• Anonym (Emma)

Dåliga referenser?

För att göra en lång historia kort.

Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag.

Hur som helst försöker jag söka mig tillbaka till min gamla men hade en chef som tyckte väldigt illa om mig. Hade 8 olika chefer på det stället, men vi det var just denna enda som ogillade mig.

Hon anklagade mig en dag för 3 år sedan för att det blev oroligt bland brukarna när jag jobbade.

Jag blev själv förvånad då jag flaggat för att det inte gick att arbeta ensam där pga för hög arbetsbelastning.

Fick då till mig att hon ville flytta mig pga det då ingen annan hade det så. Jag fick dock senare bekräftat av andra kollegor att när de jobbade ensam kom det folk från andra avdelningar och hjälpte till när det blev kris/oroligt. Dessa var vänner privat och därför blev det såklart inte rörigt när de var 3-4 personer på många brukare medan jag var ensam.

Jag visste inte detta då, Då det var senare det kom fram att de andra fick hjälp utifrån och chefen blev sjukskriven och slutade sedan så jag fick aldrig chansen att tala om vad som låg bakom mina oroliga arbetspass.

Nu kom denna chefen tillbaka och jag har sökt tjänster där men aldrig fått dessa då denna chef verkligen inte rekommenderar mig.

Däremot var hon referens för mitt nuvarande jobb och gav mig så goda vitsord (kanske för att bli av med mig?).

Jag misstänker att denna fd chef ger mig dåliga referenser nu. Kan det vara så illa att hon gör det för nåt som hände för 3 år sedan, eller är jag bara sjukt paranoid?

Har mailat denne chef men inget svar alls.

• Svar på tråden Dåliga referenser?
  • Anonym (Emma)
    Långbenopluto skrev 2020-09-15 15:19:47 följande:

Ja du, du är nog körd där, skulle jag tippa på.

Sök jobb nån annanstans är mitt tips.

Nu finns det ingenstans att söka i denna kommunen och just nu är det svårt att ta sig någonstans. Tyvärr är denna chef för alla boenden av den typen.
  • Långbenopluto
    Anonym (Emma) skrev 2020-09-15 15:24:04 följande:
    Nu finns det ingenstans att söka i denna kommunen och just nu är det svårt att ta sig någonstans. Tyvärr är denna chef för alla boenden av den typen.
    Ja, du... dåliga referenter ställer till mycket. Dags att byta yrke? Studera?
  • Anonym (chefen)

Att du inte ens får ett svar på ditt mail visar att du har gjort bort dig fullständigt på den arbetsplatsen.

Som ovan säger: byt yrke, du kommer aldrig få jobba där så länge den chefen finns kvar. Och om den chefen försvinner så får du hoppas att inte dom andra cheferna minns vad denne sa om dig.

• Anonym (Emma)
    Anonym (chefen) skrev 2020-09-15 19:49:33 följande:

Att du inte ens får ett svar på ditt mail visar att du har gjort bort dig fullständigt på den arbetsplatsen.

Som ovan säger: byt yrke, du kommer aldrig få jobba där så länge den chefen finns kvar. Och om den chefen försvinner så får du hoppas att inte dom andra cheferna minns vad denne sa om dig.

Det är ju inte så troligt att denne chefen gör en överlämning på någon som inte ens är där.

Gjort bort mig och gjort bort mig? Att jag inte klarar av en hel avdelning dementa brukare helt ensam när de andra var 2-4 personer är väl inte direkt märkligt.

Märkligt är dock att den chefen gav mig goda referenser när jag sökte nuv jobb. Och då hade hon slutat på fd arbetet. Så för hennes del spelade det ju ingen roll om jag var kvar på fd jobbet eller inte. Men hon hade rekommenderat mig. Supermärkligt om hon nu tyckte jag var så dålig.
  • Anonym (Emma)
    Långbenopluto skrev 2020-09-15 19:25:18 följande:

Ja, du... dåliga referenter ställer till mycket. Dags att byta yrke? Studera?

Är egentligen inte alls sugen på att byta jobb. Gjorde ju det när jag slutade på förra. Dock trivs jag inte riktigt där jag är nu och längtar tillbaka.
  • Anonym (chefen)
    Anonym (Emma) skrev 2020-09-15 20:40:30 följande:
    Det är ju inte så troligt att denne chefen gör en överlämning på någon som inte ens är där.

Gjort bort mig och gjort bort mig? Att jag inte klarar av en hel avdelning dementa brukare helt ensam när de andra var 2-4 personer är väl inte direkt märkligt.

Märkligt är dock att den chefen gav mig goda referenser när jag sökte nuv jobb. Och då hade hon slutat på fd arbetet. Så för hennes del spelade det ju ingen roll om jag var kvar på fd jobbet eller inte. Men hon hade rekommenderat mig. Supermärkligt om hon nu tyckte jag var så dålig.
    Hon ville väl bli av med dig.... så tolkar jag dina inlägg.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Emma) skrev 2020-09-15 20:40:30 följande:

Hur gick du vidare med den olämpliga arbetssituationen då? Facket, chefens chef, annat? Det är viktigt att man lyfter ohållbara /olämpliga arbetssituationer på rätt sätt, till rätt forum. Om du drev den frågan på fel sätt så är det nog därför du får dåliga referenser.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Sara) skrev 2020-09-16 11:35:30 följande:

Hur gick du vidare med den olämpliga arbetssituationen då? Facket, chefens chef, annat? Det är viktigt att man lyfter ohållbara /olämpliga arbetssituationer på rätt sätt, till rätt forum. Om du drev den frågan på fel sätt så är det nog därför du får dåliga referenser.

Jag mailade ju denne chef som är ansvarig för bemanningen. Förr så var det sjuksköterskorna som hade den biten men även dessa mailade chefen ang arbetsbelastingen. Sjuksköterskorna är ju också de som ser avdelningen och arbetsbelastningen, inte chefen. Det hon gick efter var att de andra inte klagade men de löste det ju via kollegor på andra avd som var vänner.

Jag blev ledsen såklart när chefen sa som hon gjorde men sen gick hon in i väggen och slutade strax därefter så jag släppte det och gick vidare i livet.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (chefen) skrev 2020-09-16 07:02:50 följande:

Hon ville väl bli av med dig.... så tolkar jag dina inlägg.

Fast hon var inte ens kvar då, så vad spelade det henne för roll var jag var?
Svar på tråden Dåliga referenser?