• Tue 15 Sep 2020 18:59
    711 visningar
    9 svar
    9
    711

    Ekonomisk hjälp vid separation

    Hej! 
    En kvinna som jag är ytligt bekant med kom fram till mig igår och berättade att hennes man vill skiljas och hon känner sig helt förstörd.
    Hon har en dålig lön och jobbar nu deltid eftersom hon har börjat studera för att kunna få ett mer välbetalt jobb senare. De har barn tillsammans och bor i Stockholm. 
    Hennes man vill att hon så fort som möjligt hittar ett nytt ställe att bo på. Hon har inte råd att bo i lägenheten som de har tillsammans nu. Med hennes ekonomi så har hon inte möjlighet att köpa en lägenhet i närheten av där barnen går i förskola och skola. För hyresrätt så måste hon stå i kö i väldigt många år först. 
    Vad kan hon göra i en sådan situation? Vad finns det för hjälp att få? Jag har ingen koll på vad som erbjuds av samhället i en sådan här situation men någon hjälp måste väl gå att få? 
  • Svar på tråden Ekonomisk hjälp vid separation
  • Tue 15 Sep 2020 19:09
    #1

    Hon får väl göra som alla andra. Ge sig in i andrahands-djungeln.

  • Tue 15 Sep 2020 19:33
    #2

    Nej, det finns ingen hjälp att få av samhället. Hon är som alla andra hänvisad till andrahandsmarknaden.

  • Wed 16 Sep 2020 09:03
    #3

    Hjälp av samhället är bara att glömma. Barn eller ej.

    Men du sa skiljas. Det är ju inte bara så enkelt som att han kan slänga ut henne då. Även om hon inte har råd att bo kvar där är det ju giftorättsgods och därmed även hennes. Det ska till en bodelning. Kan hon få ut lite pengar ur skilsmässan så att det kanske räcker till en insats och lite till i en ny lägenhet. Har hon föräldrar eller något liknande som kan stå som med-låntagare på ett lån så är problemet löst.

  • Sat 19 Sep 2020 09:50
    #4

    Hur ser deras boende situation ut idag, ska dom dela på boendet?

  • Sat 19 Sep 2020 11:04
    #5

    Det enkla svaret är, IOM att de varit gifta så ska de del på alla tillgångar (om det inte är ett relativt nytt giftemål). Om hon fortfarande inte har tillräckligt med pengar efter det så får hon hoppa av utbildningen och börja arbeta heltid.

  • Sat 19 Sep 2020 11:24
    #6
    PH76 skrev 2020-09-19 11:04:04 följande:

    Det enkla svaret är, IOM att de varit gifta så ska de del på alla tillgångar (om det inte är ett relativt nytt giftemål). Om hon fortfarande inte har tillräckligt med pengar efter det så får hon hoppa av utbildningen och börja arbeta heltid.


    Nej det finns inget ska.
    Man kan dela upp det som man vill förutsatt att man är överens.
    Att allt måste delas lika är en vanlig "missuppfattning"
  • Sat 19 Sep 2020 11:38
    #7
    Noname00 skrev 2020-09-19 11:24:18 följande:

    Nej det finns inget ska.

    Man kan dela upp det som man vill förutsatt att man är överens.

    Att allt måste delas lika är en vanlig "missuppfattning"


    Ja du har helt rätt, jag tänkte mer på när man inte är överens. Otydlighet från min sida.
  • Sat 19 Sep 2020 15:38
    #8
    Noname00 skrev 2020-09-19 09:50:52 följande:

    Hur ser deras boende situation ut idag, ska dom dela på boendet?


    De är gifta och bor tillsammans i en lägenhet. Jag skulle tro att eftersom de är gifta så delar de på boendet. De kan ju ha skrivit äktenskapsförord men jag gissar på att så inte är fallet. 

    Så hon kommer få pengar till en kontantinsats till en liten lägenhet i området. Men jag tvivlar på att hon skulle kunna få lån iom att hennes lön är så låg.  
  • Sat 19 Sep 2020 15:46
    #9

    Jag kan verkligen förstå att hon får panik. 

    Enligt det ni svarat i den här tråden så skulle jag tro att det bästa för henne är hitta något i andra hand och att se till att byta ner sig till en betydligt mindre lägenhet. Så länge hennes barn är små så kan de ju faktiskt sova tillsammans i en säng. Och så hinner hon ordna upp sin ekonomi. Då kanske hon kan plugga vidare, få ett mer välbetalt jobb och använda pengarna från bodelningen till kontantinsats till en lägenhet. 

    Gäller bara att hitta något i andra hand som inte kostar för mycket ????

     

Svar på tråden Ekonomisk hjälp vid separation