• Anonym (Hjääälp)

    Klåda på sidan av underlivet i säkert ett halvår nu...

    Har sån klåda på ena sidan av underlivet.. vet inte vad det heter eller om det räknas som yttre blygdläpp? Ibland på andra sidan men mest på ena. Har pågått sen i våras. Har ringt gyn men dom säger bara att jag ska prova alla svampmedel. Har testat pevaryl det har inte hjälpt. Blir galen. Har även slutat tvätta mig för ofta. Tvättar bara med vatten och olivolja. Smörjer ibland in mig med olivolja men nej. Ingen förbättring. Även börjat raka mig mer sällan. Har även fått analklåda. Har inga andra symtom förutom klåda. Ibland känns det som små utslag men det syns inget. Fattar inte.. Det kliar alltid som mest en stund efter att jag vaknat. Som att det varit för varmt där nere på natten. Men konstigt att det inte kliar på natten?

    Fan.. vet inte vad jag ska göra längre. Vet inte vad det kan vara heller eftersom det sitter på så konstigt ställe? Borde det inte klia i underlivet eller precis runt om om det nu var svamp?

  • Svar på tråden Klåda på sidan av underlivet i säkert ett halvår nu...
  • Anonym (itchy&scratchy)

    Oj, det låter skitjobbigt.
    Kan du testa utesluta dessa orsaker?:

    * Vanliga könsvårtor eller HPV kan orsaka klåda på specifika ställen i underliv/anus även om du inte har skov/vårtor för stunden.

    Har du födoämnesallergier? Om klådan är mer på ett ställe, kanske det kan vara allergi mot något ämne/födoämne? 

    * Tar du stora mängder av något kosttillskott eller har du brister av något mineral/vitamin? Kör en allround-check-up på vårdcentralen med vitaminer/mineraler (med ursäkten du känner dig hängig/trött och haft lite brister förut).
    Om du har lite brister kan du testa en vanlig multivitamin "kvinna"?

    * Tar du P-piller?

    Kan ju vara svamp som de tror, finns ju olika former. Men då brukar det, som du säger, klia mer allround och inuti mer.

    Har du möjlighet testa vara utan mjölk, gluten och produkter med socker ett par veckor för att se om det blir skillnad?

    För att lindra klådan kan det hjälpa badda med kolloidalt silver, funkar också antiviralt, antibakteriellt.

    Vet inte om detta kan vara till hjälp men hoppas det blir bättre för dig snart Solig

  • Anonym (Linda)

    Om det nu är svamp så kan det absolut sitta där du beskriver. Jag får ofta svamp på yttre delar (men sällan inne i slidan), även kring analöppning. Då kör jag med Canesten salva, rätt mycket, några ggr per dag i kanske 2 v. Det, eller Cortimyk. (Det blir billigare att köpa den större tuben Canesten för fötter etc. Innehållet är samma. )

  • Anonym (Hjääälp)
    Anonym (Linda) skrev 2020-09-15 21:30:33 följande:

    Om det nu är svamp så kan det absolut sitta där du beskriver. Jag får ofta svamp på yttre delar (men sällan inne i slidan), även kring analöppning. Då kör jag med Canesten salva, rätt mycket, några ggr per dag i kanske 2 v. Det, eller Cortimyk. (Det blir billigare att köpa den större tuben Canesten för fötter etc. Innehållet är samma. )


    Är det så? I början provade jag jag faktiskt också cortimyk men blev ingen skillnad. Iofs smörjde jag bara innan läggning. Och allt jag smörjt med gör så att det kliar som FAN! Ska det vara så? ???? Blir nojjig och smörjer mindre då.
  • Anonym (Hjääälp)
    Anonym (i) skrev 2020-09-15 21:36:36 följande:

    Använder du blekt&återvunnet toapapper?


    Använder de pappret alla hatar. EXTRA 1-lags papper av 100% returfibrer. Är de skräp tro?
  • Anonym (i)
    Anonym (Hjääälp) skrev 2020-09-17 20:14:51 följande:
    Använder de pappret alla hatar. EXTRA 1-lags papper av 100% returfibrer. Är de skräp tro?
    Jag vet inte vilket det är men fick ett råd för flera år sedan om att undvika återvunnet papper. Det har en tendens att börja klia för mig.
  • Anonym (Klåda)

    Jag hade jävulsk klåda i underlivet till och från länge. Tog mig till gyn och det visade sig vara Lichen Sclerosus. Behandlas med stark kortison. Hoppas inte det är vad du har, men kolla upp det.

Svar på tråden Klåda på sidan av underlivet i säkert ett halvår nu...