• Anonym (Svanskotan)

Hur länge ont i svanskota efter fall?

Förra fredagen trillade jag och ramlade rakt på svanskotan. Det gjorde så klart ont, men inte extremt. Jag var rejält öm kring svanskotan samma dag och de följande dagarna och hade svårt att sätta mig, resa mig och böja mig. Att lyfta barnen var inte tal om första dagarna, men har sen dess gått bra.

Nu har det gått åtta dagar och jag har inte längre några problem med rörelseinskräkning. Däremot har jag fått ont under skinkorna, nästan in mellan benen. Jag försökte träna igår och det går att göra knäböj, men jag får inte ha något motstånd, inte ens ett gummiband, för då gör det för ont. I vila känns det inte alls. Jag hade vissa tendenser till mycket lätt foglossning under sista graviditeten, och den kändes nästan så här. Nästan som mensvärk i leden. Jag äter Naproxen nu, eftersom jag har reumatism och vet att en sån här grej kan dra igång en inflammation.

Jag har också väldigt ont när jag lägger mig ned på golvet och kommer åt delen som jag slog i.

Hur länge kan det göra ont? Jag vill ju gå ut och springa igen, men det känns inte helt rimligt i dagsläget. Någon som har bra tips eller förslag?

• Svar på tråden Hur länge ont i svanskota efter fall?
  • Anonym (K)

Svanskotan tar tyvärr ofta lång tid att läka då det oftast inte finns så mycket att göra åt den. Jag slog i min rejält en gång och det tog ett år innan det gick över.

• Anonym (Svanskotan)
    Anonym (K) skrev 2020-09-19 10:54:37 följande:

Svanskotan tar tyvärr ofta lång tid att läka då det oftast inte finns så mycket att göra åt den. Jag slog i min rejält en gång och det tog ett år innan det gick över.

Men kunde du köra på trots smärta? Det känns omöjligt att varken springa eller styrketräna på ett år!
  • Anonym (K)
    Anonym (Svanskotan) skrev 2020-09-19 11:41:24 följande:

Men kunde du köra på trots smärta? Det känns omöjligt att varken springa eller styrketräna på ett år!

Nu varken springer eller styrketränar jag, tyvärr ;), men nej det hade jag nog inte kunnat göra. Gjorde fruktansvärt ont vid vissa lägesförändringar och varje gång jag satte mig ner.
  • FtS70

Do not kill the messenger, men min fru skadade svanskotan i skidbacken 1993, den smärtan dyker fortfarande upp i skov. De akuta problemen varade ca tre veckor, om jag minns rätt.

• Stabben1989

Slog svanskotan rejält på isen för några år sen. Gjorde ont i minst ett par månader tyvärr.

• Petrellie

Jag bröt visserligen svanskotan men det var 25 år sedan och jag har fortfarande ont i vissa lägen.

• Anonym (guldmedalj)

När jag var 12 år så ramlade jag på isen och slog i svanskotan. Fick en spricka i den, och som jag minns det så haltade jag och hade ont i månader.
    Ändå lyckades jag vinna kommunmästerskapet i kulstötning Skrattande

• Anonym (Det finns hjälp att få!)

Ni som haft långvariga besvär med svanskotan, sök upp en naprapat som kan behandla den!

Fråga innan dock, inte alla naprapater som kan den, men de som kan kan få år av problem att trollas bort relativt enkelt.

Även TS, om det inte snart blir bättre skulle jag gått till naprapaten om jag var du.

• Anonym (Mamma)

Min dotter trillade av en jäst och slog i svanskotan. Hon hade ont i mer än en månad efteråt

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-09-19 20:19:09 följande:

Min dotter trillade av en jäst och slog i svanskotan. Hon hade ont i mer än en månad efteråt

Haha häst ska det stå såklart
  • Anonym (Bumble)

Jag har skadat svanskotan två gånger. Båda gångerna pga hård asfaltslöpning, så inget direkt slag mot svanskotan. Trots naprapatbehandling tog det nio månader till ett år för det att läka helt. Jag kan fortfarande inte sitta någon längre stund på en hård stol, utan att jag börjar känna av det igen.

• Anonym (Svanskotan)

Jag gjorde illa svanskotan rejält för nästan 20 år sen. Då lyckades jag få en spricka och blev dessutom sned i bäckenet. Det tog lång tid att blir bra ifrån.

Den här smällen var av helt annan art. Jag har inte alls haft lika ont och går, sitter och står obehindrat. Jag tänkte försöka ta några löpsteg idag och hoppas att det funkar.

Förra gången vet jag att jag fick hjälp av en naprapat (som för övrigt började asgarva när han såg min bakdel, för det såg ut som jag satt mig på en smurf ) Det kanske är något jag ska kika på snart igen, om det inte blir bra snart

• Anonym (.)
    Anonym (Det finns hjälp att få!) skrev 2020-09-19 20:04:05 följande:
    Ni som haft långvariga besvär med svanskotan, sök upp en naprapat som kan behandla den!
    Fråga innan dock, inte alla naprapater som kan den, men de som kan kan få år av problem att trollas bort relativt enkelt.
    Även TS, om det inte snart blir bättre skulle jag gått till naprapaten om jag var du.
    Har man problem länge så är kotan troligen bruten. Då ska man definitivt inte till en naprapat eftersom de kommer att göra skadan värre.
    Man ska till läkare helt enkelt!

Jag hade problem ungefär ett år efteråt. Den värsta smärtan satt i ett par månader ungefär. Den lindrades över tid för att så småningen om bara göra sig påmind vid olika typer av rörelser.
    Alltså, det känns ungefär som när man bryter ett ben eller arm. Smärtorna är snarlika och håller i sig ungefär lika länge. Rätt logiskt eftersom det är skelett som skadats.

Vid första förlossningen blev det uppenbart att kotan brutits och läkts i fel ställning, lutande inåt i kroppen. Det har inneburit att svanskotan brutits upp igen vid varje förlossning.

Det man kan göra är att operera bort den. En snäll läkare upplyste mig om det efter jag fått sista barnet. Nu vill jag inte ha fler barn så jag har valt att låta min vara kvar.
Svar på tråden Hur länge ont i svanskota efter fall?