• Bigyello

    Mycket försäljning i BRF - hur tolka?

    Hej!

    Jag och min sambo letar sedan en tid tillbaka efter en bostadsrätt att flytta till från vår nuvarande hyresrätt. Vi har nu hittat en lägenhet som är nästintill perfekt enligt våra behov, och som ligger i ett för oss mycket attraktivt område.

    Vi har dock noterat att det är ovanligt många lägenheter som säljs i just den här föreningen, jämfört med andra föreningar i närheten. Detta gör oss lite fundersamma, och vi undrar hur vi ska tolka det.

    Vad jag kan se verkar årsredovisningen vara i ordning. Föreningen har tomträttsavgäld som omförhandlades i början av året och kommer omförhandlas igen 2030. Den har otroligt hög soliditet (94%), och knappt några lån att tala om. Den ekonomiska förvaltningen sköts av HSB. Större renovering av utemiljön är planerad inom de kommande 5 åren, men ej några stambyten eller liknande jobbiga projekt. Den ligger i princip granne med arenan.

    Vad kan omsättningen av lägenheter bero på? Är det något vi bör oroa oss för? För jämförelse har det lagts ut runt 5 lägenheter till försäljning i föreningen de senaste två månaderna. Detta kan jämföras med en större förening i närheten som vi också är intresserade av, där 3 lägenheter lagts ut under samma tidsperiod, eller andra närliggande föreningar där 1-2 har lagts ut. Det kanske hör till saken att vi avgränsar vår sökning ganska kraftigt (3-4 rum, 75-100 kvm, balkong). Kan det vara så att just den föreningen helt enkelt har många lägenheter med just de specifikationerna, och att andra föreningar har en större andel lägenheter med andra specar?

  • Svar på tråden Mycket försäljning i BRF - hur tolka?
  • pyret013

    Hur stor är föreningen? Att fem kommit ut nyligen kan vara en tillfällighet. Kolla vad det står i senaste årsmötesprotokollet. Där brukar det stå hur många procent av bostäderna som bytt ägare under året 10-20% är normalt.

  • brallison

    Det kan vara massor med olika orsaker - både negativa (dåliga grannar, nära till en stor väg, dåliga förhållande i föredningen) och positiva (de som har flyttat nyss hade inte råd, köpt större, flyttat till en villa). Jag skulle säga, ring styrelseordförande och fråga - de får inte ljuga eller undangömma information om flytten gällde några problem.

  • Pilsner

    Små lägenheter byter ägare oftare än stora.

    Många områden har ett "generationsskifte" efter några decennier. De äldre flyttar vidare, och nya barnfamiljer flyttar in.

Svar på tråden Mycket försäljning i BRF - hur tolka?