• Juliia

    Hantering av akvarium

    Hej!

    Upptäckte min första graviditet för inte alls länge sedan, är nu i vecka 4+6. Varit på inskrivning hos MVC i veckan men fick inte riktigt svar på min ena fråga så tänkte jag kollar här..

    Jag har två akvarium här hemma, ett litet med endast fiskar och ett större med fiskar samt två sköldpaddor.

    Hur är det med hantering av detta? Får jag eller får jag inte?

  • Svar på tråden Hantering av akvarium
  • Juliia
    Tow2Mater skrev 2020-09-19 16:16:56 följande:

    Så länge du inte äter fisken rå.


    Haha tanken är ju inte att ja ska äta mina fiskar som ja har som husdjur ???????????????
  • Juliia
    hawthorne skrev 2020-09-19 16:23:36 följande:

    Varför skulle du inte kunna hantera akvarium?


    Tänkte på bakterier osv, vet iaf att sköldpaddorna kan med otur ha salmonella. Men självklart tvättar man ju händer när man varit i kontakt oavsett..

    Men som sagt kolla med mb då jag visste att man helst inte ska göra rent kattlådorna.. Men hon kunde inte riktigt svara
  • Ebo88
    Juliia skrev 2020-09-19 17:24:47 följande:

    Tänkte på bakterier osv, vet iaf att sköldpaddorna kan med otur ha salmonella. Men självklart tvättar man ju händer när man varit i kontakt oavsett..

    Men som sagt kolla med mb då jag visste att man helst inte ska göra rent kattlådorna.. Men hon kunde inte riktigt svara


    Kattlådan går bra att göra rent. Om en annan kan, ex din sambo så är ju det bra men så länge du tvättar händerna efteråt så är det ingen fara.

    Vi har två katter och min sambo jobbar borta så jag fick tömma den.

    Du är ju oavsett med katterna och klappar dom och allt.
  • hawthorne
    Juliia skrev 2020-09-19 17:24:47 följande:
    Tänkte på bakterier osv, vet iaf att sköldpaddorna kan med otur ha salmonella. Men självklart tvättar man ju händer när man varit i kontakt oavsett..

    Men som sagt kolla med mb då jag visste att man helst inte ska göra rent kattlådorna.. Men hon kunde inte riktigt svara
    Man kan visst rensa kattlådor som gravid.
    Man ska dock vara noga med hygienen.
  • Juliia
    hawthorne skrev 2020-09-19 21:06:12 följande:

    Man kan visst rensa kattlådor som gravid.

    Man ska dock vara noga med hygienen.


    Okej, trodde det verkligen var big no no helst.. Och även eftersom bm sa det..

    Hygienen har jag alltid varit extra nogran med så det är det minsta problemet
  • hawthorne
    Juliia skrev 2020-09-19 22:10:24 följande:
    Okej, trodde det verkligen var big no no helst.. Och även eftersom bm sa det..
    Hygienen har jag alltid varit extra nogran med så det är det minsta problemet
    Det är en okunnig bm. Verkligen. Jag skulle för mitt liv inte lita på en bm som är så dåligt uppdaterad.

    Toxoplasmos får man av parasiten toxoplasma gondii. Den förekommer i alla varmblodiga djur i hela världen, i jorden, i förorenat vatten, på vegetabilier och i kött.
    De flesta smittade får inte symptom. När man har kollat sååå visar det sig att de flesta i samhället har haft toxoplasmos men utan att märka det.

    Här är en rapport från livsmedelsverket som du kan ge din bm.
    www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2019/l-2019-nr-14---livsmedelsburen-toxoplasmos.pdf
Svar på tråden Hantering av akvarium