• sommar 77

    Studiebidrag

    Hej,

    Hur gör ni med 16 åringar , får de sitt studiebidrag eller inte?

    Hur mkt månadspeng får dem?

    Min 16 åring önskar få sitt studiebidrag och han kommer få det hos sin pappa (bor varannan v). Jag är osäker och vet inte om jag har råd (då pappan gör så att det ska gå till mobil och nöjen)...

  • Svar på tråden Studiebidrag
  • Vinterll

    Studiebidraget får väl barnet på sitt eget konto? Det betals inte ut till dig väl? Ska du begära att barnet ger det till dig då?

    Det du däremot kan göra är att sätta upp regler r vad det ska räcka till. Saker som barnet få köpa själv, som du inte köper, tex mobiltankning/abonnemang, busskort, fika m.m.

  • Vinterll
    sommar 77 skrev 2020-09-17 11:24:15 följande:

    Nej det går till mig...det är ju en förlängning av barnbidraget.


    Jo det vet jag. Men hade för mig att man som 16 åringen fick det själv, då pengarna då kommer ifrån CSN och är kopplade till skolgången. Men så verkar det inte vara nu när jag googlade.

    Nu är mina barn fortfarande ganska små, men min plan är att de ska få hela sitt studiebidrag sen, men med vissa krav då.
  • Sisisisi

    Ett år kvar, men planen är att sonen får hela sitt studiebidrag när han fyller 16 och börjar i gymnasiet. Nu får han 500 kr/mån sedan han fyllde 15.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Magical
    sommar 77 skrev 2020-09-17 11:12:43 följande:

    Hej,

    Hur gör ni med 16 åringar , får de sitt studiebidrag eller inte?

    Hur mkt månadspeng får dem?

    Min 16 åring önskar få sitt studiebidrag och han kommer få det hos sin pappa (bor varannan v). Jag är osäker och vet inte om jag har råd (då pappan gör så att det ska gå till mobil och nöjen)...


    Jag arbetar på gymnasiet och nästan alla ungdomarna får studiebidraget. Visst finns det föräldrar som har det lite knapert men då bestämmer de med barnet vad pengarna ska gå till, tex att de får köpa egna kläder och stå för sina nöjeskostnader. 
  • Litorina

    När jag var så gammal fick jag studiebidraget och det skulle då räcka till alla kläder och skor, nöjen, resor som inte var med familjen etc. Mobil fanns inte på den tiden!

  • Litorina

    Såg nu att ungdomarna har ca 250 kr mer än vi hade (inflationen med i beräkningen). Då känns det helt rimligt att de betalar mobilen själv också, tycker jag.

Svar på tråden Studiebidrag