• Anonym (Nyser och snorar)

Nyser bara hemma, så uppför väl sig ingen förkylning?

Jag har i 2 dagar haft nysattacker och jätterinnande näsa.

Men bara hemma, och mest när jag sitter i soffan.

Vi skaffade en ny katt för 3 veckor sedan, och jag är allergisk mot vissa katter, dock så brukar även ögonen klija också, vilket de inte gör nu.

Jag går mycket i skogen, flera timmar, och då har jag inga symtom alls, inte i bilen, inte i skogen, utan först när jag varit hemma några timmar.

En förkylning är väl ett virus, och då borde jag väl nysa och snora även utomhus?

Eller tänker jag fel, kan det vara förkylning?

Har börjat ta allergitabletter idag, om det hjälper...

• Svar på tråden Nyser bara hemma, så uppför väl sig ingen förkylning?
  • LFF
    Anonym (Nyser och snorar) skrev 2020-09-10 08:03:11 följande:

Jag har i 2 dagar haft nysattacker och jätterinnande näsa.

Men bara hemma, och mest när jag sitter i soffan.

Vi skaffade en ny katt för 3 veckor sedan, och jag är allergisk mot vissa katter, dock så brukar även ögonen klija också, vilket de inte gör nu.

Jag går mycket i skogen, flera timmar, och då har jag inga symtom alls, inte i bilen, inte i skogen, utan först när jag varit hemma några timmar.

En förkylning är väl ett virus, och då borde jag väl nysa och snora även utomhus?

Eller tänker jag fel, kan det vara förkylning?

Har börjat ta allergitabletter idag, om det hjälper...

Nej, du är allergisk mot något i hemmet. Katten, kvalster, något annat. 
  • Anonym (Allergi)

Definitivt allergi. Ni har inte några nya växter i vardagsrummet? Tänk på att även vissa doftfria växter kan vara allergena.

• bananmilkshake
    Anonym (Nyser och snorar) skrev 2020-09-10 08:03:11 följande:

Vi skaffade en ny katt för 3 veckor sedan, och jag är allergisk mot vissa katter

Men :) Du säger det ju själv. Det är antagligen katten. Allergier kan uppträda på olika sätt! 
  • Anonym (Anonym 666)

Haha jaa det där var väl en no-brainer :)

Du är allergisk mot katter, ni har skaffat katt och vips börjar du nysa och snora.... Du säger ju själv att du inte reagerar likadant mot alla katter så det är inte säkert du får samma symptom av just den här som av tidigare du träffat.

Sedan fattar jag inte hur man tänker om man vet att man är allergisk och skaffar katt! Ni måste ju antagligen göra er av med djuret, som behöver trygghet i sitt liv istället för att skeppas runt mellan olika hem.

• Glinda från Oz

Jag håller med Anonym666. Det var väldigt oansvarigt av dig!

Köp luftrenare och ställ i varje rum.

Vi hade katten på test en vecka först, uppfödaren skulle ta tillbaks honom om jag reagerade.

Och det är precis nu det har startat, borde kännt av det tidigare.

Vi har haft 5 katter, 2 har jag inte reagerat på alls, en på saliven, en på pälsen och våran äldsta katt som vi fortfarande har kvar klarar jag inte av att kela för länge med, hon kan ligga hos mig men klijningen får resten av familjen sköta :)

Kom på nu, kan man vara allergisk mot dun? Vårat duntäcke som jag har i soffan har börjat gå sönder av kattungens sylvassa klor... Så det ligger lite dun i soffan som jag inte orkat ta bort... Duntäcket kommer från sambon, så jag har aldrig varit i kontakt med dun tidigare..

Ska tvätta soffan och ta bort duntäcket när jag kommit hem...

• LFF
    Anonym (Nyser och snorar) skrev 2020-09-10 13:40:21 följande:

Vi hade katten på test en vecka först, uppfödaren skulle ta tillbaks honom om jag reagerade.

Och det är precis nu det har startat, borde kännt av det tidigare.

Vi har haft 5 katter, 2 har jag inte reagerat på alls, en på saliven, en på pälsen och våran äldsta katt som vi fortfarande har kvar klarar jag inte av att kela för länge med, hon kan ligga hos mig men klijningen får resten av familjen sköta :)

Kom på nu, kan man vara allergisk mot dun? Vårat duntäcke som jag har i soffan har börjat gå sönder av kattungens sylvassa klor... Så det ligger lite dun i soffan som jag inte orkat ta bort... Duntäcket kommer från sambon, så jag har aldrig varit i kontakt med dun tidigare..

Ska tvätta soffan och ta bort duntäcket när jag kommit hem...

Ja, du kan vara allergisk mot dun. Och är det ett gammalt duntäcke så finns det säkerligen massa damm och kvalster som trivs där inne. Men du borde ha reagerat på det innan också iofs. 
    LFF skrev 2020-09-10 13:54:03 följande:

Ja, du kan vara allergisk mot dun. Och är det ett gammalt duntäcke så finns det säkerligen massa damm och kvalster som trivs där inne. Men du borde ha reagerat på det innan också iofs. 

Innan har täcket varit helt, tänker att nu kan jag ha andats in en lös dunflaga, eller att jag legat mot en fjäder i ansiktet...

Inga nya växter, och om det var katten borde jag reagera även uppe i sängen för han sover enbart hos/på mig...

Men annars har vi inte något nytt....
Svar på tråden Nyser bara hemma, så uppför väl sig ingen förkylning?