• Enkeli

    Äggledarspolning-har någon av er blivit gravida efter?

    Hej,

    Jag har ett barn (4år) med min man, vi har försökt ett syskon i nästan 1år. I samband med fertilitetsutredning gjorde vi en äggledarspolning i måndags innan ev IVF som sista steg senare i år- så nu försöker vi ett par ggr till själva. Vår son kom på naturlig vägoch snabbt, medans detta tar inte alls. Allt ser dock bra ut för oss annars. I undersökningen såg de att det rann lite dåligt i högra ledaren men sen släppte det. Hoppas det öppnade upp. Någon här som blivit gravid efter spolningen? Läst om de men vill gärna ha några nya inlägg :) tack snälla!

  • Svar på tråden Äggledarspolning-har någon av er blivit gravida efter?
  • molekyl

    Ja! Jag blev gravid efter en äggledarspolning när vi hade försökt i 1,5 år. Några dagar senare tog det sig.

    Han fyller 11 om några dagar.

    Lycka till!

  • Barnvakten1

    Jag blev gravid 3 månader efter spolningen, hade då försökt nästan två år. Var dock bra flöde osv fick jag veta under spolningen men kan ju ha gett en extra rensning eller liknande! Testade inget annat nytt under dessa månader, förutom att jag precis varit sjuk i influensa. Har läst i flera trådar här inne om flera som blivit gravida precis efter en sjukdom, har något med immunförsvaret att göra. Dock ej något vetenskapligt bakom detta, vad jag vet. Lycka till!

  • Bunny on speed

    Jag blev det efter en misslyckad spolning (gjorde så ont att vi avbröt). Fick dock missfall och blev inte gravid naturligt igen.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Enkeli

    Tack för att ni svarar. Hoppas verkligen vi också skulle bli! Jag år jättekänslig sen ÄL och känns annorlunda.. hoppas !

  • Enkeli
    greeneyes skrev 2020-09-13 11:28:20 följande:

    Japp, jag blev det med mitt andra barn :)


    Vad spännande! Hur snabbt?
  • Enkeli
    Bunny on speed skrev 2020-09-12 14:26:01 följande:

    Jag blev det efter en misslyckad spolning (gjorde så ont att vi avbröt). Fick dock missfall och blev inte gravid naturligt igen.


    Men ni tagit hjälp med IVF?
  • Enkeli
    molekyl skrev 2020-09-12 13:47:30 följande:

    Ja! Jag blev gravid efter en äggledarspolning när vi hade försökt i 1,5 år. Några dagar senare tog det sig.

    Han fyller 11 om några dagar.

    Lycka till!


    Gud så spännande! Var din äggledarspolning helt vanlig, dvs att allt var öppet? Jag har verkligen symtom nu äl +5.. något såger att det tagit sig!
  • greeneyes
    Enkeli skrev 2020-09-13 12:13:10 följande:

    Vad spännande! Hur snabbt?


    Första försöket :) vet flera som blivit det också!
    2007 & 2013
  • molekyl
    Enkeli skrev 2020-09-13 12:14:51 följande:

    Gud så spännande! Var din äggledarspolning helt vanlig, dvs att allt var öppet? Jag har verkligen symtom nu äl +5.. något såger att det tagit sig!


    Haha. Jag minns inte ens att jag gjort en äggledarspolning. Såg för ett par dagar sedan i en gammal tråd här på FL att jag skrivit att jag gjort den och att jag blev gravid några dagar senare.

    Håller tummarna att det går bra för dig.
  • Bunny on speed
    Enkeli skrev 2020-09-13 12:13:37 följande:

    Men ni tagit hjälp med IVF?


    Ja, jag väntar barn 2 nu, bägge via ivf :)
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Favolosa

    Vi gjorde en fertilitetsutredning i maj efter att ha försökt bli gravida i ett år. Då gick det inte ens att spola mina äggledare då de var blockerade och jag fick beskedet att jag troligtvis inte kan bli gravid på naturlig väg. Vi bestämde oss för IVF och bokade in ett första läkarbesök tre veckor senare för att planera det hela. Tre dagar innan läkartiden tog jag ett positivt gravtest. Trodde såklart att jag blivit gravid direkt efter spolningsförsöket men ett tidigt VUL visade att jag redan var gravid under utredningen!

    Hade alltså en mens helt som vanligt en gång trots att jag var gravid.

  • Enkeli
    Favolosa skrev 2020-09-13 22:02:44 följande:

    Vi gjorde en fertilitetsutredning i maj efter att ha försökt bli gravida i ett år. Då gick det inte ens att spola mina äggledare då de var blockerade och jag fick beskedet att jag troligtvis inte kan bli gravid på naturlig väg. Vi bestämde oss för IVF och bokade in ett första läkarbesök tre veckor senare för att planera det hela. Tre dagar innan läkartiden tog jag ett positivt gravtest. Trodde såklart att jag blivit gravid direkt efter spolningsförsöket men ett tidigt VUL visade att jag redan var gravid under utredningen!

    Hade alltså en mens helt som vanligt en gång trots att jag var gravid.


    Magiskt!! Hur var det möjligt att bli gravid trots blockering? Vet du varför de var blockerade?
  • Favolosa
    Enkeli skrev 2020-09-14 22:25:27 följande:

    Magiskt!! Hur var det möjligt att bli gravid trots blockering? Vet du varför de var blockerade?


    De var helt igentäppta vid undersökningen och gick inte att spola alls. Läkaren sa att det kan vara att de just nu bara krampar men eftersom vi inte lyckats bli gravida på ett år, plus att jag hade klamydia för 15 år sedan så är sannolikheten att de verkligen är blockerade och inte bara krampar.

    Klamydia kan göra att man får blockering i äggledarna nämligen. Men nu var det uppenbarligen bara kramp vid undersökningstillfället hos mig. Kanske berodde det på att jag var gravid som det inte gick att spola, jag vet inte?

    Vid detta spolningsförsök hade jag just haft mens som vanligt så jag trodde ju verkligen inte att jag kunde vara gravid då.
Svar på tråden Äggledarspolning-har någon av er blivit gravida efter?