• Jagarjordgubbar97

    Cannabis under graviditet

    Har en vän som vill nå ut till er då jag ej har några svar. Hon skriver såhär:

    Hej! Jag är en tjej på 21 år som fått veta att jag är gravid i vecka 16 i måndags.

    Jag röker inte cigarretter, snusar inte och jag dricker inte alkohol annars, men jag har rökt cannabis ca 5-6 gånger under dessa 16 veckor skulle jag tro. Alltså inte rökt varje dag utan att jag rökt litegrann vid varje tillfälle & det är ungefär 5-6 tillfällen så jag är ingen stor rökare. Jag har haft pessar vid sexet & jag har ingen mens pga stress så därför har jag ej upptäckt de förens för två veckor sen då jag haft kraftigt med bröstvärn och varit väldigt trött & fick en tid i måndags. Ska självklart inte röka mer och är egentligen ingen stor rökare som sagt men jag är väldigt orolig för mitt barn. Vad kan jag förvänta mig? Har självklart tänkt att ta detta med min barnmorska vid mvc besöket där vid inskrivning. (Var på en privat klinik för att bekräfta graviditeten)

    Vad kan jag förvänta mig? ????????

  • Svar på tråden Cannabis under graviditet
  • Mascaraklumpar

    När det gäller missbildningar och komplikationer under graviditeten och kring födseln så löper barnet en ökad risk att förödas med låg födelsevikt (vilket i sin tur innebär en ökad risk att exempelvis behöva neonatalvård mm), men i övrigt har man inte sett några negativa effekter.

    Tyvärr finns det inget svar alls på hur det påverkar den mentala utvecklingen på lång sikt. De (ganska få) studier man gjort har givit helt olika resultat, och ingen av studierna är tillräckligt välgjord och omfattande för att det ska gå att lita på dem utan de innehåller diverse metodfel. Det är över huvud taget ett svårt ämne att forska på då kvinnor som röker cannabis under graviditeten skiljer sig i många avseenden från dem som inte gör det (för de flesta är det ju inte som i ditt fall, att de inte vet att de är gravida, utan det är ett medvetet val att fortsätta).

    Det enda du kan göra är ju att låta bli att röka från och med nu. Gör du det så har du gjort så gott du kunnat.

  • MinaBernt
    Mackan1978 skrev 2020-09-10 07:51:46 följande:

    Du kan förvänta dig att dom tar barnet om du säger att du har rökt på.


    Såklart att de inte gör det automatiskt bara för att hon säger att hon rökt på innan hon visste att hon var gravid. De krävs väldigt mycket för att få till ett omhändertagande direkt på BB. Tungt missbruk, vilket det inte alls är frågan om här.

    Varför vill du skrämma henne till att inte berätta på mvc? Gjort är gjort och hon är ju redan orolig över att ha skadat barnet på något vis. Såklart är det inte bra, men hon behöver stöd, inte skrämselpropaganda.
Svar på tråden Cannabis under graviditet