• glammis

kärlkramp i bröstvårtorna

Hej!

har någon här sökt för kärlkramp i bröstvårtorna? använde ni i så fall nitroglycerinkräm? är denna receptbelagd? finns det andra metoder eller mediciner för att lindra kärlkramp (förutom de som finns på amningshjälpens hemsida) tacksam för svar!

• Svar på tråden kärlkramp i bröstvårtorna
  • Bebis06

Hur vet man om man har det??

• glammis

det gör ont och sticker som nålar i bröstet under amningen men även emellan, ja typ hela tiden. för mig är det värst på nätterna det gör så förbenat ont att jag inte kan sova. efter min pojk har ätit är bröstvårtan kritvit pga att inte blodet kommer fram ordentligt (taget är det inget fel på) detta kallas också raynards fenomen eller någon sådant.

vet någon om nitroglycerinkräm är receptbelagt?

• Maggen

Är ganska så säker på att det är receptbelagt (till 99%). Är det något man kan använda då? Jag tänker på om bebisen får i sig det via amningen??

• epok

Jag har exakt dom symtomen. Stickningar, nästan som att brösten brinner, både under amning och emellan. Ena vårtan blir vit efter amning. Går det att behandla och försvinner symtomen helt?
    Jag har även ont i vårtgården och sen måste jag har fått mjölstockning för allt gör ont och det är stenhårda knölar i bröstet. Eller hör det ihop med kärlkrampen? Nån som vet?

• isss

Här är en till mrd precis samma besvär! Krämen är så vitt jag vet receptbelagd. Just nu håller jag på med en utredning på amningsmottagningen för detta. Återkommer och berättar hur det gått när jag vet lite mer.

• glammis

ok. isbi - återkom gärna! jag har redan varit hos min husläkare en gång och han skrev ut pencillin till mig (vi trodde det kunde vara en infektion) och det känns så drygt att behöva gå tillbaka till honom, speciellt eftersom han inte är så jättehaj på amningsproblem...man kanske kan ringa till bb och få hjälp? men som sagt, skriv gärna och berätta hur det går!

• isss

Jag har tydligen haft turen att träffa på en mycket engagerad sköterska på amningsmottagningen och hon har lagt ned väldigt mycket på det här. Enligt mina provsvar så har jag varken svamp eller bakterie. Jag har nu fått "adalat 10 mg" utskrivet som jag ska ta två gånger om dagen. Enligt henne ska glycerylnitratkrämen inte alls vara lika effektiv och med mycket sämre resultat. I svenska FASS rekomenderas inte denna medecin till ammande kvinnor, men enligt all litteratur om amning om Raynaus fenomen rekomenderas adalat. Hon har även noga överlagt med både överläkare och apotekare, så jag känner att det är helt ok att prova. Så ligger läget till nu! Jag har också märkt att jag väldigt lätt får knölar i detta bröst och att smärtorna då förvärras. Är det lika för er andra? Jag har också haft problem med återkommande mjölkstockningar. Enligt min teori så beror stockningarna på att jag har väldigt mycket mjölk och att dottern blir mätt innan hon tömt ordentligt. Sköterskan trodde även att det kan vara på grund av att jag har mycket mjölk som detta kärlkrampsproblem uppstått. Att mjölksjöarna trycker på kärlen helt enkelt...

• Bruden1

Jag använde apotekets egna kräm som heter: Glycerylnitrat 0,2% (i Unguentum Merck).
    den är receptbelagd.

Mamma till charmtrollet Evelina född 051013
  • Happy baby

Jag hade liknande symptom under de första två månaderna jag ammade, men fick ingen hjälp trots att jag sökte hjälp på BVC och amningsklinik. Grät när jag ammade och spände mig så att jag fick mjölkstockning flera ggr per vecka! Efter drygt två månader avtog dock symptomen och även om bröstvårtorna fortfarande blev vita så gjorde det inte ont mer. Vet inte varför det blev bättre, men om det inte hade blivit det hade jag nog slutat amma.

• Kaosspassageraren

Jag hade liknande symptom och fick av amningsmottagningen veta att det kunde bli så när man haft så mycket sår som jag hade (hade sår i ungefär 2-3 månader).

