• Keabro

    Inte fått tillbaka mensen efter förlossning, vill bli gravid igen.

    Som rubriken lyder.. Jag fick barn i början på året och har inte fått tillbaka min mens än. Jag ammar och vet att det kan dröja! Men jag vill så gärna bli gravid igen..

    Barnet vägrar äta riktig mat, vägrar ta flaska.. Vet inte hur jag ska få i henne mat förutom amningen..

    Är det någon som har varit eller är i samma sits? Vad är din historia?

    Det enda jag kan tänka på är att jag vill få tillbaka mensen och bli gravid igen..

  • Svar på tråden Inte fått tillbaka mensen efter förlossning, vill bli gravid igen.
  • CitronTulo

    Men jösses, låt bebisen du nyss ha fått få amma och få det hen behöver först och främst! Varför är det så brått att bli gravid direkt igen?

  • Lumas

    Här är en till, fick barn i Mars och jag & min man vill ha en till bebis av så många olika (och praktiska) skäl (:

    Samma situation med bebis, vägrar allt förutom bröstet. Jag har dessutom amningsdepression så skulle verkligen vilja sluta amma av den anledningen också. ÄL kommer ju före mensen men har en riktig "snuttis" unge så vågar inte hoppas på att den kommer igång så länge som hon får bestämma ;)

  • Keabro
    CitronTulo skrev 2020-09-15 12:55:05 följande:

    Men jösses, låt bebisen du nyss ha fått få amma och få det hen behöver först och främst! Varför är det så brått att bli gravid direkt igen?


    Självklart låter jag barnet amma sålänge hon vill! Jag skrev inte att jag ska sluta amma. Tycker att det är fantastisk och mysigt!

    Jag har försökt introducera annan mat för att hon ska få i sig järn osv med rådan av BVC men hon vill bara ta bröstet vilket jag tycker är helt okej. Men jag tyckte att det var relevant att skriva eftersom mensen kan utebli sålänge man ammar.

    Jag vill att mitt barn ska få ett syskon tätt då jag tror att det gynnar deras relation att vara nära i ålder. Jag är ensambarn och jag har alltid velat ha ett syskon. Sambon har ett nära syskon och dom har en så fin relation medan jag alltid känt mig ensam.. Alla gör som man vill.

    Ett barn kommer när det kommer, det är inget man tar för givet! Men i väntan på det så undrade jag om någon mer är i samma situation och längtar efter ett till barn innan ägglossning och mens faktiskt är tillbaka och man faktiskt kan bli gravid igen.
  • Keabro
    Lumas skrev 2020-09-18 11:50:24 följande:

    Här är en till, fick barn i Mars och jag & min man vill ha en till bebis av så många olika (och praktiska) skäl (:

    Samma situation med bebis, vägrar allt förutom bröstet. Jag har dessutom amningsdepression så skulle verkligen vilja sluta amma av den anledningen också. ÄL kommer ju före mensen men har en riktig "snuttis" unge så vågar inte hoppas på att den kommer igång så länge som hon får bestämma ;)


    Skönt att höra att man inte är ensam om att längta efter ett till barn!

    För mig fungerar amningen och jag tycker om det. Mitt barn får gärna fortsätta amma. Men jag vill ju ha ett syskon till min dotter. I en drömvärld skulle jag vilja få tillbaka mensen trots helamning så att den lilla kan få ett syskon men precis som dig så har jag en riktig snuttis så det får ta den tid det tar. Men jag längtar såå mycket efter en till bebis! :(
  • cirkusmusen

    Så skönt att läsa om en till i samma situation. Vi fick första barnet augusti 2019 och min mens har inte kommit än. Försöker få igång den och är smått beroende av ÄL-tester. Mitt barn vägrar flaska och äter knappt annan fast föda. Vi ammar en hel del vilket ställer till det säkert. Men så frustrerande att det dröjer! Vissa får ju mens trots helamning men jag verkar väldigt känslig för amningshormon. Plus att mitt barn älskar tutten för tröst och har fri tillgång. Vi ammar hela nätterna.

  • Kandelaber
    Keabro skrev 2020-09-15 12:35:07 följande:

    Som rubriken lyder.. Jag fick barn i början på året och har inte fått tillbaka min mens än. Jag ammar och vet att det kan dröja! Men jag vill så gärna bli gravid igen..

