• Anonym (Mamma)

    Ni som har ny utflugna barn

    Min son är runt 20 och har bott själv i ett år nu. Har jobb och massor med fritidsintressen. Vi bor 5 mil ifrån varandra och han kommer hem varannan helg och sover över. I somras var han här en vecka. Vi bor på landet och ibland har han med sig sina två bästa kompisar som han lekt med sedan dagis.

    Nu till problemet- jag messar med sonen minst en gång om dagen - vi har lunchrast samtidigt så då brukar vi småprata lite - sonen och jag är intresserade av politik, nyheter och poddar. Vi skickar länkar till varandra och diskuterar saker. Ibland när han varit ute bruka han messa att nu är han hemma - för han vet att jag oroar mig. Jag tror jag vet det mesta som händer i hans liv.

    Däremot min man och sonens far pratar nästan aldrig med sonen. Min man har alltid varit en väldigt bra och engagerad far och han och sonen tycker nog mycket om varandra - men de pratar aldrig med varandra. Min man har växt upp med en snäll och bra far men efter att min man flyttade hemifrån träffades de mycket sällan.

    Hur ofta pratar ni med era vuxna barn ?

  • Svar på tråden Ni som har ny utflugna barn
  • Anonym (anna)

    Det låter helt normalt eftersom kvinnor i regel är bättre på att vårda sina relationer än män. Jag har än så länge inte utflugna barn men jag och min mamma har pratat på något sätt minst varannan dag sedan jag flyttade hemifrån. Min pappa (de är inte tillsammans) pratar jag med max två gånger i månaden och då är det jag som tar initiativ till kontakt. Min bror pratar med mamma max två gånger i månaden och med pappa typ 4-5 gånger/år. Min man pratade nästan aldrig med sina föräldrar (de lever inte längre) utan den kontakten de hade fanns tack vare mamman. 

    Så var glad över att din son faktiskt verkar vilja ha tät kontakt med dig, det är en bra egenskap och tyder på att han även i framtiden kommer att ta hand om de relationer han har.

  • Tecum

    Jag utgår från att han får veta allt om sonen via dig? Det är likadant hos oss, min fru messar med den vuxna sonen och jag läser det de skriver. Inget konstigt med det.

Svar på tråden Ni som har ny utflugna barn