• Sat 12 Sep 2020 22:47
    6800 visningar
    18 svar
    18
    6800

    Kvällsoro??

    Hej! Nybliven förälder här..

    har en dotter på 6 veckor som vissa dagar (inte alla) är otröstlig framåt kvällen. Hon ammas och visar tecken på att vilja ha mat men tar och sen släpper bröstet hela tiden och grymtar och fäktas i frustration. Enda sättet att lugna henne är att gå, vagga och amma samtidigt. Vissa kvällar är det omöjligt. Men problemet varar bara en till max en och en halv timme och inte varje kväll. Magen verkar ändå vara okej, det kommer rapar och fisar och mycket bajs. Kan det vara problemet iaf?

    Är det någon annan som upplevt samma sak? Man känner sig så hjälplös när den lilla är så ledsen och man inte vet varför eller hur man ska trösta...

  • Svar på tråden Kvällsoro??
  • Sun 13 Sep 2020 07:32
    #1

    Beteendet du beskriver är typiskt för den åldern. Jag har fyra barn och allihop har varit oroliga/missnöjda/stökiga kvällstid då. Det är helt normalt och det du/ni gör låter helt rätt :)

    Man får försöka hitta det som funkar för bebisen, det kan ju också variera från dag till dag. För oss har det funkat att hålla bebisen i famnen och gunga upp och ned på pilatesboll. Babybjörns babysitter har också bra gung och har funkat med alla barnen. Men bära, hålla nära, amma, gunga, magmassage osv är bra för många kvällsoroliga bebisar. Så bara fortsätt som ni gör, och rätt vad det är så kommer den här fasen vara över och bebisen är plötsligt nöjd kvällstid igen :) Jag lovar att ni glömmer detta snabbt när det är över även om det känns tufft just nu! När man har haft barn ett tag inser man att hela livet består av faser man ska ta sig igenom och det är faktiskt lugnande (även om det låter jobbigt;)

  • Sun 13 Sep 2020 07:35
    #2

    En annan sak som kan vara bra att veta är att missnöjdhet hos nyfödd brukar vara som värst runt 6/8 veckor för att sen klinga av och vid tre månader är det oftast borta. Så ni har statistiskt sett nått toppen nu <3

  • Sun 13 Sep 2020 07:51
    #3
    Elotzzz skrev 2020-09-12 22:47:31 följande:

    Hej! Nybliven förälder här..

    har en dotter på 6 veckor som vissa dagar (inte alla) är otröstlig framåt kvällen. Hon ammas och visar tecken på att vilja ha mat men tar och sen släpper bröstet hela tiden och grymtar och fäktas i frustration. Enda sättet att lugna henne är att gå, vagga och amma samtidigt. Vissa kvällar är det omöjligt. Men problemet varar bara en till max en och en halv timme och inte varje kväll. Magen verkar ändå vara okej, det kommer rapar och fisar och mycket bajs. Kan det vara problemet iaf?

    Är det någon annan som upplevt samma sak? Man känner sig så hjälplös när den lilla är så ledsen och man inte vet varför eller hur man ska trösta...


    Håll henne tätt tätt, gunga och sjung "vargsången". ????

    Skämt åsido så funkade det faktiskt för vår tös när hon var i den åldern. Och hör och häpna så fungerar det fortfarande med samma sång.

    Som "Solblomma30" säger så går det över. Hade samma erfarenhet med båda barnen.
  • Sun 13 Sep 2020 09:04
    #4

    Tack för svar... känns bättre att veta att man inte är ensam om det och att det förhoppningsvis är en fas :)

  • Sun 13 Sep 2020 16:14
    #5

    www.babybaby.se/2016/12/kvallsoro-maratonamning-och-magknip-17-akuta-tips/

    Jättevanligt :) häng i och vagga och gå runt osv, det blir lättare sen.

  • Sun 13 Sep 2020 21:23
    #6

    Har en bebis, mitt första barn, som gör precis likadant och gjort sedan födseln :) Blev lite av en chock för mig som trott att amning skulle vara så mysigt och enkelt, haha.. :) Var fruktansvärt jobbigt de första veckorna, då hon kunde hålla på i flera timmar. Blev mycket bärande och tröstande.

    Hon är 12 veckor nu och jag upplever att det blivit lättare att hantera nu åtminstone. Brukar inte pågå lika länge nu. Jag ammar också ofta gående, det verkar fungera bäst för henne när hon är på det humöret. Ibland får jag helt enkelt ta en paus i amningen och underhålla henne med något annat, för att sedan försöka igen osv.

