• lilladuh

    Är jag för gammal för att skaffa mitt första barn??

    Hej.

    Jag vet att denna typ av frågeställning finns i oändligt många forum. Jag har läst igenom hundratals olika trådar men blir inte klokare av det direkt. Jag fyller 32 om en månad. Är i ett stadigt förhållande sedan många år tillbaka. Alla mina vänner i min närhet har minst ett barn. Faktum är att de flesta i min kommun blir överlag tidiga mammor. Förfrågan "när ska ni skaffa barn då?" får mig stressad och nästan lite arg faktiskt...

    Jag har en väldigt krasslig barndom där min mamma övergav mig som 3 åring. Jag är uppväxt med pappa och en bror. Jag erkänner; jag är livrädd att bli gravid och försöka vara någon mamma. Jag som aldrig inte ens har haft en mamma vid min sida under nästan hela min livsstid. "Hur är en mamma egentligen? Vad innebär det?" - är frågor som ekar i ens huvud. Jag vet .. man behöver inte skaffa barn. Det är ens egen val. Samtidigt som jag är rädd och känner att "det inte är rätt läge nu", så finns en längtan. Ibland.

    Är jag för gammal för att skaffa barn? Hur lång tid har jag på mig? Är det normalt att tänka att tiden inte är inne? Blir det någonsin en passlig tidpunkt att få barn..?

    Evigt tacksam för svar.

  • Svar på tråden Är jag för gammal för att skaffa mitt första barn??
  • Wolfie13
    lilladuh skrev 2020-09-11 15:48:18 följande:

    Hej.

    Jag vet att denna typ av frågeställning finns i oändligt många forum. Jag har läst igenom hundratals olika trådar men blir inte klokare av det direkt. Jag fyller 32 om en månad. Är i ett stadigt förhållande sedan många år tillbaka. Alla mina vänner i min närhet har minst ett barn. Faktum är att de flesta i min kommun blir överlag tidiga mammor. Förfrågan "när ska ni skaffa barn då?" får mig stressad och nästan lite arg faktiskt...

    Jag har en väldigt krasslig barndom där min mamma övergav mig som 3 åring. Jag är uppväxt med pappa och en bror. Jag erkänner; jag är livrädd att bli gravid och försöka vara någon mamma. Jag som aldrig inte ens har haft en mamma vid min sida under nästan hela min livsstid. "Hur är en mamma egentligen? Vad innebär det?" - är frågor som ekar i ens huvud. Jag vet .. man behöver inte skaffa barn. Det är ens egen val. Samtidigt som jag är rädd och känner att "det inte är rätt läge nu", så finns en längtan. Ibland.

    Är jag för gammal för att skaffa barn? Hur lång tid har jag på mig? Är det normalt att tänka att tiden inte är inne? Blir det någonsin en passlig tidpunkt att få barn..?

    Evigt tacksam för svar.


    Klart du inte är! Beklagar verkligen din uppväxt med en frånvarande mamma, men mycket av mammaskapet ligger i rena instinkter att skydda och vårda. Det ger sig automatiskt, oftast.

    Jag fick mina barn vid 35 å 39, funkat hur bra som helst och jag känner mig inte gammal utan tvärtom! De är underbara och håller sinnet ungt, få leka igen... upptäcka världen genom deras ögon. Ingen tycker man är gammal, alla föräldrar är olika.

    Bara det att du oroar dig redan, är ett sunt tecken och visar på att det även finns massa kärlek att ge.

    Det man missat själv, kan barnen lätt fylla med en mening.
  • Litorina

    Du är inte för gammal för att skaffa barn.

    Innan du gör det skulle jag däremot rekommendera att du tar hjälp av tex psykolog och går igenom din barndom, relationen till din mamma och dina känslor inför det. Mycket gammalt jox kan komma till ytan när man blir förälder. Det kan vara skönt att ha hanterat det värsta innan ett barn kommer.

    Och som du säger, barn är inte ett måste. Gör inget bara för att du känner att det förväntas av dig.

  • HeidiHR

    Fick mitt första barn vid 35, tvåan kom året därpå. Är idag 37 och tacksam att jag blev mamma ?sent?. Har det ordnat omkring mig men framför allt är påverkad jag inte av alla ?goda råd? och åsikter om barnuppfostran. Jag har från första stund utgått från mina barn, deras behov och personligheter och vad som funkar för oss som familj.

