• TreFyran

    Totalt ensam

    Hej jag har verkligen inga vänner. Jag är en tjej på 17 år och går i gymnasiet. I skolan har jag inte en enda att umgås med på rasten och det är knappt någon som pratar med mig där.
    På fritiden spelar jag fiol en gång i veckan men där pratar ingen heller med mig. Några har andra vänner där eller så visar de inget intresse.
    Jag har två yngre kusiner som är 9 och 7 de är alldeles för unga jämfört med mig. Jag har heller inte kvar några vänner från grundskolan då vi tappade kontakten när gymnasiet började.
    Min mamma har en kompis som har en dotter som är 1 år yngre en mig. Vi kanske träffas en gång var fjärde månad när min mamma umgås med hennes mamma. Men det verkar som hon umgås med mig mer för att va trevlig för hon har andra vänner hon träffar oftare.
    Jag blir så ledsen när jag ser alla andra i min ålder umgås med vänner på sociala medier och ha så kul. Särskilt i somras när alla hittade på saker med sin gäng jämt och festade. Själv satt jag mycket på lovet och tittade på youtube och spelade sims. Pågrund av ensamheten är jag väldigt mycket med föräldrarna istället för att vara självständig.
    Hur kan jag få vänner som jag kan göra saker med och vara lycklig kan ni snälla hjälpa mig

  • Svar på tråden Totalt ensam
  • Anonym (Ensamvarg)

    Hej, så tråkigt att höra! Det märks ju att du vill ha vänner. Mina två tips är dessa: 

    Har du försökt prata lite med nån av dom där du spelar fiol? Det kan ju hända att dom är intresserade men kanske är blyga, inte vågar ta första steget, osv. Och även om man har andra vänner, så kan man ju ändå träffa en ny som visar sig bli en bästa vän. Så låt dig inte hindras av att nån redan verkar ha vänner. 

    Sedan, ett tips som kanske ändå inte passar dig, och som kommer med en varning. När jag var i din ålder, för 17-20 år sen (och till viss del fortfarande) så var jag med i rätt många communities. Jag träffade väldigt många vänner, många som fortfarande finns kvar. Många träffade jag flera gånger, några kunde blivit riktigt nära vänner, osv. Idag är jag väldigt aktiv på instagram och träffar många nya vänner där, vissa blir riktigt nära vänner. 

    MEN. Där måste man vara försiktig och veta vad man gör. Aldrig träffa nån på något ödsligt ställe, osv. Det spelar ingen roll hur trovärdig någon verkar, det kan ändå vara en idiot, i bästa fall, i värsta fall något annat. 

  • Anonym (Anonym)

    Du behöver en ny hobby där du kan träffa nya vänner. Fundera på vad du är intresserad av, det kan vara allt från någon sport till cosplay eller lajvspel.

  • Anonym (C)

    Har du funderat på ett börja på ett annat gymnasium? Antar att du går i tvåan nu? Antingen bara byta skola eller byta program helt, kanske forfarande går eftersom det är i början av terminen.

    Kan du återuppta kontakten med dina vänner från högstadiet?

    Vänskap är ju relationer, det är ju något man måste jobba på och vara aktiv. Vad gör du för att få vänner? Finns det några som du skulle vilja umgås med?

  • MeandHim

    Tycker du ska prata med din mentor, så kanske EHT kan fånga upp din ensamhet. Finns oxå kamratstödjare på skolan där man kan hänga på raster osv. Din mentor kan även försöka prata med klasskompisarna så att ni åtminstone kan gå tillsammans till tex lunchen så du slipper vara ensam. Kan vara en bra början iaf :)

  • Anonym (p)

    Försök få något socialt sammanhang utanför skolan
    Gå med i en förening. 
    Gå med i ett politiskt parti, de har ungdomsgrupper och partiet har massor av aktiviteter
    Finns det någon ungdomsgrupp eller kör i din församling? Det brukar även innebära fika och umgänge

  • Anonym (pluggis)

    Hur gick det till när ni började i klassen- kände många varandra sen innan och hade redan "valt" vilka de skulle vara med?