  • Thu 17 Sep 2020 22:06
    #7

    Det som du beskriver låter exakt som min son, snart 7 veckor. Han fäktas, grymtar, flåsar och verkar så missnöjd. Samtidigt som han inget hellre vill än att få amma. Känns jobbigt att inte kunna hjälpa han just i det skeendet. Men för oss har bärsjalen och pilatesboll funkat allra bäst. Tillslut är hans så färdig att han somnar, lille vännen.

    Visste heller inte om detta innan det nu händer. Bra i alla fall att veta vad det är, man kan ju lätt tro att barnet har nått bekymmer annars.

  • Sat 19 Sep 2020 21:42
    #8

    Hej!

    En till här! Så skönt att höra att man inte är ensam. Mamma till en sex och ett halvt veckors pojke. Jag blir så himla ledsen när han är så Ledsen. Så jobbigt när allt han vill är att äta men bråkar med bröstet. Bästa som funkar är att lugna honom så han somnar till en stund och sen fort prova med bröstet och då tar han det oftast..

    Lockar dock att ge ersättning på kvällen.. men vet inte om det löser några problem. Har någon av er testat?

  • Sat 19 Sep 2020 21:58
    #9
    LimpanLou skrev 2020-09-19 21:42:55 följande:

    Hej!

    En till här! Så skönt att höra att man inte är ensam. Mamma till en sex och ett halvt veckors pojke. Jag blir så himla ledsen när han är så Ledsen. Så jobbigt när allt han vill är att äta men bråkar med bröstet. Bästa som funkar är att lugna honom så han somnar till en stund och sen fort prova med bröstet och då tar han det oftast..

    Lockar dock att ge ersättning på kvällen.. men vet inte om det löser några problem. Har någon av er testat?


    Ja, jag blir också ledsen, eller mest frustrerad. Man vill ju kunna hjälpa honom. Har du testat massage? Fick tipset att göra lite magmassge, om han ev har ont i magen.

    Annars har det som sagt hjälpt för oss att ha honom i bärsjal. Han blir först ledsen och skriker när jag stoppar ner honom men lugnar sig efter en stunds guppande. Vet inte vad jag skulle göra utan pilatesbollen, det hjälper verkligen. Skönt att slippa gå runt och guppa och istället sitta där.

    Tycker det är jobbigt bara, amningen gick så bra de första veckorna men nu den senaste veckan så släpper han och gormar så mycket. Han behöver äta mycket och kissa mycket eftersom han fortfarande är lite gul i huden. Då känner jag det lite som en stress att han måste få i sig mat och gå upp bra i vikt.

    Jag har inte kört på ersättning. Jag vill helamma honom och det gick så bra tidigare så jag tänker att det kanske är en period nu bara som han går igenom...
  • Sun 20 Sep 2020 08:58
    #10
    LimpanLou skrev 2020-09-19 21:42:55 följande:

    Hej!

    En till här! Så skönt att höra att man inte är ensam. Mamma till en sex och ett halvt veckors pojke. Jag blir så himla ledsen när han är så Ledsen. Så jobbigt när allt han vill är att äta men bråkar med bröstet. Bästa som funkar är att lugna honom så han somnar till en stund och sen fort prova med bröstet och då tar han det oftast..

    Lockar dock att ge ersättning på kvällen.. men vet inte om det löser några problem. Har någon av er testat?


    Jag har testat att ge henne ersättning. Visst tar hon emot det och det går lite fortare för henne att få mat, men ja upplever att hon är orolig efteråt ändå.. så jag upplever inte att maten det hon vill ha mest utan tröst och närhet.
  • Sun 20 Sep 2020 10:28
    #11

    Skulle nog våga påstå att alla barn gör så första månaderna. De äter mer och oftare innan natten för att fylla på så de ska klara orka sova längre utan uppvak. Det är i alla fall målet med att man fyller på med mat innan natten.

    Sedan får du ju tänka på att det är en period som din bebis ökar din produktion av bröstmjölk och då blir det ju oftare också.
    Dessa perioder är inte så mycket annat än att amma men det går över.

    Min första har jag inga minnen av från de första halvåret, förutom att jag satt konstant och ammade.

    Men twinsen som jag flaskade åt mera på kvällen som mellanmål mellan målen. Det gick över sedan när de blev lnågra månader äldre.

  • Wed 23 Sep 2020 21:00
    #12

    Elotozz, hej! Någon förbättring för er?

