• Plooga­k
    Thu 17 Sep 2020 22:28
    446 visningar
    6 svar
    6
    446

    Behöver stöd efter separation om möjligt

    Finns tusen inlägg som detta, men i skrivande stund så fann jag inget. Men finns säkert andra män som kan relatera.

    Jag är snart 40 år och man, har separerat (en relation på drygt 10 år) från mitt livs kärlek och varit singel nu i snart nio månader. 

    Vi gick isär ömsesidigt och sålde huset, jag var lite naiv i att jag trodde vi kunde eventuellt hitta tillbaks. Inga barn tillsammans men fick rollen som styvfar eller bonuspappa och under åren hann jag få bra kontakt med barnet.

    Nu nio månader efter så känns allt hemskt, hela resan har varit ett helvete känslomässigt. Känner mig fruktansvärt ensam och övergiven, lite patetiskt kanske som vuxen man men i förhållandet så låg all fokus på familjen.

    Min ekonomi har blivit bättre, men vad gör det när man inte har någon att dela den med. Har fått fritid vilket kändes toppen i början men som snabbt blev tråkigt.

    Exet fann ny man direkt efter separationen, och min roll som styvfar/bonuspappa kändes som bortblåst. Träffade barnet första månaderna efter separationen, men kändes senare som att jag mest var i vägen för deras nya liv. Vilket jag förstå för det finns inget biologiskt band och de måste ju få sin chans till att skapa en riktig familj.

    Så det känns tomt, har aldrig känt denna tomhet förut i mitt liv. Har nu på senare tid dejtat men det känns omöjligt att hitta någon där så mycket klickar vid start (jag vet man ska aldrig säga aldrig), men det är betydligt svårare som äldre man.
    Enligt statistik, då jag inte har mycket tillgångar så ser det rätt mörkt ut. Jag kastade då bort den så kallade gyllene tiden på något som inte höll, och nu sitter jag här ensam och beklagar mig. 

    Det är svårt att uppskatta hur bra man har det, och det är svårt att förutspå hur hemskt det kan bli. Jag känner att jag blivit väldigt deprimerad och kanske behöver söka hjälp, ser inte mycket ljus i tunneln.

    Hjälper inte heller att exet hör av sig, och vill prata ut face to face. Har försökt förklara att det inte går när det finns så mycket känslor, bara tanken att få höra hennes röst igen gör mig både glad men samtidigt oerhört ångestfullt.

    Jag har lättat mitt hjärta både i samtalen innan separationen och även efteråt men då mest i skrift. Exet har inte sagt så mycket men det är ju rätt uppenbart hon gått vidare och har ett bättre liv nu. Men varje gång hon försöker ta kontakt så ger hon mig hopp även om att jag vet att det aldrig kommer bli något. Har försökt förklara det flera gånger, och nu senast fick jag svara lite kallt vilket kändes hemskt men samtidigt så vet jag inte vad man ska göra?

    I efterhand så förstår jag ju hur mycket jag älskade den här personen, vi grälade och allt sånt som vanligt par gör men vi hade en djup kärlek som fallerade totalt på ett år.

    Jag vet att hon vill vara snäll, att hon bryr sig men det hjälper inte mig.

    Så min fråga till er äldre herrar, hur gick det för er?
    Antar att vissa saker jag skriver om går att relatera till, som tomheten, att sakna någon, hopplöshet, förtvivlan. 

    Har läst en massa feel-good-tips, men samtidigt tänker jag på statistiken och det ser riktigt illa ut. Har skaffat nya hobbies, träffat nya kvinnor, men ändå känner jag denna enorma tomhet och hopplöshet.

    Har ni egna erfarenheter/tips, eller frågor så är det bara att skriva.

  • Svar på tråden Behöver stöd efter separation om möjligt
  • Thu 17 Sep 2020 22:37
    #1

    Hmmm, om du nu hoppas på att kunna bli ihop med henne igen så kanske du skulle välja att prata med henne?

    Inget kommer lösas av att inte prata och hon verkar ju bry sig om dig. Du har bara att vinna på det om du kan bortse från att det kanske kommer göra ont en stund till.

    Men en väninna till mig var singel i 17 år, och har nu hittat en man sedan 7 månader tillbaks och hon flyger på moln. Det kan hända, så ge inte upp....

  • Anonym (p)
    Thu 17 Sep 2020 22:41
    #2
    +2

    För att kunna gå vidare och orientera dig mot framtiden så måste du klippa kontakten med ditt ex. Blockera hennes nummer, ta bort henne från sociala medier.

  • Plooga­k
    Thu 17 Sep 2020 22:49
    #3
    Avalon­C:
    Varför jag inte vill prata med henne eller träffas, är väl för att även om jag vet att det är kört så får jag hopp. Detta hopp i sin tur gör att jag sitter och tittar på mobilen hela tiden ifall hon hört av sig på nytt, o detta med vetskapen att det inte kommer bli vi igen. Det blir till en ond cirkel, men sen kan det säkert vara så att mer prat leder till en slags acceptans.

    Vill  ju helst inte må såhär i 17 år, men glädjer mig att folk hittar kärleken igen.

    Anonym (p):
    Har tagit bort allt, nu senaste var det via epost men har blockerat den också. Även om det kändes hårt, men som sagt vet inte riktigt vad man ska göra annars.
  • Anonym (Vaz)
    Thu 17 Sep 2020 22:50
    #4

    Vill först säga att du är ju bara 40 år, snart. Det är inte så gammalt.

    Satsa på dig själv lite, det finns många kvinnor som söker en bra man så se till att hitta dig själv lite efter en lång relation. Stressa inte med att hitta nån, till slut händer det.

    Gå och prata med nån tror jag bara är bra så testa det.

    Jag förstår att det är jobbigt och att du mår dåligt, det är inte konstigt du genomgår en kris i ditt liv. Ofta kan detta leda till nåt riktigt bra. Tillåt dig känna det du känner. Men välj sedan att inte fastna i de dåliga känslorna.

    Önskar dig lycka till. Och läs inte en massa negativ statistik. Det gör dig bara nere. Nu finns det faktiskt en massa singelkvinnor men du behöver bara en.

  • Plooga­k
    Thu 17 Sep 2020 23:00
    #5

    Anonym (Vaz):
    Det är väldigt sant om att statistik går båda vägarna, får försöka titta på rätt statistik helt enkelt.

  • Anonym (Z)
    Fri 18 Sep 2020 11:27
    #6
    Ploogak skrev 2020-09-17 23:00:33 följande:

    Anonym (Vaz):

    Det är väldigt sant om att statistik går båda vägarna, får försöka titta på rätt statistik helt enkelt.


    Skit i statistiken. Överväg om du kan få till en positiv nystart, du är ju inte låst till något eftersom du inte har barn. Flytta till större stad, byt jobb, ta en utlandstjänst? Du skulle antagligen må bra av någon sorts övergripande miljöombyte.

    Du är ju bara 40, upp på banan igen! Det finns goda chanser för dig. Och klipp HELT med exet. Noll kontakt. Så att du kommer vidare mentalt.
Svar på tråden Behöver stöd efter separation om möjligt