• Modi2020

    Arg 11 åring

    Hej

    Vi har en arg och jobbig 11 åring. Hon bråkar jämnt, lyssnar inte, tjatig.

    Hon kan vara ond mot sin lilla bror. Det kan inte gå en dag utan tjafs och bråk.

    Idag blev det värst,vi bad henne och duscha och lägga sig för att det är skolan imorgon men hon vägrade och hon ville ha sin mobil för att hon skulle spela med sina vänner. Ena till det andra det blev stort bråk och jag tappade fattningen och gjorde sönder hennes mobil och nu sitter jag här och kan inte sova pga skuldkänslor.

    Detta har varit så jätte länge vi snackar om sen hon va 8 år gammal.

    Vi har gjort det mesta med inget funkar med henne och vi är oroliga och trötta.

    Just nu vet jag inte vad jag ska göra mer.

  • Svar på tråden Arg 11 åring
  • Fröken W

    Vad jobbigt för er alla. Har du testat att sätta dig ner i lugn och ro med henne, när hon inte är arg, och pratat med henne? Ibland kan det funka förvånansvärt bra att bara fråga rakt ut ?jag vet inte vad det är som gör att vi har det så här men det måste sluta. Det är tråkigt för oss alla att det blir så mycket tjat och bråk. Har du någon idé om hur vi kan kan få det lugnare och trevligare hemma??

    Viktigt att inte avfärda ev. förslag som hon kommer med eller slå ifrån sig och gå in i försvar ifall hon uttrycker missnöje över något.

    Utan mest lyssna och visa uppskattning.

    I vardagen är det också viktigt med uppskattning och beröm när hon gör något bra.

    Hoppas det löser sig för er. Lycka till!

  • Kråkungen
    Modi2020 skrev 2020-09-13 21:30:30 följande:

    Hej

    Vi har en arg och jobbig 11 åring. Hon bråkar jämnt, lyssnar inte, tjatig.

    Hon kan vara ond mot sin lilla bror. Det kan inte gå en dag utan tjafs och bråk.

    Idag blev det värst,vi bad henne och duscha och lägga sig för att det är skolan imorgon men hon vägrade och hon ville ha sin mobil för att hon skulle spela med sina vänner. Ena till det andra det blev stort bråk och jag tappade fattningen och gjorde sönder hennes mobil och nu sitter jag här och kan inte sova pga skuldkänslor.

    Detta har varit så jätte länge vi snackar om sen hon va 8 år gammal.

    Vi har gjort det mesta med inget funkar med henne och vi är oroliga och trötta.

    Just nu vet jag inte vad jag ska göra mer.


    Inser att det var ett tag sen du skrev detta, men antar att det fortfarande är aktuellt...

    Har det gjorts någon utredning på din dotter? Jag tycker personligen egentligen inte om den här trenden som uppkommit, där man ska dela ut diagnoser till höger och vänster, för minsta lilla grej, men för de barn som faktiskt har någon form av npf-problematik (som det ju faktiskt låter lite som i det här fallet) kan det vara hjälpsamt - både att få en förklaring till varför man är som man är, och att få konkret hjälp. Hur är hon mellan bråken? Har hon perioder när hon är ångerfull och klankar ned på sig själv och sitt beteende?

    Och du - försök att inte ha dåligt samvete över saker du gör i ren frustration. Vi är inte mer än människor. Däremot är det ju viktigt att prata med barnet om det efteråt; att be om ursäkt och förklara varför man reagerade som man gjorde.
  • Kråkungen
    Fröken W skrev 2020-09-13 22:10:26 följande:

    Vad jobbigt för er alla. Har du testat att sätta dig ner i lugn och ro med henne, när hon inte är arg, och pratat med henne? Ibland kan det funka förvånansvärt bra att bara fråga rakt ut ?jag vet inte vad det är som gör att vi har det så här men det måste sluta. Det är tråkigt för oss alla att det blir så mycket tjat och bråk. Har du någon idé om hur vi kan kan få det lugnare och trevligare hemma??

    Viktigt att inte avfärda ev. förslag som hon kommer med eller slå ifrån sig och gå in i försvar ifall hon uttrycker missnöje över något.

    Utan mest lyssna och visa uppskattning.

    I vardagen är det också viktigt med uppskattning och beröm när hon gör något bra.

    Hoppas det löser sig för er. Lycka till!


    +1 på den
Svar på tråden Arg 11 åring