    Här har det snarare blivit värre. Börjat skrika och bråka med bröstet på dagen med.. var på BVC idag som sa massa olika saker. Bland annat att han kanske blivit bättre/snabbare på att tömma brösten och att min produktion inte hunnit med så det finns det inget när han försöker äta = arg på bröstet. Köper inte riktigt det.. han hinner oftast inte börja suga innan han blir arg.

    Eftersom han är allmänt missnöjd rekommenderade BVC-sköterskan tillägg för att se om han blir gladare av mer mat.. dock så gav hon mjölkproteinfritt + att jag ska äta mjölkproteinfritt för att se om vi märker förändring i hand allmäntillstånd. Det känns väldigt jobbigt just nu..

  • Wed 23 Sep 2020 21:13
    #13

    Så bra att du ska testa mjölkproteinfritt! Låter precis som mina små mjölkallergiker. Var väldigt strikt och ge det tid. Kan rekommendera ben&jerrys veganglads!

  • Wed 23 Sep 2020 23:32
    #14
    LimpanLou skrev 2020-09-23 21:00:00 följande:

    Elotozz, hej! Någon förbättring för er?

    Här har det snarare blivit värre. Börjat skrika och bråka med bröstet på dagen med.. var på BVC idag som sa massa olika saker. Bland annat att han kanske blivit bättre/snabbare på att tömma brösten och att min produktion inte hunnit med så det finns det inget när han försöker äta = arg på bröstet. Köper inte riktigt det.. han hinner oftast inte börja suga innan han blir arg.

    Eftersom han är allmänt missnöjd rekommenderade BVC-sköterskan tillägg för att se om han blir gladare av mer mat.. dock så gav hon mjölkproteinfritt + att jag ska äta mjölkproteinfritt för att se om vi märker förändring i hand allmäntillstånd. Det känns väldigt jobbigt just nu..


    Hej

    Har blivit förbättring. Verkar som det var en fas att gå igenom, en väldigt påfrestande sådan. Men jag märkte också att det hjälpte att låta henne fokusera på annat och inte amma. Ta en paus från det för att sen testa igen och upprepa om det fortfarande var kinkigt...

    Låter tråkigt att det blivit värre för er. Hoppas det vänder snart!! Min BVC sa samma att hon trodde de va slut i bröstet men det var inte så för mig heller precis som du beskriver...
  • Thu 24 Sep 2020 17:40
    #15
    Meloon skrev 2020-09-23 21:13:16 följande:

    Så bra att du ska testa mjölkproteinfritt! Låter precis som mina små mjölkallergiker. Var väldigt strikt och ge det tid. Kan rekommendera ben&jerrys veganglads!


    Tusen tack! ???????? Ska verkligen testa, älskar ben and Jerrys!
  • Thu 24 Sep 2020 17:44
    #16
    Elotzzz skrev 2020-09-23 23:32:29 följande:

    Hej

    Har blivit förbättring. Verkar som det var en fas att gå igenom, en väldigt påfrestande sådan. Men jag märkte också att det hjälpte att låta henne fokusera på annat och inte amma. Ta en paus från det för att sen testa igen och upprepa om det fortfarande var kinkigt...

    Låter tråkigt att det blivit värre för er. Hoppas det vänder snart!! Min BVC sa samma att hon trodde de va slut i bröstet men det var inte så för mig heller precis som du beskriver...


    Vad skönt! Hoppas det fortsätter åt det hållet!

    Själv Sitter jag med en sovande pojke i famnen. Har inte lämnat soffan sen lunch, han har ammat, sovit, ammar, sovit och så ammat igen och nu sover. Han! Hoppas hoppas det fortsätter så här bra! ????????

    Om så är fallet så var det nog som du och andra mammor här ovan säger en väldigt påfrestande fas. Antagligen för tidigt att ropa hej än, men skönt med lite medvind! ????
  • Tue 29 Sep 2020 21:05
    #17

    Nu har det lugnat sig lite för oss också.Verkarhavaritenfas.

  • Tue 29 Sep 2020 21:15
    #18

    Min var exakt likadan! Tänkte alltid första sex månaderna när någon "period" kom att andas och håll ut i två veckor. Funkade för ofta går det vips över snabbare än vad man tror när man är inne i det.

    Jag fick precis som du, vagga vagga vagga, gick runt runt, trodde att golvet skulle bli slitet i köket för jag gick i cirklar ;) och hade jag tur tog hon tillslut efter många försök nappflaskan och somnade.

    Men var glad, min vägde nästan 8 kilo när det inföll för oss, när hon var ca 2 månader, mjölksyra och skakande armar var vardag.

Svar på tråden Kvällsoro??