• Anonym (Orolig.)

    Muntlig förberedelse

    Hej jag och mitt x ska på muntlig förberedelse inför kommande tvist.vi har båda varit hos familjerätten då tinget vill ha in snabbupplysningar.barnen ska åxå dit.anledningen till att jag söker ensam vårdnad är pga hans drickande.han har kört onykter med barnen i bilen,misshandlat nuvarande sambo,är inte delaktig i skolan,vägrar skriva på papper som pass mm där det krävs bådas underskrift.även skolan har svårt nå han ang dettahan vägrar ha kontakt med mig så har blockerat mig överallt,han går alltså inte nå.min son har ep och man bör ha koll på han,påtalat detta för 4et som jämt super undrr umgänges dagarna som är 4 dagar/månad.dom har hittat han avsmullen ett x antal gånger .men då han inte vill samarbeta och det är svårt få underskrifter så ser jag ingen annan väg.försökt via samarbetssamtal men han vägrade delta.dessutom vill barnen,13 och 15 att vårdnaden ska ligga hos mig och dom vet att dom har rätt träffa sin far för umgänge ändå.vad har jag att vänta mig vid den muntliga förberedelsen?vad tror ni om mina chanser?

  • Svar på tråden Muntlig förberedelse
  • Anonym (ooo)

    Du har goda chanser. Att vägra samarbeta är det idag vanligaste orsaken till att man får enskild vårdnad, sa en advokat till mig. Det låter ju rätt solklart att han inte samarbetar. 

    Jag har en kompis i samma sits som du, men här är det svårare för  hennes ex låtsas samarbeta, men sen skiter han i det ändå. De har varit på olika samtal där han då är väldigt positiv och säger rätt saker, men sen i sms till henne låter det annorlunda. Han ljuger helt enkelt, men det är väldigt svårt att få fram. Hoppas hennes advokat lyckas i rätten sen, för annars kommer hon troligen att förlora. På dig låter ditt ärende mer tydligt att han inte samarbetar. 

  • Anonym (Orolig.)

    Hej tack för ditt svar.han har gjort klart för mig att han vill inte ha med mig att göra,vilket han öven sagt åt barnen.han anser att kommunikationen kan gå via dom för dom är så stora.kommer aldrig hända.barnen är inga telefonstolpar för dom vuxna.vi bor dessutom i 2 olika kommuner och även det försvårar.jag hoppas det ska lösa sig för din vän.jag brukar tänka att tids nog får man vad man förtjänar,även bakåtsträvarna

  • Anonym (Famrättare)

    Du har goda chanser till ensam vårdnad. Barnen är dessutom så stora att deras egen önskan väger en del i saken också.

  • Anonym (Svar på tal)

    Jag skulle gå så långt som att säga extremt goda chanser. Barnens ord kommer också att väga väldigt tungt i det hela.

  • Anonym (.)

    Beklagar din situation, men jag pallade inte att läsa allt. Stor bokstav, punkt och mellanslag tränar vi på i åk 3...

  • Anonym (Orolig.)

    Nämendukanhoppaöverattläsadetjagskriverochgöranåannatiställettackpåförhand.

    Till er övriga,tack snälla????

  • Anonym (.)
    Anonym (Orolig.) skrev 2020-09-19 11:14:10 följande:

    Nämendukanhoppaöverattläsadetjagskriverochgöranåannatiställettackpåförhand.

    Till er övriga,tack snälla????


    Japp, det gjorde jag med..
  • Anonym (Orolig.)

    Härligt att du ändå bemödar dig att kika in och läsa ha en fantastisk dag

  • Anonym (.)
    Anonym (Orolig.) skrev 2020-09-19 13:43:02 följande:

    Härligt att du ändå bemödar dig att kika in och läsa ha en fantastisk dag


    Jamen man är ju väluppfostrad!

    Tack detsamma!
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Famrättare) skrev 2020-09-19 09:03:31 följande:

    Du har goda chanser till ensam vårdnad. Barnen är dessutom så stora att deras egen önskan väger en del i saken också.


    Har barn rätt att ha en åsikt om vem som har vårdnaden? Det gäller väl främst att beroende på ålder rätt att bestämma var de bor.
Svar på tråden Muntlig förberedelse