    Barnet vägrar äta riktig mat, vägrar ta flaska.. Vet inte hur jag ska få i henne mat förutom amningen..

    Är det någon som har varit eller är i samma sits? Vad är din historia?

    Det enda jag kan tänka på är att jag vill få tillbaka mensen och bli gravid igen..


    Hej! Jag fick också barn i början på året. Ingen mens här heller, hoppar bara över enstaka amningar då han äter gröt eller mat. Who rekommenderar ju amning 1 år så vill inte avbryta. Men då det inte var så lätt att få till första barnet vill jag också komma igång så fort kroppen satt igång igen. Min bm sa däremot att man brukar vara skyddad när man fortf ammar nätter. Hört det?

    Santidigt är det ju så mysigt med amning så vill absolut inte forcera bort den delen bara för en ny graviditet!
  • Keabro
    cirkusmusen skrev 2020-09-29 20:08:34 följande:

    Så skönt att läsa om en till i samma situation. Vi fick första barnet augusti 2019 och min mens har inte kommit än. Försöker få igång den och är smått beroende av ÄL-tester. Mitt barn vägrar flaska och äter knappt annan fast föda. Vi ammar en hel del vilket ställer till det säkert. Men så frustrerande att det dröjer! Vissa får ju mens trots helamning men jag verkar väldigt känslig för amningshormon. Plus att mitt barn älskar tutten för tröst och har fri tillgång. Vi ammar hela nätterna.


    Mitt barn älskar också amningen och jag blir nästan lite avundsjuk på dom som blir gravida trots amning. Att dom får båda och inte behöver välja bort något haha.. Har också blivit beroende av ältester och får stegringar, men det är ju inte säkert att man har ägglossning för det :(
  • Keabro
    Kandelaber skrev 2020-10-01 20:38:03 följande:

    Hej! Jag fick också barn i början på året. Ingen mens här heller, hoppar bara över enstaka amningar då han äter gröt eller mat. Who rekommenderar ju amning 1 år så vill inte avbryta. Men då det inte var så lätt att få till första barnet vill jag också komma igång så fort kroppen satt igång igen. Min bm sa däremot att man brukar vara skyddad när man fortf ammar nätter. Hört det?

    Santidigt är det ju så mysigt med amning så vill absolut inte forcera bort den delen bara för en ny graviditet!


    Känner exakt samma som dig! Vi ger också gröt och hoppar över vissa amningstillfällen, men hon har ändå fri tillgång.

    Tog lång tid att få dottern så jag räknar ju också med att det tar tid med nästa.. Och därför vill jag försöka så tidigt man kan.

    Min BVC sa att jag kunde sluta amma nätter nu men jag vill inte heller forcera bort det pga ny graviditet. Mitt första barn är ju här nu och vill ha närhet och bröstet, så då känner jag att hon ska få det så länge hon vill. Hon är ju prio 1.

    En önskedröm är ju att bli gravid trots amning och att dottern bestämmer när vi ska sluta..
  • Minlillaplutt

    Jag var som ni för drygt 1,5 år sen.. Fick mensen tillbaka när bebis var 7 månader gammal men det tog över 1 år till innan jag lyckades få ett plus. Det som hjälpte mig var att ställa om kosten, lämnade bort socker, mjöl och tillsatser... Sedan ammade vi tills jag var gravid i 7:e månaden och hade då ammat lyckligt i över 2 år.

    Nu har jag två små i ganska nära ålder och ångrar nästan att jag hade så bråttom, det är så mycket syskon svartsjuka att man inte kan slappna av för en sekund! Hade varit enklare med lite större åldersskillnad... Men men... :)

    Lycka till med era små!

  • Keabro
    Minlillaplutt skrev 2020-10-15 11:49:20 följande:

    Jag var som ni för drygt 1,5 år sen.. Fick mensen tillbaka när bebis var 7 månader gammal men det tog över 1 år till innan jag lyckades få ett plus. Det som hjälpte mig var att ställa om kosten, lämnade bort socker, mjöl och tillsatser... Sedan ammade vi tills jag var gravid i 7:e månaden och hade då ammat lyckligt i över 2 år.

