• Anonym (Kaffedraken)

    Mår så dåligt av min barnlängtan.

    Så för att ge lite bakgrund till mitt inlägg så gjorde jag en abort som jag ångrade direkt när jag var 17 (skulle fylla 18). Vi skyddade oss ordentligt och allt men sen så fick jag reda på att jag var gravid.

    Jag är en väldigt barnkär person och har längtat och drömt om familj sen jag var liten.Efter mycket bråk och stress mellan min och min killes familj så kände jag tillslut att det var "lika bra" att göra en abort.

    Nu sitter jag här 20 år gammal och först och främst ångrar min abort. Men jag har sådan sjuk barnlängtan, den gör så ont i mig ibland men den ligger alltid och trycker i bakhuvudet.

    Jag vet att jag har hela livet framför mig och alla dem vanliga argumenten som jag inte behöver höra om och om igen.

    Min kille och jag längtar efter stunden vi faktiskt kan hålla vår egen lilla bebis men vi har bestämt oss för att jag ska bli klar med mina studier (ska förhoppningsvis börja plugga till sjuksköterska till våren som tar 3 år) innan vi tänker på barn.

    Det känns bara så mentalt prövande när 90% av hela mig skriker efter barn och dem där sista 10% måste kämpa för att hålla mig själv i styr om ni förstår vad jag menar.

    Jag vet inte helt vart jag vill komma med mitt inlägg, ville väl mest bara skriva av mig och förhoppningsvis kanske få någon form av stöd/tips/peptalk

  • Svar på tråden Mår så dåligt av min barnlängtan.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!


    Jag känner igen mig i känslan och har haft samma längtan sen jag var tonåring. Själv är jag 26 år och vi ska äntligen försöka bli gravida mars/april 2021 och då är jag 27 år. 

    Jag har alltid önskat mig barn, men också alltid önskat att mina barn skall ha dom bästa förutsättningarna. Så när jag blev oplanerat gravid som 22 åring var det det enda jag kunde tänka på, att jag inte kunde ge mitt barn allt. Jag hade ingen utbildning, dålig ekonomi och var inte i ett stabilt förhållande. Jag gjorde som du, tog abort. Jag tänker ofta tillbaka på det och att jag nu kunde varit mamma till en 4 år gammal pojke eller flicka. Men sen tänker jag på vart jag hade varit... Jag träffade min sambo 4 månader efter jag gjorde abort och jag känner att jag är glad att jag satt mina egna känslor åt sidan och fokuserade på vad som faktiskt var bäst i min situation.


    Jag var öppen med min nuvarande sambo när vi träffades om vad jag precis hade gått igenom och han fick också veta rätt tidigt att jag önskade att skaffa barn inom närmsta framtid, och att jag gärna ville skaffa barn innan jag fyllde 30 år. Jag startade min utbildning sommaren efter vi träffades och avslutar nu mina studier sommaren 2021. Jag tog tag i min ekonomi och nu har vi sparat nog pengar till antingen att köpa hus eller bygga eget, vilket känns utroligt bra. Jag jobbade och jobbar fortfarande 2 extra jobbar bredvid studier som är hela anledningen att ekonomien ser så bra ut som den gör. Min sambo var nyutbildad när vi träffades och har bra jobb och lön nu. NU först vet jag att mitt barn har dom bästa förutsättningarna. 

    Det känns så otroligt bra även fast jag har varit deprimerad till tider för att jag inte har varit där jag är nu tidigare. Men det är mitt egna fel. 

    Sätt upp dig några mål som jag gjorde, då har du något att se fram emot!
    Starta utbildning
    Spara pengar
    Passa på att ni båda har jobb och att din kille har fastanställning.

    Lycka till :) 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!

    Om du har så stark barnlängtan tycker jag inte att du ska kämpa emot den.

    Vad gör du om du skjuter undan och ignorerar din inre röst och ditt sanna hjärtas väg nu, och senare i livet så är möjlighetens dörr stängd?

    Fertilitet styr inte vi människor över, och det finns också livsomständigheter bortom vår kontroll.

    Du är vuxen nu, du vill mycket tydligt just det här, nu och inte senare. Jag tycker inte att du ska trycka ner, kämpa emot eller ifrågasätta dig själv som du beskriver att du gör.

    Du har ju inte ens börjat med sjuksköterskestudierna ännu. Denna möjlighet till studier och jobb finns också kvar senare, och arbete och karriär är någonting som människan kan kontrollera.

