• Levnudösen

    Vilka kosttillskott tar ni?

    Hallå, behöver lite hjälp kring en fråga!

    Jag fick nyligen reda på att jag är gravid och har där med ännu inte varit på mitt inskrivningssamtal hos BM ännu. Riktar denna frågan främst till er som har varit på ett sånt samtal och fått ta del av sådan information.

    Jag undrar alltsaå vad BM har rekommenderat er att ta för sorts kostillskott under graviditeten? Jag har förstått att folsyra är viktigt. Så det tar jag. Men jag tänker på ifall de rekommenderat ett visst märke/fabrikat?

    Just nu äter jag "Natalben Gravid", tror ni att det är ett bra kosttillskott? Är det något som jag borde fortsätta med?
    Jag tar även omega 3 varje dag (har gjort det i flera års tid).

    Mycket tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Vilka kosttillskott tar ni?
  • Pimpinellan

    Åt enbart folsyra och sen när järnvärdet gick ner järntabletter. Äter man allsidigt behövs inte mer än så.

  • Levnudösen
    Pimpinellan skrev 2020-09-18 14:32:19 följande:

    Åt enbart folsyra och sen när järnvärdet gick ner järntabletter. Äter man allsidigt behövs inte mer än så.


    Tack för input!
    Jag äter väldigt dåligt med fisk, därav omega 3. Men jag hört att det kan va bra med lite andra tillskott också, men vill ju höra det från en BM och inte någon vän/bekant. 

  • Pimpinellan
    Levnudösen skrev 2020-09-18 15:41:04 följande:

    Tack för input!
    Jag äter väldigt dåligt med fisk, därav omega 3. Men jag hört att det kan va bra med lite andra tillskott också, men vill ju höra det från en BM och inte någon vän/bekant. 


    Kolla bara så att just den omega du äter är lämplig för gravida. D-vitamin kan vara bra ta lite extra vintertid oavsett om man är gravid eller inte, men f.ö räcker maten till.
  • Lexikon

    Äter i vanliga fall bara d-vitamintillskott på vinterhalvåret och typ två järntabletter per mens (blöder kraftigt).

    Men som gravid äter jag ?Apoteket Gravid?. Behovet av jod ökar och så länge du inte äter fisk varje dag så får en i sig för lite av det. Även om en följer Livsmedelsverkets råd om fisk 3-4 gånger/vecka så blir det oftast för lite jod. Och de innehåller folsyra så att jag inte behöver ta två olika.

    Från typ v 20 har jag behövt äta järntillskott med alla barnen, men då säger ju BM till.

  • Mint

    Multivitamin för gravida (har använt kanske fem olika sorter, beroende på vad som fanns just då och vilken butik jag var i)

    Omega 3 (hon har aldrig frågat vilken sort, jag har kört två olika märken med vegetabilisk Omega 3)

    Järn från ca v 20. Då något av apoteksmärkena, t ex Niferex eller Duroferon. Jag tog Blutsaft innan men det är alldeles för klent.

  • brallison

    Det verkar att skilja sig mellan olika BM. Min första sa att jag skulle ta multivitamin typ Mitt Val Kvinna, då den redan innehåller folsyra, samt just folsyra är viktigast under första trimester, men sen behövr man även andra vitaminer och mineraler.
    Nuvarande BM också mest trycker på folsyran.

Svar på tråden Vilka kosttillskott tar ni?