• Wed 16 Sep 2020 20:20
    439 visningar
    2 svar
    2
    439

    Rätt till föräldrapenning på sjukpenningnivå?

    Jag är gravid och väntar barn i mitten av april 2021. Jag undrar om jag kommer att ha rätt till föräldrapenning på sjukpenningnivå. Jag har läst runt en del på de olika bestämmelserna kring detta men blir inte riktigt klok på hur det fungerar. Under våren studerade jag, och fick studielån under de 13 första veckorna av terminen. Därefter var mitt studiemedel slut. Parallellt med studierna hade jag en timanställning från 1 maj till 7 juni. Totalt arbetade jag 83 timmar fördelat på ca 15 dagar. Under sommaren arbetade jag heltid mellan 15 juni och 7 augusti. Nu har jag studerat heltid utan studielån från 31 augusti och kommer att studera fram till 2 oktober. Jag har precis blivit erbjuden en heltidsanställning fr.o.m 5 oktober. Om jag arbetar heltid fram tills förväntad förlossning (vilket blir ca 6 mån totalt), kommer jag då att ha rätt till föräldrapenning på sjukpenningnivå?


    Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Rätt till föräldrapenning på sjukpenningnivå?
  • Wed 16 Sep 2020 20:30
    #1

    När det är rörigt måste du ringa och reda ut det med FK.
    Ingen här kan gissa hur det här kommer att bli... Det är för många osäkra kort i leken

  • Anonym (G)
    Wed 16 Sep 2020 22:55
    #2

    Du kommer troligtvis inte uppnått 240-dagars villkoret. Du kommer isf inte få föräldrapenning på sgi-nivå de 180 första dagarna.

    Hur detta bedöms beror ju även på vad du gjorde innan dina studier. Du kan ha en vilande sgi eftersom du hela tiden haft sgi-skydd. Studier utan studiemedel är sgi-skyddande så länge det är studier av form som är berättigade sgi. Och din sgi var under sommaren skyddad eftersom du studerar både vår och hösttermin.

    Men du bör som sagt ringa fk och helt enkelt få din sgi fastställd

Svar på tråden Rätt till föräldrapenning på sjukpenningnivå?