• Dendärfaye

    Gå hem från jobbet före förlossning

    Jag har BF 10 januari 2021. Jobbar statligt och vill

    Ta ledig från 15 december ca.

    Vad blir det för ledighet? Havandeskapspenning? Min årsinkomst blir lägre då, får jag då mindre i föräldrapenning sedan? (Har 36.000kr/månaden)

    Tjänar man på att ta semester de två sista veckorna i dec?

    Hur hade ni lagt upp det?

  • Svar på tråden Gå hem från jobbet före förlossning
  • pyret013

    Du kan ta ut föräldrapenning från två månader innan förlossningsdatumet. Börjar du ta ut då så börjar ju dagarna ticka från det datumet. Havandeskapspenning är något annat

  • Tusse89

    Har du några semesterdagar kvar? I och med jul-ledigheten så tjänar du ju inte riktigt på att ta ut F-penning då det är så många röda dagar som du får ledigt för "ändå". Så om jag vore du hade jag försökt ta ut semester resterande dagar, för 6 dagar så får du ledigt ända från 18/12 - 4/1 och sen tagit ut f-penning från 4/1.

  • S23

    Din sgi är skyddad (förutsätter att du arbetat i mer än 6 månader) de sista 6 månaderna före bf.

    Så rent krasst kan du om du har ekonomi för det gå på föräldraledigt en månad före barnet föds utan att för den sakens skull ta ut föräldrapenning.

    Havandeskapspenning får man om man tex har ett fysiskt tungt arbete och troligtvis inget du kan få.

    Som någon sagt så är det dumt att vara föräldraledig över de röda dagarna då du då inte får betalt från arbetsgivaren för dem. Sök istället semester under mellandagarna.

  • Mandelskorpan

    Du får ju ta föräldraledigt om du vill, men vill du inte hellre ha dagarna med barnet istället? Jag jobbade så länge som möjligt, har gått hem ca en vecka före BF. Har iofs inget fysiskt tungt jobb alls.

  • Guapa

    Finns möjlighet att jobba hemifrån skulle jag satsat på att jobba så länge som möjligt och sparat dagarna till barnets ankomst. Hellre ta några extra dubbeldagar med maken under bebisperioden. Ta ut semester i anslutning till julhelgen så man får ut maximal ersättning per dag ledighet. Inte slösa bort de röda dagarna.

  • Guapa

    Jag vet inte hur det är med havandeskapspenning men föräldrapenning ska man inte bryta med semester tidigt. Då riskerar man förlora ev föräldralön man annars kan få från arbetsgivaren. Många arbetsgivare betalar endast ut ersättning för en sammanhängande period och då vi?l man ju att den perioden ska vara så lång som möjligt. Bättre att börja med semester i så fall.

  • Dendärfaye

    Jag jobbar shift så är schemalagd över jul och nyår. Jobbar både kvällar/helger och nätter.

    Ska försöka jobba så långt jag kan men känner mig trött redan. Sedan hade de varit skönt att fira jul/nyår Med min kille/vänner och slippa jobba när jag är höggravid.

    Så det står mellan föräldraledigt och semester då med andra ord?

  • S23
    Dendärfaye skrev 2020-09-11 09:54:07 följande:

    Jag jobbar shift så är schemalagd över jul och nyår. Jobbar både kvällar/helger och nätter.

    Ska försöka jobba så långt jag kan men känner mig trött redan. Sedan hade de varit skönt att fira jul/nyår Med min kille/vänner och slippa jobba när jag är höggravid.

    Så det står mellan föräldraledigt och semester då med andra ord?


    Så länge du inte har ett väldigt fysiskt tungt arbete som du kan beviljas havandeskapspenning för så är det semester eller föräldraledigt som gäller ja.

    Om du ändå inte kan dra nytta av de röda dagarna så spelar det ju egentligen ingen roll vilken ledighet du lägger. Tar du föräldraledigt nu kan du använda semestern för att vara hemma med barnet sedan lika gärna som att ta semester nu och ha föräldradagar kvar.

    Vill uppmärksamma dig igen på att du faktiskt inte måste plocka ut föräldrapenning, Det behöver du inte heller under barnets första år, eftersom din sgi ändå är skyddad. Men det förutsätter naturligtvis att ni har ekonomi att leva på bara en lön
  • S23
    Dendärfaye skrev 2020-09-11 09:54:07 följande:

    Jag jobbar shift så är schemalagd över jul och nyår. Jobbar både kvällar/helger och nätter.

    Ska försöka jobba så långt jag kan men känner mig trött redan. Sedan hade de varit skönt att fira jul/nyår Med min kille/vänner och slippa jobba när jag är höggravid.

    Så det står mellan föräldraledigt och semester då med andra ord?


    Kanske dock troligare att få ledigt över jul om du tar föräldraledigt då de inte kan neka det. Semestern kan de ju neka.

    Vill uppmärksamma dig på att arbetsgivaren inte har skyldighet att bevilja dig mer än tre ledighetsperioder per år. Tänk på det när du gör din ansökan.

    Och som någon redan sagt. Betalar företaget föräldralön? Får du ersättning via företagets försäkring via AFA? Har de AFA så kan du söka för en period under barnets första 1,5 år. Och då är det lämpligt att du gör det för den längsta period du kommer vara ledig
Svar på tråden Gå hem från jobbet före förlossning