• Tmvh

    När kan man se via ul? Orolig hörrni.

    Hej på er där ute! Jag har läst flera forum men jag blir inte klokare.

    Jag misstänkte förut att jag var gravid, då jag tog flera tester med testa tidigt och de va väldigt svagt,

    Jag visste inte exakt datum när jag hade senaste mensen men vet att jag hade äl smärtor runt 22-23/8.

    Så det är ungefär 2,5 vecka sedan själva befruktningen skedde om det nu blev något.

    Min mens har aldrig hoppat eller krånglat, den har alltid varit samma varje gång.

    Men nu har den tyvärr gjort det, jag blödde enbart några timmar för 1 vecka sedan vilket jag trodde de va mens men så var det inte.

    Så jag fick en tid hos läkaren som gjorde ett vul men hon sa att det var helt tomt, ej gravid.

    Men däremot sa hon att enligt min slemhinna så ska jag ha mens om 1 vecka vilket inte stämmer överhuvudtaget.

    Är det så att jag inte är gravid eller har mensen bara strulat till sig rejält denna månad?

    När kan man ens se att man är gravid ? Befruktningen skedde då som sagt för 2 veckor sedan.

    Vill inte ha några taskiga kommentarer då jag redan är rädd ;(

  • Svar på tråden När kan man se via ul? Orolig hörrni.
  • Tmvh
    Matrix123 skrev 2020-09-12 12:08:23 följande:

    V 7-8 ska man kunna se hör jag för mig fler härinne har skrivit i andra trådar


    Har läst det jag också, men att vissa har kunnat sett en graviditet i v.4 då räknar man från sista mensen? Men om jag nu blev befruktad för 2,5 vecka sedan så syns de väl ingenting?
  • Pimpinellan

    V.5 kan man se en antydan- i vart fall i slutet av v.5. Inte helt säkert dock. V.6 ska man se ett foster eller i vart fall en fostersäck, v.7 kan man oftast se hjärtat slå och v.8 ska man se hjärtat. VUL före v.7 är osäkra och bör göras om för säkert besked.

  • Ebo88

    Jag gjorde vaginalt ultraljud (medicinska skäl) 3 dagar efter beräknad mens och då kunde man se en graviditet, hinnsäck/gulkropp eller vad det är, men inget hjärtaktivitet. Det såg vi 2 veckor efter när jag var i v.6+1 (vaginalt ultraljud)

    Gjorde ultraljud första gången i v.8+5 och då kunde man se tickande hjärta

  • Tmvh
    Pimpinellan skrev 2020-09-12 13:26:02 följande:

    V.5 kan man se en antydan- i vart fall i slutet av v.5. Inte helt säkert dock. V.6 ska man se ett foster eller i vart fall en fostersäck, v.7 kan man oftast se hjärtat slå och v.8 ska man se hjärtat. VUL före v.7 är osäkra och bör göras om för säkert besked.


    Tack för svar.

    Så innan dess kan man inte se hinnan eller någon fostersäck?
  • Tmvh
    Ebo88 skrev 2020-09-12 13:44:23 följande:

    Jag gjorde vaginalt ultraljud (medicinska skäl) 3 dagar efter beräknad mens och då kunde man se en graviditet, hinnsäck/gulkropp eller vad det är, men inget hjärtaktivitet. Det såg vi 2 veckor efter när jag var i v.6+1 (vaginalt ultraljud)

    Gjorde ultraljud första gången i v.8+5 och då kunde man se tickande hjärta


    Okej så hade de varit en graviditet så hade de alltså synts nu trots 2 veckor sedan befruktning skedde?
  • Pimpinellan
    Tmvh skrev 2020-09-12 16:29:00 följande:
    Tack för svar.
    Så innan dess kan man inte se hinnan eller någon fostersäck?
    V.4 ser man en förtjockad slemhinna så det ser precis lika ut som före mens. V.5 kan skilja på om det är i början eller slutet av den veckan. Man ska börja se nåt den veckan i vart fall, men VUL så tidigt är vanskligt. Man kan aldrig tvärsäkert säga att det är m.f före v.8- den veckan ska hjärtat synas slå.
  • Ebo88
    Tmvh skrev 2020-09-12 16:31:06 följande:

    Okej så hade de varit en graviditet så hade de alltså synts nu trots 2 veckor sedan befruktning skedde?


    Det är inte säkert. Mycket kan hända på bara någon dag :) Hade jag ex gjort vul 3 dagar innan så hade man kanske inte sett något.

    Sen beror det ju på om du gjorde ultraljud på magen eller vaginalt ultraljud
  • Tmvh
    Ebo88 skrev 2020-09-12 17:28:34 följande:

    Det är inte säkert. Mycket kan hända på bara någon dag :) Hade jag ex gjort vul 3 dagar innan så hade man kanske inte sett något.

    Sen beror det ju på om du gjorde ultraljud på magen eller vaginalt ultraljud


    Jag gjorde ett vaginalt :/ för självklart ville jag ha barn, men min pojkvän som blev min dåvarande häromdagen så ville jag inte längre :; därav att jag är orolig och rädd
Svar på tråden När kan man se via ul? Orolig hörrni.