Anonym (K) skrev 2020-09-18 13:14:47 följande:
Jag började med att använda NC som preventivmedel. Jag hade redan bra koll på min cykel men ville testa något utan hormoner. Jag kompletterade med ägglossningstest för att det skulle bli så säkert som möjligt. Min cykel var väldigt regelbunden och jag hade alltid ägglossning dag 15 i cykeln. Det visade testen, tempen och jag kände även av den. När jag använt NC i 10 månader kände jag av ägglossningssmärtan tidigare än normalt. Jag tog ett test för säkerhets skull och mycket riktigt, jag skulle ha ägglossning dagen efter. Då var jag bara på dag 10. Senare visade även tempen att jag haft ägglossning dag 11. Vi hade haft oskyddat sex på en grön dag men eftersom ägglossningen kom tidigt var det egentligen en röd dag. Det var fem dagar innan ägglossningen. Efter jag tagit det positiva ägglossningstestet använde vi kondom men jag blev gravid av det enda oskyddade samlaget fem dagar innan ägglossningen. Tyvärr slutade det med missfall i v 7.
Efter missfallet bestämde vi oss för att försöka bli gravida igen och använde då NC som hjälp. 10 dagar efter missfallet startade hade jag ägglossning igen och cykeln blev lika regelbunden som innan, dvs ägglossning på dag 15 i cykeln. Vi prickade ägglossningen varje cykel men ändå tog det åtta försök innan jag blev gravid igen.
NC är ett bra hjälpmedel för att få koll på cykeln men det finns det andra appar för. Vill man absolut inte bli gravid ska man inte välja NC som preventivmedel. Det spelar ingen roll hur regelbunden cykel man har, vem som helst kan få ägglossning tidigare eller senare än normalt ibland. NC gör inte heller att man blir gravid snabbare eftersom den enbart hjälper er hitta ägglossningen och se ett mönster i när den kommer. Det kan man som sagt göra på andra sätt om man vill. Även om man prickar ägglossningen och det inte finns några fel hos någon av parterna är det bara 20-25% chans att man blir gravid. Det kan varken NC eller någon annan app påverka!
Tack för imponerande svar!
För oss handlar det mest om att ha lite mer koll på cykel.