• Nallemajatjejen

Fetaost, fårost, getost. Vad är skillnaden?

Ja det var det jag undrade för jag har aldrig förstått skillnaden.

• Svar på tråden Fetaost, fårost, getost. Vad är skillnaden?
  • SannaStina

Sättet man gör osten på + att det är ju skillnad på getter och får

• JennyOEmilia

Fårost och fetaost vet jag inte skillnaden på? Smarar inte de rätt lika, men getost smarkar annorlunda.

Brukar ibland beställa getostsallad och då får man den varm med det där vita skalet runt om... Gott.

• JennyOEmilia

Jag kan tydligen inte stava till SMAKAR idag!

• SannaStina

Jag menar alltså att det är olika recept på alla de där olika sorterna. Precis som att det är skillnad på Kvibille grönmögelost, Prästost, Cheddar och andra ostar gjorda på komjölk.

• Nallemajatjejen

Ok getost och fårost är alltså skillnad i smak.
    Men fårost och fetaost då?
    Tex om man ska göra fårostgratinerad fläskfilé, märker man då skillnad på om man skulle ha fetaost eller fårost i?

• Thymus

Fårost är gjord på fårmjölk
    Getost på getmjölk ex.chevre
    Feta är vanligtvis gjod på komjölk, är inte speciellt lagrad

• Nallemajatjejen

Med andra ord. om det står i receptet "fårost, grekisk" så betyder det fetaost?

• Majblomma12

Thymus, Feta är inte gjord på komjölk, den är gjord i Grekland, på fårmjölk.

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • Thymus

Fetaost spricker, eller skär sig lätt vid uppvärmning, den blir ej heller så god varm!!

• Kofttanten

Jag tror att Fetaost ofta görs på ko-mjölk; tex Apetinas feta. men det är tveksamt om de får kalla den feta i fortsättningen (eu-regler tror jag) eftersom den inte görs av fårmjölk.

• therese

Fetaosten är inte så bra att värma, den blir ofta bara hård/seg och inte alls god. Den passar bäst att servera kall i en sallad. Fetaost ska egentligen vara gjord på getost och vara lagrad i saltlake.
    Dock finns det "fetaost" av komjölk och den är lenare i smaken. Feta kan annars vara lite "kärv" tycker en del.

Jag är ingen stor kännare av fårost, men man kan säkert göra hårda "vanliga" ostar av den också.

Chèvre, dvs getost, finns i 2 huvudkonsistenser, mjuk och hård. Den hårda är visserligen också rätt så mjuk, men kan skäras med osthyvel åtminstone när den är kall.
    Den mjuka chèvre är den man oftast ser i små "rullar" i affärerna. Den är rätt hård i ytterkanten men mjuk mot mitten. Den kan vara lite smulig och kärvare än den hårda chèvre.

• Isolde

Fetaost behöver inte vara gjord i Grekland, bulgarisk fetaost är fantastiskt god! Däremot måste den vara gjord just på fårmjölk och enligt vissa kriterier.

Sån där "fuskfeta", gjord på komjölk går bara inte att jämföra med den riktiga fetan. Uäääk! Den är alldeles för seg och inte alls tillräckligt smulig. Smakar ingenting.

Svar på tråden Fetaost, fårost, getost. Vad är skillnaden?