• lillli

    Hur motiverar jag min dotter att anstränga sig i skolan?

    Vi har gjort en utredning på vår dotter och det lutar åt att hon har ADHD, dock är inte utredningen klar ännu. Jag känner mig väldigt osäker på om hon har det eller om jag bara misslyckats med min uppfostran.

    Hon går nu i sexan och kraven från skolan är högre. Jag skulle behöva tips på hur jag ska motivera henne att själv ta ansvar istället för att bli en tjatig mamma som tvingar henne att göra läxan.
    Hon siktar på A i alla ämnen men har inte förstått att det innebär att man gör läxor och pluggar. Hon är en smart tjej men har svårt med impulskontroll och att sitta still och göra ngt om hon inte tycker det är kul.

    Jag vill inte att hon hamnar efter och har svårt att släppa på kontrollen kring läxor och plugg. Borde jag bara släppa helt och låta henne sköta det och lära sig av sina egna misstag eller ska jag fortsätta som jag gör nu? Jag känner mig som en vakthund dessvärre iom att hon ljugit om läxor, skrivit av kompisar och slarvar sig igenom läxan för att göra den så fort som möjligt. De regler vi har nu är att läxor görs först när man kommer hem och att läxor ska göras hemma eller på läxhjälpen i skolan. 

    Råd och tips tas tacksamt emot!!!

  • Svar på tråden Hur motiverar jag min dotter att anstränga sig i skolan?
  • Anonymous31
    Sitt med henne och gör läxorna varje dag. Har du kollat upp hur man kan underlätta för personer med ADHD när de ska studera? 
    Exempel:
    Vissa fungerar bättre sent på kvällen än på eftermiddagar om de har ADHD eller andra Neuropsykiatriska diagnoser. 
    Motion stärker koncentration och gör av med för överflödig energi. Kanske kan hon springa/gå snabb promenad innan hon gör läxan?
    Socker ökar fokus, kanske kan hon dricka något sött just när hon gör läxor? eller äta frukt.
    Kan miljön göras mer lugn med hjälp av exempelvis eteriska oljor, ta bort distraktioner där hon gör läxor, så det blir lättare att fokusera. (som teknik och för mycket röra med saker)
    Skriv upp en planering som hon kan bocka av för dagen. vissa personer (som jag exempelvis) kan få svårt att fokusera på uppgiften man ska göra just nu om man oroar sig för att inte ha koll på kommande planering och uppgifter.

    Kanske kan jag komma med fler tips... Om jag kommer på något. :) 
    Var det annars hjälpsamt?
  • anonymtjej2112

    Jag fick 1000 kr för varje höjt betyg/omdöme efter varje terminsslut. Det gav mig motivation! Kunde bli mycket pengar vissa gånger. Kunde då köpa något jag verkligen velat ha eller tex resa på tjejweekend till London med min äldre kusin (&kompis!) på sommarlovet (men då var jag lite äldre såklart)

    Kanske inte hållbart för alla men man kan ju använda samma teknik, dvs en belöning/morot.

    Något man verkligen önskar sig tex.

  • Mortiscia80

    Det absolut bästa är att hitta den inre motivationen. En yttre belöning håller bara tillfälligt, om du vill att hon ska ha god studiemoral många år framöver så måste ni arbeta på ett annat sätt. Det absolut bästa är att hitta glädjen i studierna, något som är spännande, intressant, bra att kunna, vad som helst. Och ibland måste man bara kunna vissa saker fast det är lite tråkigt, för det kommer att hjälpa en på längre sikt, t ex glosor eller multiplikationstabellerna.

  • Drottningen1970

    Om ditt påminnande och vaktande gör att det funkar så ser jag ingen anledning att sluta. Så kan det vara även utan diagnoser och om ditt barn har ett funktionshinder som gör det extra svårt att vara strukturerad så är det ju ännu viktigare.

    Själva läxan och inlärningen måste hon ju ändå göra själv.

    Betyg är lite för viktigt för att använda som medel till att nån ska lära sig stå sitt eget kast.

  • whitestar

    Låter som min son.

