• Anonym (?)

    Flytta till hans hus

    Jag och min pojkvän ska flytta ihop, jag ska flytta in i hans hus. Har ni några bra tips och råd angående hur man ska tänka kring ekonomi osv.

    Är det någon mer som flyttat in hos någon annan och hur delade ni upp utgifterna? Och om ni skulle renovera något hur gjorde ni då? Betalade hälften var?

    Köpte du in dig i huset, eller hur gjorde ni?

    Har ni separat ekonomi eller gemensam?

    Vi har inte tagit upp och diskuterat dessa saker än men tänkte be om lite tips innan vi har diskussionen så jag har lite mer kött på benen så att säga,

    Det är första gången jag flyttar in hos någon som redan har ett hus, jag har haft sambo förut men då har den andra flyttat in hos mig så detta är nytt så jag känner mig lite son en novis

    Tacksam för råd

    Mvh

  • Svar på tråden Flytta till hans hus
  • Anonym (Kvinna)

    Är det någon mer som flyttat in hos någon annan och hur delade ni upp utgifterna? Och om ni skulle renovera något hur gjorde ni då? Betalade hälften var?
    Jag har betalt renoveringen på ena barnets rum (mina barn)så där delade vi, annars inte.

    Köpte du in dig i huset, eller hur gjorde ni?
    Nej, det är hans hus från början och jag har inte köpt in mig, kommer inte heller att göra det.
    Vid ett tillfälle diskuterade vi att han skulle sätta mig som ägare också då det pratades om nedskärningar hans jobb dvs jag skulle hjälpa till med betalningar på lånet (för att jag ville men då var det med kravet att jag skulle få hälften av huset som säkerhet).
    Vi har ett förord.

    Har ni separat ekonomi eller gemensam?
    Separat.
    Jag betalar procentuellt på vissa räkningar men inte på något som har med huset att göra.

  • viktorjohan

    Jag ägde ett hus när vi blev sambo, jag och min blivande fru.

    Jag resonerade som så att förhållandet inte kan bli jämlikt om inte vi båda tillsammans ägde hemmet.

    Jag anser också att förhållandet mår bäst av gemensam ekonomi.

    Vi löste det genom att skriva ett gåvobrev på halva huset och göra om lånen jag hade så att vi båda stod för dem gemensamt. Lånen var lägre än husets värde.

    Jag bjöd på mellanskillnaden då hon inte hade de pengarna och att det ändå inte spelade nån roll eftersom vi hade gemensam ekonomi. Visst tog jag en risk. Men hellre det än att jag skulle känna ojämlikhet i förhållandet. I dag, 15 år senare är vi gifta och bor i ett annat hus. I ert fall skulle man kunna tänka sig att du betalar halva mellanskillnaden till din blivande sambo.

    Vi tog hjälp av en familjejurist med detaljerna.

Svar på tråden Flytta till hans hus