• Metalbrutta

    Första barnet/ överdrivet beteende

    Jag har en undran.

    Har en bekant som fick sitt första barn för ett år sen. Dessa människor hade det kämpigt ett tag men med hjälp av provrör fick dom till det på första försöket. Saken är den att detta barn är det bästa barnet som existerar enligt dom. Barnet ska ha uppmärksamhet hela tiden av alla och ska nästan behandlas genom att ge en trofé. Några vänner till dom planerade barn i samma veva som dom och mamman blev jätte sur och orolig för att då kommer hennes barn bli bortglömt och uppmana dom att vänta?!? Sen.. uttrycker hon jämt att hennes barn alltid vill stå i centrum än alla andra barn.. ja konstigt hon är en bebis? Dessutom gör hon sig löjlig hela tiden med barnet i fokus som att dom skulle vara mer perfekta än andra familjer och att deras barn är bättre än andras barn. Jag undrar om fler har upplevt detta beteende från andra mammor? Har märkt mycket mer såklart men då skulle det bli en jätte lång text. Dessutom är vi många som tycker att detta är löjligt. Så vad tycker ni?

  • Svar på tråden Första barnet/ överdrivet beteende
  • Mascaraklumpar

    Ja, vissa blir sådär de första åren. Man får försöka ha lite överseende och glädjas åt att barnet är älskat och att föräldrarna är lyckliga, även om det är lite jobbigt. Förhoppningsvis lugnar de ned sig lite med tiden.

  • Anonym (H)

    Nej det har jag inte märkt. Känner ingen som är eller varit så.

  • Anonym (jag har fyra)

    Jag känner en sådan mamma.
    Deras ögonsten är idag 13 år, duktig i skolan, duktig i sin sport, hjälper till hemma och är väluppfostrad och trevlig.
    Föräldrarna kämpade i flera år för att bli gravida, de har höga förväntningar på sonen, hjälper honom med läxor, tar med flera grabbar på utflykt och ställer alltid upp för andra barn.
    Tyckte först att de överdrev men för dem är han ett mirakel, inget konstigt med det.
    Jag älskar mina ungar lika mycket men tar dem åndå för givna.

  • Metalbrutta
    Anonym (jag har fyra) skrev 2020-09-19 09:12:16 följande:

    Jag känner en sådan mamma.

    Deras ögonsten är idag 13 år, duktig i skolan, duktig i sin sport, hjälper till hemma och är väluppfostrad och trevlig.

    Föräldrarna kämpade i flera år för att bli gravida, de har höga förväntningar på sonen, hjälper honom med läxor, tar med flera grabbar på utflykt och ställer alltid upp för andra barn.

    Tyckte först att de överdrev men för dem är han ett mirakel, inget konstigt med det.

    Jag älskar mina ungar lika mycket men tar dem åndå för givna.


    Förstår din poäng, men det blir liksom löjligt överdrivet.. till o med på barnets dop blev alla uppmanade att hålla tal för ungen som det vore ett bröllop, även folk som knappt kände unge riktigt. Sen tycker jag inte att man uppmanar andra att vänta med att skaffa barn bara för att deras barn ska vara i allas centrum..
  • Metalbrutta
    Anonym (H) skrev 2020-09-19 09:01:17 följande:

    Nej det har jag inte märkt. Känner ingen som är eller varit så.


    Skönt för dig ????
  • Metalbrutta
    Mascaraklumpar skrev 2020-09-19 08:55:28 följande:

    Ja, vissa blir sådär de första åren. Man får försöka ha lite överseende och glädjas åt att barnet är älskat och att föräldrarna är lyckliga, även om det är lite jobbigt. Förhoppningsvis lugnar de ned sig lite med tiden.


    Ja det är väl så som du säger men tycker inte man uppmanar andra som vill skaffa barn att vänta för att deras barn ska stå i fokus.. känns jätte kallt från deras sida
  • Anonym (99)

    Det är ju hybris för vissa att få barn men att börja diktera hur andra ska bete sig eller be dem vänta med skaffa barn för att deras barn inte ska tappa fokus, det låter inte riktigt friskt i mina öron.

  • Anonym (J)

    Klart att man är stolt och överlycklig över sitt barn men det du beskriver låter inte friskt. Att man tror att man kan bestämma när andra ska skaffa barn eller säga till folk att hålla tal på dop.. låter helt sinnesrubbat helt ärligt. Någon behöver nog ta ned dessa föräldrar på jorden igen. Säg till dom att de gör barnet en rejäl otjänst genom att göra som de gör.

  • Metalbrutta
    Anonym (99) skrev 2020-09-19 10:52:21 följande:

    Det är ju hybris för vissa att få barn men att börja diktera hur andra ska bete sig eller be dem vänta med skaffa barn för att deras barn inte ska tappa fokus, det låter inte riktigt friskt i mina öron.


    Håller med.. man stör sig något fruktansvärt på det. Deras barn är inget helgon jämfört med alla andra barn i världen
  • Metalbrutta
    Anonym (J) skrev 2020-09-19 10:57:42 följande:

    Klart att man är stolt och överlycklig över sitt barn men det du beskriver låter inte friskt. Att man tror att man kan bestämma när andra ska skaffa barn eller säga till folk att hålla tal på dop.. låter helt sinnesrubbat helt ärligt. Någon behöver nog ta ned dessa föräldrar på jorden igen. Säg till dom att de gör barnet en rejäl otjänst genom att göra som de gör.


    Självklart ska man vara stolt, det kommer jag vara när jag får mina barn men kommer absolut inte jämföra dom med andra barn och att dom är så mycket bättre. O givetvis inte förbjuda mina vänner från att skaffa barn eller helt enkelt Tro att vi är så mycket bättre än andra. Kan även påpeka att mamman har alltid varit en centralperson och gråtit så fort det inte har blivit på hennes villkor. När dom gick igenom allt innnan barnet var hon fruktansvärt dryg mot dom som hon kände var ?bättre? än henne...
  • Anonym

    Säger man åt andra att vänta med att skaffa barn så är det något galet i huvudet

  • Anonym (J)
    Metalbrutta skrev 2020-09-19 11:59:30 följande:

    Självklart ska man vara stolt, det kommer jag vara när jag får mina barn men kommer absolut inte jämföra dom med andra barn och att dom är så mycket bättre. O givetvis inte förbjuda mina vänner från att skaffa barn eller helt enkelt Tro att vi är så mycket bättre än andra. Kan även påpeka att mamman har alltid varit en centralperson och gråtit så fort det inte har blivit på hennes villkor. När dom gick igenom allt innnan barnet var hon fruktansvärt dryg mot dom som hon kände var ?bättre? än henne...


    Hon låter på riktigt inte frisk..
Svar på tråden Första barnet/ överdrivet beteende