• Nysvensk

    Vill vi svenskar att kriminella blir dömda om de visas på kamera även om den som blivit misshandlad inte anmäler ?

    En vän till mig blev misshandlad i Mac Donalds av mina gamla barndomsvänner som är kriminella. Han som blev misshandlad frågade mig och några andra om han skulle anmäla eller inte. Jag gav råden att inte anmäla eftersom det skulle skada honom ännu mer om han anmälde. Min vän som blev misshandlad anmälde inte för att han var räd och svensk lag valde att acceptera och la ner beslutet. Jag tycker det är idiotiskt men sanningen är att vi svenska folket har röstat fram att en kriminell ja gå fri om ingen anmäler. Det är sjukt och jätte dumt. Vad tycker ni ?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill vi svenskar att kriminella blir dömda om de visas på kamera även om den som blivit misshandlad inte anmäler ?
  • Anonym (S)

    Förstår inte vad du menar. Misshandel ligger under allmänt åtal så det krävs inte att det är den utsatte som väcker åtal. Vem som helst kan anmäla ett brott, men om ingen anmäler kan förstås polis och åklagare inte känna till brottet.

  • Anonym (Anonym)

    Jag tycker din kompis får skylla sig själv om hen inte anmäler, och jag tycker du är en pissigt dålig kompis som gav det rådet! Helt rätt att lägga ner en undersökning där den som skadats inte ens är intresserad av rättvisa.

  • Anonym (Green)

    Frågan är om det egentligen spelar någon roll? Även om kräken skulle bli dömda så hade det rört sig om skrattretande låga "straff". Det går inte att få rättvisa i detta land.

  • Xenia

    Vi har ju fallet med två killar där en smällde till en ung kvinna så hon föll omkull medan den andre skrattande filmade. Polisen hittade killen och han kunde ha dömts trots att offret inte anmält honom. De visste inte ens vem kvinnan var.

    Men nu har kvinnan själv hört av sig till polisen efter att klippet visats på Efterlyst.

    Så det viktiga är om det finns bevis för misshandeln, inte att offret anmält. Många kvinnor törs inte anmäla män de bor ihop med. Men skulle mannen misshandla när någon såg det, så skulle han bli fälld ändå.

  • Johan70
    Nysvensk skrev 2020-09-12 23:58:12 följande:

    ... Jag tycker det är idiotiskt men sanningen är att vi svenska folket har röstat fram att en kriminell ja gå fri om ingen anmäler. Det är sjukt och jätte dumt. Vad tycker ni ?


    Som andra redan har sagt, så har du fel. Svensk lag ser inte ut så.

    Finns det bevis som kan fälla en brottsling, så kan brottslingen bli fälld i domstol. Det har ingen betydelse alls om någon har anmält det inträffade eller inte.

    Sedan tar du upp andra viktiga problem, nämligen att folk kan vara rädda för att anmäla en känd våldsverkare eller rädda för att vittna, men det är frågor som får diskuteras för sig.
  • Anonym (A)

    Jag kan inte se att TS parti har lagt fram något som helst förslag om att personer ska dömas för brott som inte anmäls även om de syns på kamera. Så då är det rätt löjligt av ts att hänvisa till övriga partier.

  • Xenia
    Nysvensk skrev 2020-09-12 23:58:12 följande:

    En vän till mig blev misshandlad i Mac Donalds av mina gamla barndomsvänner som är kriminella. Han som blev misshandlad frågade mig och några andra om han skulle anmäla eller inte. Jag gav råden att inte anmäla eftersom det skulle skada honom ännu mer om han anmälde. Min vän som blev misshandlad anmälde inte för att han var räd och svensk lag valde att acceptera och la ner beslutet. Jag tycker det är idiotiskt men sanningen är att vi svenska folket har röstat fram att en kriminell ja gå fri om ingen anmäler. Det är sjukt och jätte dumt. Vad tycker ni ?


    Det var väl inte "lagen" som inte utredde brottet. Det var förmodligen åklagarens beslut. Det handlar ju inte bara om att din vän inte anmälde utan också att han inte skulle vittnat och berättat sanningen.

    I de flesta fall när någon går fri trots många vittnen så beror det på att ingen vittnar. Eller om offret överlever, att hen inte anmäler. 

    Lagarna kan behöva ändras. Men de kriminella kommer att gå fria så länge ingen vittnar eller anmäler.

    Varför gav du ett så dåligt råd, det är sådana som du och din vän som gör att kriminella går fria! Bor din vän i typ Rosengård?
  • Anonym (Oklart)

    Oklart vad det handlar om.

    Jag förstår inte riktigt situationen kan beskrevs? De kan dömas i rätten utan större bekymmer även om din vän inte ville anmäla, men det är klart att om din vän inte anmälde så minskade ju chansen att så skulle ske!

    Även polis och åklagare måste ju ha npn typ av stödbevisning och så..

    Tycker du TS gjorde fel här. Du tog de kriminella killarnas parti..

Svar på tråden Vill vi svenskar att kriminella blir dömda om de visas på kamera även om den som blivit misshandlad inte anmäler ?