet, men den ena är enskild lektion och den andra är i grupp.

    De två andra aktiviteterna hänger också ihop, men utförs med två olika klubbar, så de får nog ändå ses som två olika aktiviteter.

    Så tre aktiviteter fördelade på fyra dagar.

    Eller, om man vill, två aktiviteter fördelade på fyra dagar.

    Eller helt enkelt fyra aktiviteter fördelade på fyra dagar.

    Det är iaf fyra dagar som upptas av aktiviteter. Plus tävlingar på helger under högsäsong (vår, sommar, höst). Plus två konserter/år (vinter och sommar).

    Jag deltar själv på de båda fysiska aktiviteterna, samt tävlingarna som följer på dem.

  • Anonym (Olika)
    Skogssport skrev 2020-09-08 13:11:35 följande:

    Jo, men precis. Det blir ju lite knepigt när barnen kommer upp i ålder för plötsligt är det inte antalet aktiviteter det hänger på längre utan antalet dagar som EN aktivitet har som avgör hur många aktiviteter man kan gå på.


    Är själv gammal hästägare, då är det en aktivitet 3h/dag, 7 dagar/vecka....

    En bekants dotter tränade och tävlade i konståkning, träning 6 dagar/vecka, tävling på helgen. Hon var iofs äldre än 10, 14-15 kanske.

    Barn är som sagt olika, men att få prova på många olika fritidsaktiviteter som 8-10-12-åring ser jag som något positivt.
Svar på tråden Hur många aktiviteter är okej för en 10-åring?