Det gjorde ont länge efter att såren läkte. Det tips jag fick var att lägga tepåsar på bröstvårtorna! Jag gjorde det aldrig, jag förstod inte hur jag skulle ha kunnat sitta eller ligga med dem på med min vilda bebis, men nu i efterhand fattar jag ju att jag hade kunnat lägga dem i bh:n . Nå, det har ju kommit klokare och mer vetenskapliga förslag i tråden, men kanske kan det hjälpa någon innan man lyckats skaffa medicin? Tepåsarna ska förstås ha hunnit dra i lite varmt vatten, men ska inte vara skållheta när man lägger på dem.

• Linda 23

jag hade kärlkramp "white nipple syndrome"
    men jag fick inget mot det. jag stod ut å ammade i 7 månader.

• Kaosspassageraren

isbi, jag läste dåligt, om din fråga om mjölkstockning kan jag berätta att jag hade aldrig några mjölkstockningar. Jag hade iofs delvis problemet med för LITE mjölk, men när jag fick ordning på det också (många amningsproblem här, suck) höll sig stockningarna fortsatt borta. Det låter dock möjligt, precis som sköterskan säger.

Visst är amningsmottagningarna super?! Jag tyckte den jag kom till till slut var helt fantastisk. Jag hade aldrig fått ordning på min amning om jag inte kommit dit (Karolinska i Sthlm i mitt fall). Love!

• Bruden1

I kalmar var det jag själv som fick berätta för doktorn där att jag hade kärlkramp!! Hon hade aldrig hört talas om det innan! Trodde mig knappt förren jag visade utskriften från nätet. lite OT men,,,,

• glammis

bruden1: hur fungerade apotekets glycerylnitrat för dig? torkade du bort den innan amning? hur känns brösten nu?

• Bruden1

glammis: jag tog på krämen direkt efter amning å då hade nästan all kräm tränkt in till nästa amning, men jag torkade av lite extra på dagarna innan jag ammade, men inte på natten, var för trött för att gå upp då! MEN den krämen är inte farlig för bebis vid amning så man behöver inte torka av, men jag gjorde det iaf. Värken blev bättre efter ca 2-3 veckor å sedan fick jag mjölkstockning och efter det blev jag bra! Det var väl toppen på kakan Nu har jag ingen värk alls å dottern är 5 månader. Har inte haft ont sedan hon va ca 2,5 månad.

• isss

Jag har nu tagit adalat i tre dagar och har märkt en otrolig förbättring! Smärtan är inte helt borta, men jag skulle vilja påstå att det nästan inte gör ont längre. Otroligt glad är jag för det!!! Inte har jag fått några bivärkningar heller! Berättar igen om några dagar om hur det känns då!

• Suneboll

Det gick över av sig självt på mig efter någon månad...visste inte att man kunde smörja med ngt....

• aha

Jag började att använda Weleda babyoil, som värmer och amningsinlägg. Det funkade jättebra... Lätt och enkelt, nu behöver jag inget alls!!!

• isss

Det har nu gått några dagar sedan jag skrev sist. Jag är nu så gott som helt bra! Känner fortfarande lite, lite när jag ammar, men det är nog nästan bara för att jag känner efter. Även knölarna i börsten har försvunnit. Biverkningar har jag inte haft några alls. Beträffande adalatens lämplighet när man ammar kan jag bara berätta hur det har resonerats fram i mitt fall. Sköterskan på amningsmottagningen har diskuterat detta med två överläkare på barnkliniken och båda ansåg det vara helt ok. I norska FASS står det dessutom att adalat är helt ok. att ta när man ammar. Då jag själv inte besitter några medecinska kunskaper valde jag att förlita mig på läkarnas utlåtanden. Självklart måste man dock tänka igenom beslutet och själv känna att man är bekväm i det. Jag gjordet detta val men jag har även full förståelse för om man väljer annorlunda. För min del har detta dock varit räddningen för min amning. Även jag har provat tepåsar, värme etc. tidigare utan nämnvärd framgång. Smärtan uppfattade jag nästan jobbigare än förlossningen (fast jag tyckte inte att förlossningen gjorde så särskilt ont...) och kan således tänka mig att man kan ha olika "grader" av kärlkramp. På en lättare variant kanske det hjälper med huskurerna, men det gjorde det inte för mig, och då kämpade jag på i dryga tre månader... Självklart ska man prova huskurerna först, men hjälper inte de så kan jag varmt rekommendera adalat!

Svar på tråden kärlkramp i bröstvårtorna