• Anonym (Undrande)

    flytta in till pojkvän

    Jag och min pojkvän ska flytta ihop vilket är jätte spännande, jag ska flytta in i hans hus. Vi har än så länge inte diskuterat ekonomi skulle vilja ha lite råd och tips vad behöver jag tänka på?

    Hur har ni gjort som flyttat in till någon annan? Har ni köpt in er i huset eller hur löser ni det ekonomiska?

    Har ni delad ekonomi eller gemensam?

    Tacksam för svar ????

  • Svar på tråden flytta in till pojkvän
  • elalaroné

    Ekonomiska är lätt sålänge man tar det från början och fixar.

    När jag flyttar in hos sambons hus kommer jag köpa in mig för annars kommer jag inte stå och betala löpande utgifter och renovationer som takbyte, fasadmolning utan enbart betala hyra (naturligtvis INTE hyra+amaotering- för ska inte betala av HANS lån). För han få ju all annars om han lämnar mig, jag får inte ett skit för att ha renoverat huset.
    Och eftersom vi ska bo där föreviga är tanken vill jag ju betala för renoveringar och dels få min åsikt och dels göra huset finare.

    Vi hade delad ekonomi när vi bodde i hyresrätt.
    Nu när vi kommer bo i hus med lån och tillslut skaffa hund och barn kommer vi ha delad ekonomi och spara till gemensamma utgifter och buffertar som rör hus, hund, barn och semester. Men jag och min man ska ha eget sparande naturligtvis, även om det handlar om 5000:- eller 200:- varje månad. 
    Min man ska ex. inte behöva betala för mina utssenderelaterade utg. som dyra frisörbesök mm och jag vill inte betala för hans.
    Det ger mer frihet.

Svar på tråden flytta in till pojkvän