    Att ha ett fint yrke och inga barn i framtiden, är en risk med ditt val av väg.

    Det är, absolut, endast worst case scenario...

    Men jag tycker att du ska satsa på det liv som du vill allra mest först, och lägga till allt extra som du vill till det livet senare, till exempel att bli sjuksköterska. Det tycker jag är det mest logiska.

    För man vet verkligen aldrig, och vill du som vuxen ha barn nu och kan få barn nu, tycker inte jag att det finns någonting att tveka till.

    Att få barn är inte heller samma sak som att bli bakbunden för livet, utan har man lite tålamod bara några år så kan man lätt plugga sedan, och då har du säkrat din dröm om moderskap och minst ett barn på din livsväg.

    Jag får också intrycket att du låtit dig övertalas av en omgivning att just dina önskemål och din dröm är underordnad omgivningens ideer och önskemål? Detta är isåfall fel. Dina önskemål vad du vill göra nu är likvärdig någon annans.

    Med skillnaden att det är då DITT önskemål, så då tycker jag att du ska vara på din sida med det, och stå upp för din egen intuition och instinkt i det här läget. Omgivningen har ju inga problem att oförblommerat driva igenom sina eller sitt önskemål.

    Istället för att vika dig så lätt, finns alternativet att du verkligen poängterar att hur du och din kille än beslutar, så att det här vill du, det här är din ståndpunkt, det är här du står, det är det här du vill.

    Du vill det, och det är därför du har problem med nuvarande upplägg och beslut.

    Du ville det redan förra gången, skriver du, då du blev och lät dig duperas och påverkas av ANDRAS vilja i sammanhanget. Vilket du sörjer än idag. För att det gick emot dina egna känslor och önskemål.

    Är det däremot så att du verkligen sätter sjuksköterskedrömmen före, så är det absolut det du ska jobba och lobba för. Jag är den första att tycka det då!

    Men det verkar det ju inte vara, eftersom du beskriver att du får kämpa mot hela dig själv för att välja så.

    Personligen hade jag aldrig gått emot hela mig för att kunna uppfylla någon annans vilja på bästa sätt. Varför ska du göra det, ingen annan gör det ju för dig, iallafall. Så, vem har du då på din sida, när du inte har någon annan där, och du också hejar på den sidan som dessa personerna är på?

    Lite tuffa frågor att ställa dig själv, OM det är så, och bara du känner svaren inom dig.

    För att förtydliga så menar jag inte att du har rätten att tvinga din partner till det ena eller andra, utan att omgivningen inte heller har den rätten att klampa in i din beslutsprocess kring vad DU vill...

    Och jag tycker att det är en väldigt lurig förhandlingsteknik från din omgivnings sida att försöka få dig att tro på att deras egna önskemål är det så kallat rationella valet...

    Även om omgivningen i det här fallet kanske är det så kallade samhället själv. Men samhället består av oss alla, och jag tycker iallafall inte så, ska du veta!

    Vill du ha barn nu, så är det både rationellt och logiskt att lyfta det önskemålet med din partner om att försöka få barn nu. Ditt önskemål är dessutom precis lika rationellt och logiskt som något annat är för någon annan på en annan livsväg.

    Det du beskriver är ett helt och hållet naturligt önskemål, en naturlig längtan, du är en vuxen kvinna och är byggd till att kunna bära ett barn... Det är ju jättebra att du då vill ha ett barn, alla förutsättningar är där etc.

    Om ni pratar och väljer att vänta, så var då åtminstone tydliga med att det är NÅGON ANNAN ÄN DU som inte vågar eller vill eller önskar sig det, ännu. Antingen det är din kille, era familjer eller samhällets signaler i stort som går emot din stora längtan...

    Det är kanske det som är min poäng:

    Det kan vara viktigt att göra den distinktionen, så att du blir helt klar över att du har ett externt problem, som du inte alls behöver internalisera...

    Vet du, om 90 (!) procent av dig vill något, så är det ju bra nog, det är klar majoritet i vilken församling som helst. Och man ska verkligen vara glad om man i en valsituation med sig själv, vilken som helst i livet, kan nå fram till en så översvallande tydlighet!! Det är ovanligt höga siffror!

    Varför försöka mörka valresultatet inför dig själv, och få det till att de 10 (!) procenten vann, och nu ska de få bestämma?

    (Och, hur många av de 10 procenten är egentligen andra människors röster, förklädda till att vara medborgare i ditt inre land? )

    Stor kram

Svar på tråden Mår så dåligt av min barnlängtan.