• Anonym (?)

Kille har slutat snusa- personlighetsförändrad??

Min kille slutade tvärt, från att vara en riktig storsnusare. Nu har det gått kanske 3 dagar (lite jag vet) och hur själviskt det än låter så saknar jag honom!

Han är superdeprimerad och irriterad. Han är normalt sett en väldigt mjuk och känslig kille, men han har nästan blivit aggressiv! Han är väldigt apatisk och verkar knappt kär i mig längre. Men jag märker också att han mår bättre för varje dag som går och jag antar att det beror på abstinens?

Till er som slutat/har en partner som slutat:

När blir det helt bra? Är det bättre efter en vecka? Är det normalt att bli extremt förändrad som person? Min mjuka snälla kille sa t.o.m. att han typ skulle vilja slå någon eller något. Att det är så irriterad han känner sig. Rekommenderade honom att träna, tänker att det borde hjälpa lite iaf.

Som tur är vi särbos. Men är inte så sugen på att ses och tycker det är jobbigt att prata i telefon med honom för att han är så irriterad. Och otrevlig. Även om jag vet att det inte är meningen. Vet ju att det inte har med mig att göra alls egentligen, jag försöker se det positivt men känner att det går ut över mig och vårt förhållande svinmycket. Vill bara att han ska skärpa sig! Men fattar ju också att det inte är så enkelt. Önskar att han hade förvarnat mig bara. Inte så kul att få veta det samma dag som han slutade men flera timmar efter när han redan har abstinens, speciell när man har pms och behöver honom mer än någonsin...

Så, rant över! Jagjagjag! Haha ;) saknar min rara kille , detta ?monster? gör mig ledsen och arg!

• Svar på tråden Kille har slutat snusa- personlighetsförändrad??
  • MsFry

Han går nu igenom abstinens. Skitjobbigt och ingen ursäkt att behandla dig illa men det går över.

• Anonym (?)
    MsFry skrev 2020-09-17 23:09:41 följande:

Han går nu igenom abstinens. Skitjobbigt och ingen ursäkt att behandla dig illa men det går över.

Tack. Är svårt att veta vart man ska dra gränsen. Fattar ju att det inte är meningen utan för att han mår dåligt. Kan ibland tycka att han borde kunna släppts sig lite men antar att han hade gjort det om han kunnat.

Men ska vara hemma i helgen och ta hand om mig själv ist. Baka lite och måla naglarna haha. ;)
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2020-09-17 23:34:26 följande:

Tack. Är svårt att veta vart man ska dra gränsen. Fattar ju att det inte är meningen utan för att han mår dåligt. Kan ibland tycka att han borde kunna släppts sig lite men antar att han hade gjort det om han kunnat.

Men ska vara hemma i helgen och ta hand om mig själv ist. Baka lite och måla naglarna haha. ;)

Skärpa till sig

Skulle det stå
  • neverpreggo

Jag bad närstående börja snusa igen... Vilket de inte gjorde och tur det. Det där går över.

• Miss Skywalker

Jag bad pojkvännen börja igen efter att han stått och vrålat åt mig på stan. Han gick direkt och köpte en dosa..

• Lisa says

Min kille (som först var så glad att jag slutade) sa åt mig att börja igen efter 1-2 hemska veckor. Jag var svinarg och helt oregerlig och kunde inte vara med någon.

Abstinensbesvären gör att man blir personlighetsförändrad; ja. Det går liksom inte att finnas där för nån som har PMS just då.

Ge det tid.

Efter ett halvår blev det mycket bättre!

• Dexter dot com

Det är ju naturligtvis inte ok att han är irriterad och otrevlig men fullt förståeligt då abstinensen är fruktansvärd. Ställ dig in på att det kan ta månader innan han kan hantera vardagen utan nikotin och försök stötta honom i hans tuffa beslut. 

• Anonym (niconico)
    Anonym (?) skrev 2020-09-17 23:04:15 följande:

Min kille slutade tvärt, från att vara en riktig storsnusare. Nu har det gått kanske 3 dagar (lite jag vet) och hur själviskt det än låter så saknar jag honom!

Han är superdeprimerad och irriterad. Han är normalt sett en väldigt mjuk och känslig kille, men han har nästan blivit aggressiv! Han är väldigt apatisk och verkar knappt kär i mig längre. Men jag märker också att han mår bättre för varje dag som går och jag antar att det beror på abstinens?

Till er som slutat/har en partner som slutat:

När blir det helt bra? Är det bättre efter en vecka? Är det normalt att bli extremt förändrad som person? Min mjuka snälla kille sa t.o.m. att han typ skulle vilja slå någon eller något. Att det är så irriterad han känner sig. Rekommenderade honom att träna, tänker att det borde hjälpa lite iaf.

Som tur är vi särbos. Men är inte så sugen på att ses och tycker det är jobbigt att prata i telefon med honom för att han är så irriterad. Och otrevlig. Även om jag vet att det inte är meningen. Vet ju att det inte har med mig att göra alls egentligen, jag försöker se det positivt men känner att det går ut över mig och vårt förhållande svinmycket. Vill bara att han ska skärpa sig! Men fattar ju också att det inte är så enkelt. Önskar att han hade förvarnat mig bara. Inte så kul att få veta det samma dag som han slutade men flera timmar efter när han redan har abstinens, speciell när man har pms och behöver honom mer än någonsin...