    Hade ni några lära-känna-aktiviteter med klassen eller andra klasser?
    Vad hände då?
    Är du blyg eller har svårt att småprata?

    Vill du spela online så sök upp ett gäng tjejer som gamear, t.ex. fb-gruppen geek women unite har undersidor där man kan hitta spelkompisar. Allt från animal crossing till WoW.

    Jag hade en vän i grundskolan, sedan några till i gymnasiet men inga jag umgås med längre. Min sociala expansion kom först vid universitetet, då träffade jag de vänner som jag hänger med än idag 25 år senare.

    Så ge inte upp, du kanske bara hade otur med klassen nu? 

  • Anonym (trådstartaren)
    Anonym (Ensamvarg) skrev 2020-09-14 12:31:20 följande:

    Hej, så tråkigt att höra! Det märks ju att du vill ha vänner. Mina två tips är dessa: 

    Har du försökt prata lite med nån av dom där du spelar fiol? Det kan ju hända att dom är intresserade men kanske är blyga, inte vågar ta första steget, osv. Och även om man har andra vänner, så kan man ju ändå träffa en ny som visar sig bli en bästa vän. Så låt dig inte hindras av att nån redan verkar ha vänner. 

    Sedan, ett tips som kanske ändå inte passar dig, och som kommer med en varning. När jag var i din ålder, för 17-20 år sen (och till viss del fortfarande) så var jag med i rätt många communities. Jag träffade väldigt många vänner, många som fortfarande finns kvar. Många träffade jag flera gånger, några kunde blivit riktigt nära vänner, osv. Idag är jag väldigt aktiv på instagram och träffar många nya vänner där, vissa blir riktigt nära vänner. 

    MEN. Där måste man vara försiktig och veta vad man gör. Aldrig träffa nån på något ödsligt ställe, osv. Det spelar ingen roll hur trovärdig någon verkar, det kan ändå vara en idiot, i bästa fall, i värsta fall något annat. 


    Har pratat lite med dem från fiolen men de verkar inte intresserade. De svarar bara kort och öppnar ej upp sig så har inte orkat bry mig längre. 

    På sociala medier känns det svårt att få folk intresserade. Det blir bara en ytlig kontakt eller typ bilder utan text.
  • Anonym (trådstartaren)
    Anonym (C) skrev 2020-09-14 13:03:47 följande:

    Har du funderat på ett börja på ett annat gymnasium? Antar att du går i tvåan nu? Antingen bara byta skola eller byta program helt, kanske forfarande går eftersom det är i början av terminen.

    Kan du återuppta kontakten med dina vänner från högstadiet?

    Vänskap är ju relationer, det är ju något man måste jobba på och vara aktiv. Vad gör du för att få vänner? Finns det några som du skulle vilja umgås med?


    Det kommer bli svårt för min linje är ovanlig och det finns bara en sån i min stad. Annars får jag åka en timme bort till en annan stad och det blir krångligt. Byta linje vill jag inte för det är detta jag vill hålla på med. sen vill jag inte gå ett år extra.
    Har försökt med de från högstadiet men de verkar ointresserade och kontakten med dem har gått bort ju mer tiden går. Det känns som de vuxit ifrån mig för de umgås gärna med andra vänner från sina klasser.
    Jag hade velat va vän med några i klassen men de bryr sig inte så mycket och pratar de eller umgås i skolan med mig gör dem det bara för att vara snäll och inte för de vill ha mig som vän
  • Anonym (trådstartaren)
    Anonym (pluggis) skrev 2020-09-14 21:45:06 följande:

    Hur gick det till när ni började i klassen- kände många varandra sen innan och hade redan "valt" vilka de skulle vara med?

    Hade ni några lära-känna-aktiviteter med klassen eller andra klasser?
    Vad hände då?
    Är du blyg eller har svårt att småprata?

    Vill du spela online så sök upp ett gäng tjejer som gamear, t.ex. fb-gruppen geek women unite har undersidor där man kan hitta spelkompisar. Allt från animal crossing till WoW.

