• Svar på tråden Era godaste vegan/vegetariska recept
  • bananmilkshake

    Den här stifadon (grekisk gryta). 

    En vanlig stifado ska koka någon-några timmar men här får man isf göra det utan vegobitarna i, så dom inte faller sönder. Lägg i dom i slutet! 

    Dra gärna på lite av kryddorna, smaka så den inte blir mesig. Det kan behövas mer socker än i receptet också. Jättegott med syltlök i också. 

    https://christine.tarotguiderna.se/2016/04/24/legobitar-i-en-vegansk-stifado/

  • nnnnnnnn

    Jag kör mest på "vanlig mat" som byts ut till något annat tex:
    Köttfärssås => linsfärssås. Istället för köttfärs har vi i ekologiska linser

    Eller soppor utan kött/ägg/fisk.
    Supergott med tex morotssoppa med ingefära. Jag höftar bara lite: hacka gul lök + vitlök + morötter stek lite, i med grönsaksbuljong och koka en kvart. Mixa. Häll ner mycket ingefära och gärna lite kokosmjölk. Extra piff om man häller ner apelsinjuice eller pressad citron före serveringen.

    Ibland gör jag grytor på sådant som råkar vara hemma:
    Hacka och stek lök + vitlök, i med sådant som finns tex skiva morötter, dela potatisar, blomkål är gott och fryst funkar utmärkt, zucchini kanske finns nu på hösten? i med det i så fall välj själv om det ska rivas eller vara i stora bitar,  Tänk på proteinet så ner med linser och bönor eller kikärtor med! Eller gröna ärtor... Eller gula ärtor...
    När det börjar bli fullt i grytan så häller jag på krossade tomater och lite vatten + buljong och kokar tills allt är klart.
    Krydda upp med något du har hemma, kanske har du masala-kryddblandning? Eller curry? Eller basilika? Eller timjan? VÄlj och krydda på!
    Om du har iMat eller liknande hemma, så rör ner före servering.
    Det blir olika varje gång, men har hittills blivit gott!
    Är det mycket rotsaker och potatis i, så blir det "one-pot". Annars kan man såklart göra något till som ris, matvete, quinoa eller vad man tycker passar till....

  • Apricospaj

    Tack för svar!!

    Jag lagar inte allt nej. Men jag och mina två systrar har nog provlagat kanske 80 procent av alla recept. Dock inte alltid exakt utan kan byta ut vissa ingredienser.

    Vi är en familj som älskar mat och vi lever för matlagning kan man säga.

  • Anonya

    Den här lasagnen med zucchini och crème fraiche är jättegod.

    Jag brukar göra dubbelsats i en stor ugnsform. Två saker har jag ändrat på:
    - Jag ökar mängden crème fraiche så det till dubbelsats blir 9 dl, ibland 10 om jag vet att 1 dl annars riskerar bli oanvänd.
    - Jag steker zucchinin istället för att koka den i fraichen. Tycker nämligen att det är svårt att koka för att det antingen inte alls kokar eller så flyger det fraiche vid varje bubbla och att zucchinin aldrig mjuknar. 


     

Svar på tråden Era godaste vegan/vegetariska recept