• Anonym (Www)

    Funkar propavan för sömnen?

    Någon som äter denna? Och vill dela erfarenhet? Funkar det?

    Har problem med insomning och fått förslag att testa denna.

    Vill minnas att jag testa den för typ 10 årsedan och fick kraftigt problem med att jag fick krypningar i benen en stund efter intag... men minns inte riktigt om det var av denna. Så funderar på att ge den en chans igen då den inte ska vara beroendeframkallande.

  • Svar på tråden Funkar propavan för sömnen?
  • Anonym (Sömn)

    Funkar noll för insomning, men hjälper mig att inte vakna flera gånger under natten när jag väl somnat.

  • Anonym (Sömn)

    Krypningar i benen brukar komma om man tar fler än en tablett. Flera tabletter ger inte ökad effekt bara jobbiga bieffekter. Ta en tablett ca 45 minuter innan beräknad insomning, så hinner inte krypningarna starta. (Problemet är dock att de inte hjälper för insomning)

  • Anonym (Jodå)

    För mig hjälper dom med insomning. Eller, jag blir skönt trött på den ca 2 timmar efter jag tagit den. Läkaren sa till mig att propavan (förutom att hjälpa sömnen) även verkar lite lugnande och att det gör att tankarna lugnar sig lite grann och det i sin tur hjälper ju också till :)

    Jag får myrkryp i benen ibland av dom men det är inte alls ofta, kanske en gång var 3:e månad eller nåt och det brukar inte hålla i sig länge. För mig funkar propavan kanon i alla fall!

  • Anonym (S)

    Propavan är en sömntablett och inte en insomningstablett. Om det är insomning du har problem med så är det bättre att ta en sån tablett, de är mindre beroendeframkallande, båda sorterna är dock beroende framkallande. Melatonin är det enda som inte sägs vara beroendeframkallande men det hjälper ju bara om det finns brist på melatonin. Jag har provat alla varianterna och visst fungerar de och kan användas en period. Propavan ger mig konstig smak i munnen dagen efter men det kan man ju leva med.

  • Anonym (Tips)

    Om ni får myrkrypningar av Propavan så ska ni prova att krossa den innan ni tar den. Fick det tipset av min läkare och upplever att det funkar 9/10 ggr

  • Anonym (Myran)

    För mig fungerade propvan super. Jag hade betydligt färre mardrömmar/stressdrömmar och fick även lättare att somna. Jag hade inte heller problem med restless legs, vilket jag hört är en vanlig biverkning.

    Jag fick informationen från min läkare att propavan inte ska vara beroendeframkallande.

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (S) skrev 2020-09-13 22:10:26 följande:

    Propavan är en sömntablett och inte en insomningstablett. Om det är insomning du har problem med så är det bättre att ta en sån tablett, de är mindre beroendeframkallande, båda sorterna är dock beroende framkallande. Melatonin är det enda som inte sägs vara beroendeframkallande men det hjälper ju bara om det finns brist på melatonin. Jag har provat alla varianterna och visst fungerar de och kan användas en period. Propavan ger mig konstig smak i munnen dagen efter men det kan man ju leva med.


    Är du helt säker på att melatonin bara funkar om man har brist på det? Jag är inte så säker på det nämligen men jag kan ha fel.
  • Anonym (Propavan)

    Har tagit propavan från och till i cirka 10 år nu. Tar det i perioder när jag har svårt att sova. Den hjälper mig både med insomning och så att jag inte vaknar framåt småtimmarna. Har aldrig haft några problem med att sluta med den. Har som sagt haft långa perioder då jag inte behövt den. Vet dock att den inte funkar för alla...

  • Anonym (Fia)

    Propavan går inte alls för mig, den går inte ur som den ska och jag kan somna stående (så att jag ramlat alltså) fram till emot 20 kvällen efter. 

    Men värt att prova kan det väl alltid vara, är ju inte samma för alla - dock är det ju inte en insomningstablett, men har man ganska milda problem med just det så kan det ju vara tillräckligt. 
    Men prova gärna att försöka få prova melatonin, funkar det för dig är det mycket mindre biverkningar än alla andra alternativ och inte beroendeframkallande. 

  • Deacon Blues

    Propavan är den absolut sämsta sömntablett jag haft. Först flera timmar av obehag, krypningar i benen och ångest. Sedan, när/om man lycksts somna så känner man sig som en zoombie i ett par dagar, kan inte tänka en klar tanke. Riktig tortyrmedicin det där.

Svar på tråden Funkar propavan för sömnen?