    Jag hade en vän i grundskolan, sedan några till i gymnasiet men inga jag umgås med längre. Min sociala expansion kom först vid universitetet, då träffade jag de vänner som jag hänger med än idag 25 år senare.

    Så ge inte upp, du kanske bara hade otur med klassen nu? 


    Några kände varandra men för de flesta var allt nytt. Först de två första månaderna gick det bra jag hade en grupp. Men sedan blev jag snabbt det femte hjulet i den gruppen och blev till sist utfrusen.
    Spelar bara sims men där spelar tyvär alla för sig själva.
    Jag hoppas jag bara har otur med denna klassen nu
  • Anonym (Mamma 42)

    Nu har jag inte läst hela tråden, men de du umgicks med innan gymnasiet, va det någon då som du kände det klickade bra med? Kanske någon du kan skicka iväg ett meddelan till och fråga om ni kan hitta på något?:)

  • Anonym (Maria)

    Mitt tips är ännu en fritidssysselsättning. Kör eller kanske någon kampsport eller dans. Ska du studera efter gymnasiey så träffar du garanterat vänner.

    Jag var en riktig loner men många sökte kontakt med mig på universitetet. Även om jag varit väldigt ensam både högstadiet och gymnasiet så fick jag chanser senare, men i mitt fall tog jag dem inte vilket jag ångrar. Kunde ha fått vänner men jag hadeflr mycket personliga problem för att kunna släppa in någon.

  • Anonym (F)

    Du har fått bra råd ovan och jag vill bara påpeka att det blir bättre med tiden. Jag tyckte att gymnasietiden var rätt hemsk även om jag hade några vänner. Mina närmaste vänner träffade jag på universitetet och vi är fortfarande vänner 20 år senare.

    Det ser förstås annorlunda ut idag men jag tror fortfarande att det är lättare att träffa vänner i sammanhang där man har något gemensamt som på universitetet eller i arbetslivet.

    Kom ihåg att vänskap kräver att man är aktiv själv och deltar i samtalet och kommer med roliga förslag på aktiviteter. Om man inte deltar aktivt är det lätt att hamna utanför.

  • Anonym (trådstartaren)

    hej har faktiskt börjat på basket. Först pratade ingen med mig men sedan började en tjej prata lite med mig. Hon pratar även med många andra. Jag har frågat om hon vill ses på fritiden några gånger men hon verkar inte sugen då hon alltid har något hinder.

  • Anonym (p)
    Anonym (trådstartaren) skrev 2020-10-19 10:59:53 följande:

    hej har faktiskt börjat på basket. Först pratade ingen med mig men sedan började en tjej prata lite med mig. Hon pratar även med många andra. Jag har frågat om hon vill ses på fritiden några gånger men hon verkar inte sugen då hon alltid har något hinder.


    Vilket jättebra initiativ, 
    När du är på basketen så pratar du och umgås med andra
    Med tiden kanske det växer fram något med någon annan
    Eller så kanske du efter ett tag kan ta initiativ till gruppaktiviteter. En facebookgrupp. Eller föreslå något för alla att göra 
  • Woodsman

    Tjena, tråkigt o höra:/ känner igen mig lite i det du skriver, var rätt ensam på gymnasiet och högstadiet, klart man fick hänga med ibland o så om man frågade. kanske försök hinta lite om du skulle få kontakt med någon om att kanske ses elr göra något:) tror man bara behöver vänta tills man träffar nån man ?klickar? bra med.

    Eller kanske börja rita om det är nåt du tycker om o kanske hittar nån genom det (nåt som jag gjorde mycket förr för att få tiden att gå). Jag försöker forfarande förstå varför vissa har lätt med vänner och vissa inte, hoppas det går bra i framtiden! 01:a här ?kille?

  • Anonym (Alva)

    Det gör ont att läsa hur utanför du känner dig. Det är inget man önskar någon. 

    Jag har en app som heter Gofriendly och som funkar ungefär som Tinder, fast med vänner alltså. Det är nog 18-årsgräns på den men det kan kanske vara något i framtiden? Gissar att du börjar närma dig 18 om du går på gymnasiet.

Svar på tråden Totalt ensam