    Nu har jag två små i ganska nära ålder och ångrar nästan att jag hade så bråttom, det är så mycket syskon svartsjuka att man inte kan slappna av för en sekund! Hade varit enklare med lite större åldersskillnad... Men men... :)

    Lycka till med era små!


    Tack för din historia! :)

    Tror det är olika det där med syskonavundsjuka. Min syster har en dotter på 2.5 och en på 7 månader. Där är det otroligt mycket avundsjuka.

    Medan min bror har en dotter på 2.5 och en på 1.5, dom är supergulliga med varandra och det har aldrig varit någon tendens till avundsjuka även om det bara är ett år mellan dom. Så det har nog mycket med personlighetsdrag osv att göra, alla barn är ju olika små personer :)

    Vet även att min bror som är 4 år äldre än mig var otroligt avundsjuk på mig när jag kom och under många år.. (jag är yngst) så där spelade det ingen roll att mina föräldrar väntade 4 år haha
  • Solblomma30

    Jag har blivit gravid under amning, två gånger kan man säga. Första gången ammade jag ungefär fyra-fem gånger per dag och nästan inget nattetid, min son var då 18 månader gammal. Det tog sig på första försöket, men jag hade fått tillbaka mensen tio månader tidigare så menscykeln var nog ganska stabil trots amningen. Jag ammade sen sonen under graviditetens första månader men sen tröttnade vi båda två och det var rätt skönt faktiskt :)

    Andra gången hade jag inte fått tillbaka mensen när vi ville börja försöka. Min dotter var då 13 månader. Jag fick magsjukan och blev uttorkad, så mjölkproduktionen fick en liten dip, och då fick jag ägglossning igen. Vi försökte bli gravida medan jag ammade i två månader men tredje månaden blev jag för otålig och så slutade jag amma dottern och blev gravid några dagar senare. Jag tror att jag hade blivit gravid även om jag hade fortsatt amma för det kan inte ha hänt mycket med mina hormoner mellan amningsavslutet och det att jag blev gravid.

    Man kan absolut bli gravid medan man ammar, många lyckas ju, men det handlar om att amma så mycket (lite) att man inte hämmar ägglossningen. Amningshormonet prolaktin hämmar ägglossningshormonerna, de är som nycklar i samma nyckelhål kan man säga. Om prolaktin-nyckeln är stor så blir de andra nycklarna automatiskt små. Amning nattetid ökar kroppens produktion av prolaktin, så att sluta amma mellan 24.00-06.00 är bra för att öka chanserna för ägglossningen att komma igång igen. Kan man inte sluta så kan man dra ned på antalet amningstillfällen istället. Det är mest effektivt att dra ned på amningen drastiskt, istället för att trappa ned långsamt, men det är ju en balans när man vill fortsätta amma sin bebis :) Man vill ju inte förstöra amningen!

    Min yngsta är 14 månader nu och vi ammar 2-5 gånger per dag, men inget på natten. Jag tycker bara att det är skönt att slippa nattamningen faktiskt. Det är dagtid jag gillar att amma. Så för mig är det inget minus att vi inte nattammar. Min mens kom tillbaka för två månader sen ungefär, när vi bara ammade två gånger per dag i några dagar.

    Det är också en sak som kan vara bra att veta, att man kan dra ned på amningen i några dagar, för att se om man kan chocka igång ägglossningen, för att sen öka på amningen lite mer igen. Det bygger förstås på att bebisen kan äta något annat under tiden och inte helammas fortfarande ;) När amningen väl är etablerad är det ganska svårt att få mjölken att sina, och en större bebis som gillar att amma brukar oftast gilla att amma lite mer även om man har hållit igen på amningen i några dagar. Det är ju stor skillnad mot hur det är att amma en nyfödd på det viset. Lycka till allihop!

  • Kandelaber
    Keabro skrev 2020-10-15 11:19:50 följande:

    Känner exakt samma som dig! Vi ger också gröt och hoppar över vissa amningstillfällen, men hon har ändå fri tillgång.

    Tog lång tid att få dottern så jag räknar ju också med att det tar tid med nästa.. Och därför vill jag försöka så tidigt man kan.

    Min BVC sa att jag kunde sluta amma nätter nu men jag vill inte heller forcera bort det pga ny graviditet. Mitt första barn är ju här nu och vill ha närhet och bröstet, så då känner jag att hon ska få det så länge hon vill. Hon är ju prio 1.

