• Anonym (Kaffedraken)

    Hpv test

    Får alla Hpv test nu istället för cellprov? Hur lång tid tog det innan ni fick svar på själva cellprovet?

  • Svar på tråden Hpv test
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej, det beror på vilken ålder man är i och var man bor. Socialstyrelsens rekommendationer är att HPV-test ska utföras från och med 30 års ålder, men det är inte alla som följer rekommendationerna.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej! Okej men jag jag menar såna Hpv test man får hemskickat. Jag fick ett sånt hemskickat istället för vanliga cellprovskontrollen man går på. Jag är 40 år. Får alla det över 30 hemskickat?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Duh, tänkte inte på att allt förändrats nu pga pandemin. Nej, jag tror att man gör olika i olika regioner kring detta. I min region verkar alla kontroller fortfarande vara helt pausade, i andra tror jag att man kör på som vanligt, och så finns det regioner där man valt att skicka ut självtester.

    Att ta testet själv hemma är enligt en studie som gjordes för några år sedan precis lika säkert som att en barnmorska gör det, och HPV-testerna missar färre onormala prover än det vanliga cellprovet som fortfarande används i gruppen över 30 i vissa regioner. Så får man ett test hemskickat är det bara att tacka och ta emot.

Svar på tråden Hpv test