    Han är oxå väldigt luststyrd när det gäller skolan. Om det inte är intressant så har han väldigt svårt koncentrera sig och göra nåt. Han kan om han vill och har lätt lära sig.Vi hade samma problem i 6an som du har med dottern. Vi väntar på utredning om ev. diagnos,typ ADD och/eller asperger.

    Sonen har börjat i 7:an nu och högstadiet, betyder nya lärare i nästan alla ämnen och mer eget ansvar. Grejen är att det går superbra helt plötsligt i skolan och han jobbar frivilligt (nästan,man får påminna lite). De grejer som vi tror det beror på är

    1. Eget skoldator! Alla skoluppgifter kommer på hans skoldator, både hemläxor och vad som ska görad under lektionstid.han behöver inte hålla reda på en massa böcker/lösa papper/pennor/sudd som han ändå bara glömmer/tappar bort. Han kan kontakta läraren via mail och ställa frågor m han behöver och få svar rätt snabbt. Prestationsångesten över att behöva skriva fint och tydligt är borta . Han får ta eget ansvar att hålla reda på läxor/aktiviteter/uppgifter!

    2. Lyhörda lärare som är flexibla när det behövs och tydliga vad som ska glras/inte göras. T.e.x i matten har han inte alls gillat då dom i 6an var noga med aTT varenda uppgift skulle göras och varenda uppställning göras.sonen tyckte det var dötrist då han fattade grejen efter nån enstaka uppgift. Nu så låter läraren han göra vissa utvalda uppgifter och några uppställning bara för att visa han kan dom . Nu älskar han matte och gör gladeligen alla uppgifter han måste.! Extraspråket som han avskyr gick inte alls att byta i 6:an men nu så går det lösa helt plötsligt!

    Sen så tror jag sonen tyckte det var för enkelt i 6:an och han upplevde många gånger att saker dom gjorde var för barnsliga. Nu i högstadiet verkar det mer vara hans nivå och mer stimulerande/utmanande.

    Din dotter kanske tycker uppgifterna är för enkla/tråkiga?hon skulle kanske behöva mer utmanande uppgifter/läxor?

    Angående koncentrationen upptäckte vi att det funkar bättre med korta stunder och att man sitter med/bredvid.

    Så kanske skulle prova sitta med när läxorna ska göras och då kanske max 5 min. Åt gången?

  • lillli
    Anonymous31 skrev 2020-09-17 16:01:21 följande:
    Sitt med henne och gör läxorna varje dag. Har du kollat upp hur man kan underlätta för personer med ADHD när de ska studera? 
    Exempel:
    Vissa fungerar bättre sent på kvällen än på eftermiddagar om de har ADHD eller andra Neuropsykiatriska diagnoser. 
    Motion stärker koncentration och gör av med för överflödig energi. Kanske kan hon springa/gå snabb promenad innan hon gör läxan?
    Socker ökar fokus, kanske kan hon dricka något sött just när hon gör läxor? eller äta frukt.
    Kan miljön göras mer lugn med hjälp av exempelvis eteriska oljor, ta bort distraktioner där hon gör läxor, så det blir lättare att fokusera. (som teknik och för mycket röra med saker)
    Skriv upp en planering som hon kan bocka av för dagen. vissa personer (som jag exempelvis) kan få svårt att fokusera på uppgiften man ska göra just nu om man oroar sig för att inte ha koll på kommande planering och uppgifter.

    Kanske kan jag komma med fler tips... Om jag kommer på något. :) 
    Var det annars hjälpsamt?
    Ja jätte hjälpsamt, tack snälla!
    Ok jag kanske ska sitta med då, får göra tid till det.
    Jag skulle gärna vilja att hon rörde sig mer, hon är väldigt fast i sin telefon om jag inte tvingar henne lägga bort den och då blir hon ofta förbannad men ska försöka få in ngn ute aktivitet innan läxorna.
    Ok ja frukt brukar hon få när hon ska göra läxan, kanske ska lägga till ngt mer.
    Vi har precis börjat med vecko planerare som visar vad som ska göras varje dag, inte som man checkar av i men det blir tydligt vad som ska göras vilken dag iaf. Fungerar bra faktiskt.
    Har försökt det mesta för att miljön ska kännas ok, nu är det mest motivationen som jag vill få upp.
    Om du kommer på ngt mer så skriv gärna! 
  • lillli
    anonymtjej2112 skrev 2020-09-17 16:16:53 följande:

    Jag fick 1000 kr för varje höjt betyg/omdöme efter varje terminsslut. Det gav mig motivation! Kunde bli mycket pengar vissa gånger. Kunde då köpa något jag verkligen velat ha eller tex resa på tjejweekend till London med min äldre kusin (&kompis!) på sommarlovet (men då var jag lite äldre såklart)

    Kanske inte hållbart för alla men man kan ju använda samma teknik, dvs en belöning/morot.