    En önskedröm är ju att bli gravid trots amning och att dottern bestämmer när vi ska sluta..


    Lite kul. Dagar efter jag skrev inlägget fick jag mena trots helamning! Försöker nu minska dagtid men natt o kvällsamning blir kvar, annars kan han inte somna om på nätterna. Blir inte kul när vi måste sluta! Hoppas man inte blir ett lik på jobbet sen...
  • Keabro
    Kandelaber skrev 2020-11-04 07:56:10 följande:

    Lite kul. Dagar efter jag skrev inlägget fick jag mena trots helamning! Försöker nu minska dagtid men natt o kvällsamning blir kvar, annars kan han inte somna om på nätterna. Blir inte kul när vi måste sluta! Hoppas man inte blir ett lik på jobbet sen...


    Jag har också fått min mens trots helamning nu haha! Hade ägglossning 11 okt, så kom mensen och väntar nu på ägglossning i dagarna nu igen och hoppas på att det blir ett syskon inom snar framtid :D (det tog över ett år att bli gravid med aktiva försök sist, så hoppas att det går lite snabbare nu haha)
  • Kandelaber
    Keabro skrev 2020-11-07 22:54:58 följande:

    Jag har också fått min mens trots helamning nu haha! Hade ägglossning 11 okt, så kom mensen och väntar nu på ägglossning i dagarna nu igen och hoppas på att det blir ett syskon inom snar framtid :D (det tog över ett år att bli gravid med aktiva försök sist, så hoppas att det går lite snabbare nu haha)


    Kul! Min mens nr 2 verkar dröja och vara oregelbunden, var tvungen att testa mig men var negativt???? Våran son tog 2 år inkl IVF så vill inte vänta länge i onödan..
  • Keabro
    Kandelaber skrev 2020-11-10 18:56:58 följande:

    Kul! Min mens nr 2 verkar dröja och vara oregelbunden, var tvungen att testa mig men var negativt???? Våran son tog 2 år inkl IVF så vill inte vänta länge i onödan..


    Jag vill inte heller vänta för länge även om det "bara" (jämfört mer er) tog 14 månader för oss att bli gravida. Har även världens kontrollbehov haha! Så har bokat in en tid hos gyn nu i helgen för att se om ägglossning är nära haha
  • linnean21
    CitronTulo skrev 2020-09-15 12:55:05 följande:

    Men jösses, låt bebisen du nyss ha fått få amma och få det hen behöver först och främst! Varför är det så brått att bli gravid direkt igen?


    Men alltså herregud. Jag är så otroligt trött på sånna här åsikter. Varför ha en attityd mot henne som om hon borde skämmas för att hon vill bli gravid igen och få ett syskon? En bebis mår minst lika bra av att äta ersättning som bröstmjölk, vi är i 2020 nu och inte 100 år bak. Vakna och låt henne känna som hon vill utan att bli piskad på som om hon känner något fel!

    Och till dig TS, jag slutade amma för exakt samma anledning som dig när min bebis var 3 månader i somras, han är ju 9 månader och vi inväntar ett + nu efter 5:e försöket (och han mår givetvis helt underbart bra utan att bli ammad och växer) jag tror i alla fall att nyckeln till att det gick så bra för mig att byta var att jag hade haft amningsnapp från då han var 4 dagar och gav han flaska med bröstmjölk varvat med amningen från 3 veckor tror jag, de var inga problem tack vare amningsnappen vad jag tror då! Kanske är lite sent påtänkt för din del att göra så men kan ju vara värt ett försök, de kostar väl under 100kr på apoteket. Håller tummarna för er!
  • Kandelaber
    Keabro skrev 2020-11-11 16:54:38 följande:

    Jag vill inte heller vänta för länge även om det "bara" (jämfört mer er) tog 14 månader för oss att bli gravida. Har även världens kontrollbehov haha! Så har bokat in en tid hos gyn nu i helgen för att se om ägglossning är nära haha


    Lycka till! :)
  • viljaa

    Hej hej! Vi vill också ha syskon men jag ammar. Jag har dock fått tillbaka mensen sen två månader tillbaka. Ska börja försöka till våren, så får vi se hur det går :) hur går det för er ?

Svar på tråden Inte fått tillbaka mensen efter förlossning, vill bli gravid igen.