• Nótt

    Föräldrapenning och vikariat

    Hej!

    Jag har en fundering!


    Jag har en fast tillsvidareanställning i grunden men är utlånad på ett vikariat som löser fram till siste april. Detta vikariatet innebär att jag har 5000 kr extra i månaden.
    Om jag blir gravid, vad innebär det för min föräldrapenning? Alltså;
    Om jag blir gravid, kommer min föräldrapenning grundas på nuvarande inkomst eller ändras den sen när vikariatet går ut och lönen ändras? Eller baseras föräldrapenningen på årsinkomsten? Och i så fall, då justeras den nästa årsinkomst, som visar lägre p.g.a. att man varit mammaledig? Eller är föräldrapenningen samma under hela föräldraledigheten?

  • Svar på tråden Föräldrapenning och vikariat
  • Anonym (Joelle)

    För att få räkna in vikariatets högre inkomst så beror det på hur länge du har den inkomsten (tror att det är 6 månader minst för att få räkna in den). Eller att det är återkommande sysslor, dvs att det kan anses tillhöra ditt ordinarie arbete att regelbundet vara "utlånad". På samma sätt som man kan räkna in ob-tillägg eller övertid om det är återkommande men inte om man jobbar så vid något enstaka tillfälle.

  • Anonym (S)

    Om du blir gravid nu så kommer du hunnit återgå till din ordinarie tjänst innan barnet föds.

    Fk räknar på förväntad inkomst.

    I ditt fall kommer de förvänta sig att din inkomst är den lön du har på din tillsvidareanställning, förutsatt att du inte regelbundet lånas ut på detta sätt.

    Som exempel. En dag före barnet föds får du en ny tillsvidareanställning med 5000 mindre i lön. Din sgi kommer då bygga på den nya lägre lönen. För det är den inkomst du hade förväntats ha om du fortsatte arbeta.

    Sgi skyddas av föräldraledighet, första året utan att du tar föräldrapenning och skyddas sedan om du tar ut föräldrapenning i samma omfattning du är ledig, och är densamma under hela ledigheten.

Svar på tråden Föräldrapenning och vikariat