• Sun 13 Sep 2020 12:05
    1312 visningar
    8 svar
    8
    1312

    2 Ultraljud på NÄL?

    Någon som bor i Trollhättan eller tillhör upptagnings området för NÄL. 
    Läste på deras hemsida att man erbjuder 2 ultraljud (info ifrån 2018) Men att man hade en paus över sommaren pga svårighet med personal.  
    Stämmer detta. Erbjuds ni två ultraljus här omkring även nu under pandemin?

  • Svar på tråden 2 Ultraljud på NÄL?
  • Sun 13 Sep 2020 19:28
    #1

    Bor i upptagningsområdet, men är bara i v 5 med första barnet så jag har ingen koll alls! Vill gärna följa inlägget. :)

  • Sun 13 Sep 2020 19:38
    #2

    Åh jag undrar också.

    Gravid i vecka 5 och vet att man ett tag erbjöd 2 ultraljud, varav ett tidigt. Hörde dock att det var inställt pga corona men vet inte om de börjat lätta på reglerna riktigt än. Så följer för svar.

  • Mon 14 Sep 2020 03:13
    #3

    "Med anledning av NU-sjukvårdens arbete med coronaviruset, covid-19, har kvinnokliniken tills vidare dragit ner på viss planerad vård. Det innebär exempelvis att inga tidiga ultraljudsundersökningar på gravida genomförs."

    Så står de på hemsidan till näl.

    www.nusjukvarden.se/avdelningar-och-mottagningar/forlossningsavdelning/

  • Mon 14 Sep 2020 08:46
    #4

    Jag mailade och frågade.

    Den som skrivs in efter 1/9 har rätt till det tidiga ultraljudet då man startat upp verksamheten på NÄL igen (som varit stoppat pga corona), men de som skrivits in tidigare kommer inte få göra det.

  • Mon 14 Sep 2020 09:28
    #5
    Madame98 skrev 2020-09-14 08:46:45 följande:

    Jag mailade och frågade.

    Den som skrivs in efter 1/9 har rätt till det tidiga ultraljudet då man startat upp verksamheten på NÄL igen (som varit stoppat pga corona), men de som skrivits in tidigare kommer inte få göra det.


    Bra att du kollade! är det alltså via vanliga bm som man får det tidiga? Eller måste man boka själv? I vilken vecka ungefär? Många frågor, haha.
  • Mon 14 Sep 2020 09:34
    #6
    Grustradgarden skrev 2020-09-14 09:28:38 följande:

    Bra att du kollade! är det alltså via vanliga bm som man får det tidiga? Eller måste man boka själv? I vilken vecka ungefär? Många frågor, haha.


    Inte helt säker men man kan ju ta upp det med BM, tror dock det är som RUL att det är en själv som ringer och bokar tid. Men har aldrig gjort det ultraljudet så är som sagt inte säker.

    Runt vecka 13 är det tidiga ultraljudet.
  • Mon 14 Sep 2020 12:31
    #7

    Men åh då hopps vi på det då i alla fall. Spännande med två ultraljud istället för ett. 

  • Mon 14 Sep 2020 17:55
    #8

    Har ni tips på bästa barnmorskan i Trollhättan? Vilken av dom är bra?

Svar på tråden 2 Ultraljud på NÄL?