Så, rant över! Jagjagjag! Haha ;) saknar min rara kille , detta ?monster? gör mig ledsen och arg!

Hoppas det bara är abstinensen av nikotinet.
    Låter bra det blir bättre för varje dag :).

Det kan ta lite tid, läs på om nikotin/nikotinabstinens symptom, googla på tex "nicotine withdrawal symptoms".

Bra att hålla i åtanke att många självmedicinerar med nikotinprodukter ex snus/tobak precis som många självmedicinerar med alkohol, vissa behöver liksom det extra mycket. Kan bero på olika saker, genetik eller underliggande ångest/depression.

Önskar er båda lycka till Solig
  • Anonym (?)

Tack för alla era svar! Får lite ångest då ni säger att det kan ta flera månader/ett halvår... men är ju också väldigt glad att han försöker sluta, är ju så äckligt. Och ohälsosamt framför allt.

Men jag märker ju att det blir lite bättre varje dag, får väll ha tålamod helt enkelt och kanske ses mer sällan nu i början. Känns inte som en så bra kombo med en tjej med svår pmds och en irriterad abstinens-kille haha...

• Anonym (Snusare)

Tre dagar är ingenting, men det skrev du ju också. Jag är kvinna och snusar och jag kan inte sluta. Blir så jävla irriterad på mitt barn då, när jag annars har ett förjäkla bra tålamod. Det försvinner helt! Blir grymt personlighetsförändrad och tycker generellt att jag är en bättre person om jag snusar, tyvärr. Det ger ett lugn och motverkar depression, hos mig iallafall

• Aurora Borrealis

Ja, det är normalt att bli personlighetsförändrad vid abstinens från nikotin. Det tar ca. 3 veckor för nikotinet att lämna kroppen och flera månader för hormonerna i hjärnan att stabiliseras. När man använder nikotin ligger dopaminnivåerna något över medelnivå hela tiden. När man slutar med nikotin sjunker dopaminnivåerna ner i botten! Det gör att personen som slutar kan bli deprimerad, ledsen och ligga och gråta dygnet runt, arg och aggressiv. Det blir bättre dag för dag! Ge det tid. Han bör typ träna hårt under denna tiden, jogga, spinning hjälper lite grann mot det värsta. Håll dig borta mer nu från honom under denna period och fokusera på dig själv ett tag, så som du skrivit att du ska göra i helgen.

• Anonym (niconico)
    Anonym (?) skrev 2020-09-18 11:21:54 följande:

Tack för alla era svar! Får lite ångest då ni säger att det kan ta flera månader/ett halvår... men är ju också väldigt glad att han försöker sluta, är ju så äckligt. Och ohälsosamt framför allt.

Men jag märker ju att det blir lite bättre varje dag, får väll ha tålamod helt enkelt och kanske ses mer sällan nu i början. Känns inte som en så bra kombo med en tjej med svår pmds och en irriterad abstinens-kille haha...

Skrattande
  • Anonym (?)

Nu har det gått lite över en vecka! Det har blivit bättre och bättre för varje dag. Litet steg tillbaka idag bara.

Känner mig väldigt ensam. I vår relation och allmänt. Känns som att han inte har kraften över att vara där för mig/se mig på samma sätt som normalt. Men försöker tänka att det kommer bli bättre. Lite tufft bara. Men vore ju också underbart om han nu skulle lyckas sluta! Har försökt hela tiden att inte ha några förhoppningar men börjar känner nu att jag nog skulle bli lite irriterad och upprörd om han började igen, eftersom det går ut över mig och relationen såpass mycket. Jag hoppas han kan fortsätta och att han lyckas sluta helt! Samt att han börjar må bra och blir min vanliga goa kille snart. Längtar efter honom!

:)

• Anonym (olika)

Det där är nog väldigt olika. Min man slutade tvärt att röka och snusa när vi hade en bebis. Han blev förvirrad och helknasig, och drömde sjukt mycket mardrömmar och hade nattsvettningar. Plötsligt drömde han att vår son hade förvandlats till ett monster, trodde det på riktigt och bet (!) honom i kinden. Det var inte jättehårt, men tillräckligt för att vår bebis skulle skulle få ett märke. Vi åkte till VC som konstaterade att ungen kommer att klara sig galant både fysiskt och psykiskt efter det där - både jag och min man var rejält skakiga - och så sade de att man kan må riktigt dåligt om man har varit svårt nikotinberoende och slutar tvärt med det. De rekommenderade nikotinplåster och KBT till min man och det gick väl till slut.

Jag kan tillägga att jag själv snusar och har slutat vid två tillfällen. När jag blev gravid hade jag inga som helst problem med att sluta, men när jag började snusa igen när vårt barn var större och slutade tvärt, så blev jag så sjuk av abstinensbesvär att jag till och med fick feber.

Svar på tråden Kille har slutat snusa- personlighetsförändrad??