• SF123

    Tidigt gravid med hypotyreos någon?

    Hej!

    Jag plussade igår för fösta gången någonsin och är lite i chock just nu ????

    Jag har hypotyreos och vad jag har hört så skall man vara noga med sina värden i början!?

    Vart vänder jag mig skall jag ringa MVC och prata med dem trots att man inte skall skriva in sig så tidigt eller min läkare (som för övrigt inte har sån stor koll) hur gjorde ni? Hjälp!!

  • Svar på tråden Tidigt gravid med hypotyreos någon?
  • greeneyes

    Grattis! Ja, du behöver ta blodprov om typ en vecka för medicinen brukar behöva höjas ett hack. Tyvärr är mvc ofta dåligt insatt, så mitt tips är att försöka läsa på så mycket som möjligt själv.


    2007 & 2013
  • Aamon

    Höj dosen med 50%, ring MVC för inskrivning och boka in ny provtagning om 8 veckor.

  • greeneyes
    Aamon skrev 2020-09-13 14:14:10 följande:

    Höj dosen med 50%, ring MVC för inskrivning och boka in ny provtagning om 8 veckor.


    Men TS ska inte höja utan blodprov! Bättre att göra blodprov nu i veckan och justera dosen utifrån svaret.
    2007 & 2013
  • bellis2

    Jag har ingen sköldkörtel så är tyvärr väl insatt i detta.

    Du ska höja dosen med 25-50 %. Absolut inte börja med att höja med 50 %. Särskilt inte om du har kvar din sköldkörtel.

    Det är väldigt olika hur mycket man behöver höja Levaxindosen och därför är det viktigt att ta blodprov ofta, vilket ofta vården inte är insatt i.

  • bellis2

    Åtta veckor mellan är dessutom alldeles för lång tid mellan blodproven i början på graviditet.

    Man ska hålla sig runt tsh på 1 och missfallsrisken är stor de första 12 veckorna. Viktigt att ta blodprov ofta för att kunna justera dosen. Det är väldigt sällan att man inte alls skulle behöva höja dosen utan frågan är med hur mycket man behöver och det går bara att mäta utifrån blodprov.

  • Jag är bara jag

    Inte höja på eget bevåg. Ring Mvc på en gång och boka tid.  Jag minns inte hur ofta jag tog prov, men mer än varannan månad var det ju. Fick höja litegrann. Det är ju inte automatiskt så att man får m.f bara för att man hamnar över 2. Finns de som haft tsh 10 och inte fått m.f. Så många andra faktorer som spelar roll. Men värdet ska kollas och dosen justeras naturligtvis. Var dock beredd på att Mvc säkert tycker upp till 3,5 är bra värde. När min spec.läkare tyckte det pratade jag med gynläkaren som skrivit ut Levaxin och höjde dosen ändå.

  • Aamon
    greeneyes skrev 2020-09-13 14:17:39 följande:

    Men TS ska inte höja utan blodprov! Bättre att göra blodprov nu i veckan och justera dosen utifrån svaret.


    Enligt endokriniolog så är det så man ska göra. Som skrivits tidigare att höja dosen mellan 25-50%. 50% höjning är max.

    Att målvärde skulle vara 1 skiter ju dock sjukvården i helt. 4.0 är gränsvärdena som gravid fick jag höra.
  • bellis2
    Aamon skrev 2020-09-13 14:33:12 följande:

    Enligt endokriniolog så är det så man ska göra. Som skrivits tidigare att höja dosen mellan 25-50%. 50% höjning är max.

    Att målvärde skulle vara 1 skiter ju dock sjukvården i helt. 4.0 är gränsvärdena som gravid fick jag höra.


    Ja, den dosen min endokrinolog gav mig var ju helt fel. Jag litar inte på svensk sjukvård överhuvudtaget när det kommer till sköldkörtelproblematik. Jag tar blodprov privat och doserar själv. Men man måste vara insatt.

    Alltså fostret behöver ca 25 mikrogram per dag men man vet aldrig förrän man tar blodprov.
  • anonym8383

    Är gravid i vecka 24 med hypotyreos sedan tidigare

    MVC hos mig tar blodprover först i vecka 12-13, om dom upptäcker hypotyreos därigenom kan dom hjälpa dig sedan. Om du däremot har bekräftad hypotyreos sedan innan ska du kontakta din läkare och boka prover när du testat positivt.

    Mitt TSH hade stuckit upp från mitt normala 1,2 till 1,8 i vecka 6. Läkaren ordinerade 9 dygnsdoser per vecka istället för 7, så varje måndag och torsdag tar jag två tabletter. Nya prover togs i vecka 10 och jag var tillbaka på 1,2. Inga nya prover tas nu förrän vecka 25. Detta verkar vara standard praxis.

    Konsultera alltid läkare eftersom sånt här är så individuellt.

  • SF123

    Okej mkt bra info här, jag har en bekräftad hypotyreos sedan tidigare och jag har tagit prover för ca 6 veckor sedan och då låg mitt tsh på 1,15 och mitt T4 på 17.

    Tittar man bara på tsh inte T4 ? Vad skall de ligga på isåfall?

  • greeneyes
    SF123 skrev 2020-09-13 20:25:09 följande:

    Okej mkt bra info här, jag har en bekräftad hypotyreos sedan tidigare och jag har tagit prover för ca 6 veckor sedan och då låg mitt tsh på 1,15 och mitt T4 på 17.

    Tittar man bara på tsh inte T4 ? Vad skall de ligga på isåfall?


    T4 ska ligga högt men inom referensvärdet, de ska eg kolla T3 också som ska vara ca 1/3 av T4. Ditt TSH ser bra ut!

    Tips: finns jättebra grupp på Facebook för mer tips och råd om sköldkörtelsjukdomar, heter Sköldkörtelgruppen.
    2007 & 2013
Svar på tråden Tidigt gravid med hypotyreos någon?