    Något man verkligen önskar sig tex.


    Funderat på det, vet att en bekant ger sin dotter 1000:- för varje A..men känns som att det blir trist om hon inte får några A..men för varje höjt betyg är ju bättre isf. Får bli nästa år då för det här är första året hon får betyg.
  • lillli
    whitestar skrev 2020-09-17 21:16:18 följande:

    Låter som min son.

    Han är oxå väldigt luststyrd när det gäller skolan. Om det inte är intressant så har han väldigt svårt koncentrera sig och göra nåt. Han kan om han vill och har lätt lära sig.Vi hade samma problem i 6an som du har med dottern. Vi väntar på utredning om ev. diagnos,typ ADD och/eller asperger.

    Sonen har börjat i 7:an nu och högstadiet, betyder nya lärare i nästan alla ämnen och mer eget ansvar. Grejen är att det går superbra helt plötsligt i skolan och han jobbar frivilligt (nästan,man får påminna lite). De grejer som vi tror det beror på är

    1. Eget skoldator! Alla skoluppgifter kommer på hans skoldator, både hemläxor och vad som ska görad under lektionstid.han behöver inte hålla reda på en massa böcker/lösa papper/pennor/sudd som han ändå bara glömmer/tappar bort. Han kan kontakta läraren via mail och ställa frågor m han behöver och få svar rätt snabbt. Prestationsångesten över att behöva skriva fint och tydligt är borta . Han får ta eget ansvar att hålla reda på läxor/aktiviteter/uppgifter!

    2. Lyhörda lärare som är flexibla när det behövs och tydliga vad som ska glras/inte göras. T.e.x i matten har han inte alls gillat då dom i 6an var noga med aTT varenda uppgift skulle göras och varenda uppställning göras.sonen tyckte det var dötrist då han fattade grejen efter nån enstaka uppgift. Nu så låter läraren han göra vissa utvalda uppgifter och några uppställning bara för att visa han kan dom . Nu älskar han matte och gör gladeligen alla uppgifter han måste.! Extraspråket som han avskyr gick inte alls att byta i 6:an men nu så går det lösa helt plötsligt!

    Sen så tror jag sonen tyckte det var för enkelt i 6:an och han upplevde många gånger att saker dom gjorde var för barnsliga. Nu i högstadiet verkar det mer vara hans nivå och mer stimulerande/utmanande.

    Din dotter kanske tycker uppgifterna är för enkla/tråkiga?hon skulle kanske behöva mer utmanande uppgifter/läxor?

    Angående koncentrationen upptäckte vi att det funkar bättre med korta stunder och att man sitter med/bredvid.

    Så kanske skulle prova sitta med när läxorna ska göras och då kanske max 5 min. Åt gången?


    Ok det verkar som att det är bra att sitta med alltså, ska börja göra det. Hittills har hon velat göra själv. Hon vill inte att vi lägger oss i skolan allt för mkt utan vill sköta helt själv men då gäller det ju att man klarar det ansvaret vilket hon ju inte gör uppenbarligen..
    Vet inte om jag tror det är för enkelt för henne...möjligen det du skriver ang matten och att de måste visa sina uträkningar, hon avskyr att skriva och skriver verkligen som en kråka hehe så det blir ju skönt för henne nästa år när de får skriva på datorn istället. Hon gillar nog de flesta ämnen egentligen och tror hon tycker att det är intressant men det finns för mkt annat som är intressantare...tex telefon och kompisar.
    Bra tips, tack! Låter hoppfullt att det går bättre för er son nu, kanske att de behöver mogna lite också..
Svar på tråden Hur motiverar jag min dotter att anstränga sig i skolan?