    Ett exempel är samsovning vilket alla avråder ifrån, bvc har aktivt försökt få oss att låta barnen sova i egen säng. Vi tycker samsovning fungerar utmärkt och dagen då vi känner att vi behöver förändra det gör vi inte nåt åt saken, inte för att bvc anser att barn ska sova i egen säng.

    Så nej, du är inte för gammal!

  • Wolfie13
    HeidiHR skrev 2020-09-11 16:05:21 följande:

    Fick mitt första barn vid 35, tvåan kom året därpå. Är idag 37 och tacksam att jag blev mamma ?sent?. Har det ordnat omkring mig men framför allt är påverkad jag inte av alla ?goda råd? och åsikter om barnuppfostran. Jag har från första stund utgått från mina barn, deras behov och personligheter och vad som funkar för oss som familj.

    Ett exempel är samsovning vilket alla avråder ifrån, bvc har aktivt försökt få oss att låta barnen sova i egen säng. Vi tycker samsovning fungerar utmärkt och dagen då vi känner att vi behöver förändra det gör vi inte nåt åt saken, inte för att bvc anser att barn ska sova i egen säng.

    Så nej, du är inte för gammal!


    What? Samsover också med mina oftast, varför skulle de avråda från det...
  • Mortiscia80
    Wolfie13 skrev 2020-09-11 16:15:51 följande:
    What? Samsover också med mina oftast, varför skulle de avråda från det...
    Ingen aning, det sa vår bvc också. De oroar sig för lite allt möjligt men var väldigt på om att barnet skulle sova i eget rum och egen säng. Vi gör som vi vill, som gör barnet tryggast.

    TS, 32 år är en bra ålder :) Jag önskar att jag hade varit så ung när jag skaffade barn.
  • HeidiHR
    Wolfie13 skrev 2020-09-11 16:15:51 följande:

    What? Samsover också med mina oftast, varför skulle de avråda från det...


    De menar att det är farligt (ökar risken för plötslig spädbarnsdöd) bland annat. I vårt fall tyckte de även att det var viktigt att jag och pappan skulle få sova ihop och ifred, det var viktigt för intimiteten.... lol
  • Jag är bara jag

    Men jösses! Hade förväntat mig en kvinna på en bit över 40 och du är bara 32 och frågar om du är för gammal?!  Snittet är väl 29 så väldigt många är ju äldre än så. 32 är  en fullkomligt vanlig och normal ålder att få barn. Upp till 40 vanligt, sen blir det ovanligare och svårare, men fullt normalt ändå.

    Att du sen inte känner dig redo är en annan femma. Ibland undrar jag om nån nånsin gör det. Att få barn är stort och omvälvande. Oavsett ens egna tidigare erfarenheter av sin egen barndom, syskon eller andras barn. Du hinner dock fundera att tag till. Prata med nån. Prata med din partner. Klura på vad du/ ni vill. Känn ingen press utifrån och jämför dig inte med andra.

  • Physalis

    Du har redan fått bra svar på resten men vill bara lägga till att du kan säga åt din omgivning att du förstår att frågan inte är menad som elak men att du blir stressad av den så de måste sluta.


    Korrekturläser som en kratta
  • PH76

    Snittet i Stockholm för första barnen är väll 36år om jag inte minns fel. Så det ska nog gå bra.

  • Jag är bara jag
    PH76 skrev 2020-09-13 12:29:23 följande:
    Snittet i Stockholm för första barnen är väll 36år om jag inte minns fel. Så det ska nog gå bra.
    I vissa områden som Östermalm t.e.x  Dock inte om man ser till hela Sthlm.
  • PH76
    Jag är bara jag skrev 2020-09-13 14:19:50 följande:

    I vissa områden som Östermalm t.e.x  Dock inte om man ser till hela Sthlm.


    Jag var tvungen att googla det, du har rätt. Snittåldern i Sverige för kvinnor är 30 år, misstänker att Stockholm ligger lite över men hittade ingen siffra på 2 minuter.
Svar på tråden Är jag för gammal för att skaffa mitt första barn??