• Anonym (så dumt)

    Vill inte göra abort men måste..

    Hej! Som rubriken lyder så måste jag göra abort, fastän jag absolut inte vill.

    Vi är ett par på 24 respektive 25 år som velat ha barn i ca ett år, för ett halvår sedan såg allting annorlunda ut och då skulle vi aldrig ens tänkt tanken på abort men sen kom covid19...Jag är nu sjukskriven och sambon förlora sitt jobb. Vi lever därför på aktivitets-ersättning och a-kassa.

    Plussade idag och är i chock, vi har vart super slarviga förut med att skydda oss då omständigheterna såg annorlunda ut och vi nästan hoppades på att bli gravida. Men så fort sambon miste jobbet så har vi vart såååå noga, har verkligen ingen aning om HUR det har skett, förutom om jag hade ägglossning samtidigt som mensen...

    Vet inte hur ska jag klara av att gå igenom denna aborten. Har gjort en förut när jag var ung och dum men nu känns det bara så oturligt. Men vi har inte råd med ett barn, jobb verkar svårt att få, sambon har gamla skulder hos kronofogden(ej jättemycket men prickarna finns ju ändå :/) Vi bor i en etta...Måste ju tänka realistiskt :/

    Känner mig på riktigt äcklig, och vidrig. HUR kan jag ha satt mig i en sån här situation TVÅ gånger :'(

    Har någon mer gjort en abort fast ni verkligen inte velat? Var det rätt val?
    Massa styrkekramar till er som gått igenom samma sak<3

  • Svar på tråden Vill inte göra abort men måste..
  • Miss Skywalker

    Klart du inte ska göra abort om du inte vill. Ekonomin går att reparera. Situationen idag kommer att förändras. En abort går inte att få ogjord.

  • fornminne

    Vill du inte göra abort ska du inte göra det. Er situation är inte optimal, men det är ingens just nu. Ni har ett hem och inkomster. Covid 19 kommer att blåsa över. Jag säger inte att det blir lätt, men om du gör abort mot din vilja, är risken stor att du ångrar dig resten av ditt liv. Jag är absolut inte emot fri abort, men det är för att jag är för möjligheten att få välja. Inte för att man ska tvingas eller pressas till abort. Om några år har ni kanske jobb båda två och råd med en större bostad. Så ta ett djupt andetag och försök se helheten!

  • Anonym (kör)

    Ett barn ångrar man aldrig!
    Du kommer få mammapeng, mycket kan hända på tiden man är gravid.
    Man kan söka bostadsbidrag.
    I värsta fall söka försörjningsstld.
    En bebis behöver inte eget rum, i värsta fall funkar köket som sovplats, vi bodde i en etta och barnet sov i resesäng i köket.
    Jag hade aldrig tagit bort när jag vet att det kan hända mycket o jag hade mått dåligt.
    Jag o min sambo var inämligen i liknande sits, vi plussade när ingen hade jobb, han hittade jobb i 6 månaden, vi flyttade till större och har nu syskon.

  • MRAKas

    Otrolig respekt till TS som lyckas hålla huvudet kallt och se nyktert på sin livssituation istället för att resonera med känslor i ett svårt läge som detta.

    Hopas du/ni hittar styrkan att göra det som ni vet är det rätta för er.

  • fornminne

    Jag skulle aldrig försöka övertala någon till abort, men kan tycka att det finns situationer då abort vore det bästa, även om mamman egentligen inte vill eller är tveksam. Om pappan är farlig t ex. Eller familjer som skaffar barn på barn utan att vare sig kunna försörja dem eller uppfostra dem. (Nu låter jag moraliserande, men det finns sådana familjer.) Men ts, ni är unga och barnlösa. Däremot inte hemlösa eller helt utan inkomst. Det låter som att ert barn skulle få två ansvarsfulla och kärleksfulla föräldrar. Det låter också som att ni har stora möjligheter att utbilda er och få jobb i framtiden. Då tycker inte jag att ni ska plåga er själva genom att ta bort ett barn båda vill ha. Ni är visserligen så pass unga att ni kan få barn i många år till. Ni har råd att vänta. Men det handlar inte bara om det. Nu är du gravid, mår redan dåligt och skulle säkert må ännu sämre om du tvingade dig igenom aborten.

  • Anonym (Minna)

    Du är verkligen inte en dålig människa. Du har haft oflyt. Sådant händer. Gör det som känns rätt för er. Tänk inte att det måste vara på ett visst sätt för det finns inga måsten. Barn känner inte av ekonomiska hinder förrän de är rätt stora. Ni har åtminstone sex, sju år på er att ordna upp situationen om ni väljer att behålla. Och om du känner att det är inte så här er dröm om barn ser ut så är det helt ok att välja abort också. Just nu är det ett litet embryo med mindre känslor och tankar än en fisk i havet.

  • Anonym (tvillingmamma)

    Barn är en gåva, som man kan välja bort. Det är däremot inget man kan planera in i kalendern. Barn kommer när de kommer. Om de kommer. Visst kan man skydda sig, men det finns inga garantier. Ni är båda vuxna och vill egentligen ha det här barnet, om jag förstår dig rätt. Då tycker inte jag att ni ska behöva välja bort gåvan bara för att er situation inte är optimal just nu. Det är ju inte som att ni saknar inkomst och bor på gatan. Bebisar tar inte så stor plats och mycket kan förändras på bara ett par år.

  • Anonym (Abort)

    Håller just nu på med en abort. Var hos gyn igår och fick mifegyne och ska dit imorgon för att slutföra. Har två barn, ena är runt två och andra nio månader och vi orkar helt enkelt inte med ett till just nu. Är helt knäckt och hela min kropp skriker att jag ska avbryta aborten! Visade sig dessutom att jag är ganska långt gången, v. 13. Fasar för morgondagen och hur jag ska må efteråt, kommer hata mig själv och min kille, kommer ha svårt att se på mina barn utan att påminnas av det barn som aldrig fick en chans.

    Inget trösterikt inlägg från mig tyvärr, men förstår precis hur jävligt det känns.

    Stor kram till dig! <3

  • fjanten

    1. Saker händer! Att göra två aborter gör dig INTE vidrig eller äcklig!!

    2. Du måste absolut inte göra abort om du inte vill! Kudos till dig som försöker se 'nyktert' på situationen som, nej, inte är optimal - men den kan absolut lösa sig. Så ska du såklart göra abort om du vill det "med hjärnan", även om du tycker det är jobbigt "med hjärtat". Men situationen KAN lösa sig och du kanske ska ge det lite mer tid? Kanske prata med en kurator?

  • Anonym (Jag)

    Du måste ingenting.

    Gör enligt vad ditt hjärta vill.

Svar på tråden Vill inte göra abort men måste..