• Anonym (Ts)

Be om hjälp

Jag har sökt jobb under halva min föräldraledighet men på grund av pandemin som härjar så är det jätte svårt. Jag har dessutom gått ifrån barnens pappa sedan ungefär 5 månader. Nu är mina dagar slut och börjar bli rädd angående ekonomin. Om man skulle be soc om hjälp måste barnen så sluta på sina aktiviteter?

Jar har heller inte sökt underhåll från deras pappa då jag vet att han kommer bli jätte sur då han bara har halvtid nu sedan i april. Vi har redan använt alla sparade pengar när vi haft barnen hemma sedan i april till augusti.

Vad gäller egentligen om man ber soc om hjälp tills man får tag på ett jobb? Jag vill inte ha deras hjälp men i nöd kanske jag inte kommer att ha något val

• Svar på tråden Be om hjälp
  • Anonym (soc är inte farliga)

Soc är inte farliga. Om du inte går runt så är de till för att hjälpa dig. Det som kommer krävas av dig är att du gör allt du kan för att bli självförsörjande. Då ingår att du har sökt underhållsstöd/bidrag och bostadsbidrag, så gör det på en gång. Har du rätt till a-kassa eller aktivitetsstöd så måste du ta ut det också. 

På kort sikt kommer det inte krävas att barn slutar på aktiviteter eller att ni flyttar, säljer bilen eller något sådant.

• Anonym (Ts)
    Anonym (soc är inte farliga) skrev 2020-09-15 21:47:28 följande:

Soc är inte farliga. Om du inte går runt så är de till för att hjälpa dig. Det som kommer krävas av dig är att du gör allt du kan för att bli självförsörjande. Då ingår att du har sökt underhållsstöd/bidrag och bostadsbidrag, så gör det på en gång. Har du rätt till a-kassa eller aktivitetsstöd så måste du ta ut det också. 

På kort sikt kommer det inte krävas att barn slutar på aktiviteter eller att ni flyttar, säljer bilen eller något sådant.

Bostadsbidrag har jag redan. Akassa och aktiviteter har jag inget. Jag kommer ha barnbidraget och bostadsbidrag from i oktober. Pengar får jag varje månad utav deras pappa efter vad han har råd med. Vilket är väldigt olika..

Men jag får väl ta mig i kragen att be om hjälp. Vet bara inte hur det fungerar med när vi ligger i skilsmässa men inte fått igenom den ännu.
  • Anonym (Maria)

Har du barnen på heltid eller delar ni?

Om du SKULLE HA RÄTT till hela underhållsbidrag från pappan så måste du begära det. Annars drar soc av det från de pengarna som de betalar ut till dig. Alltså får du typ 3000 mindre än vad

Om pappan inte har råd, så betalar försäkringskassan ut underhållet istället.

Men om pappan inte har råd att ge dig underhåll pga av att han har skulder och igentligen ligger över fk norm på vad man ska ha för för att betala underhåll så blur han återbetalningssyldig.

• Anonym (Ts)

Jag har dom hela tiden. Dom sover hos honom när det passar honom. Men äter alla mål om dagen här. Jag sköter alla aktiviteter, möten och tider i skola och förskola. Alla vabbdagar ja allt

• Anonym (Kassa)

Har du inte rätt till a-kassa?

• Anonym (Ts)

Nej. Jag har inte jobbat så pass så jag har rätt till det. Har pluggat en del.

• Anonym (A)

Så länge barnens aktiviteter inte innebär att ni har jättedyra saker som ni skulle kunna sälja för er försörjning (t.ex. fordon eller kanske häst) lägger sig soc inte i barnens aktiviteter. Det blir upp till er föräldrar att få de pengar ni har att räcka till aktiviteterna

• Anonym (Ts)
    Anonym (A) skrev 2020-09-21 18:44:15 följande:

Så länge barnens aktiviteter inte innebär att ni har jättedyra saker som ni skulle kunna sälja för er försörjning (t.ex. fordon eller kanske häst) lägger sig soc inte i barnens aktiviteter. Det blir upp till er föräldrar att få de pengar ni har att räcka till aktiviteterna

Nej barnen cyklar till sina aktiviteter. Däremot äger jag en bil för att kunna ta mig till jobb om jag skulle få ett då vår kollektivtrafik inte går så bra i samband med förskolan och jobb. Men vi äger inga dyra saker annars jag har inte ens tv kanaler. Vi har bara för att se på dvd filmer.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Ts) skrev 2020-09-19 20:59:48 följande:

Jag har dom hela tiden. Dom sover hos honom när det passar honom. Men äter alla mål om dagen här. Jag sköter alla aktiviteter, möten och tider i skola och förskola. Alla vabbdagar ja allt

Då kanske du har rätt till mer än pappan kan betala? Kontakta soc och fråga. De kan lägga mellanskillnaden om han inte har råd med mer underhåll. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Ts) skrev 2020-09-21 19:28:29 följande:

Nej barnen cyklar till sina aktiviteter. Däremot äger jag en bil för att kunna ta mig till jobb om jag skulle få ett då vår kollektivtrafik inte går så bra i samband med förskolan och jobb. Men vi äger inga dyra saker annars jag har inte ens tv kanaler. Vi har bara för att se på dvd filmer.

Bil är okej, så länge det inte är en överdrivet lyxig bil som du kan byta ner dig ifrån... Så bil är okej att äga.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Maria) skrev 2020-09-21 19:46:00 följande:

Bil är okej, så länge det inte är en överdrivet lyxig bil som du kan byta ner dig ifrån... Så bil är okej att äga.

Min bil är nog värd lika mycket som skatten typ

2000 kr.

Så får nog inte så mycket av de annars hade jag sålt den för att få tag på pengar
  • Anonym (Ts)
    Anonym (ooo) skrev 2020-09-21 19:43:52 följande:

Då kanske du har rätt till mer än pappan kan betala? Kontakta soc och fråga. De kan lägga mellanskillnaden om han inte har råd med mer underhåll. 

Soc har försökt hjälpa mig med ett möte hos dom med honom för att få en plan om allt men händer inget när han undviker allt
Svar på tråden Be om hjälp