• Sandía

Hur tidigt kan man flyga med bebis?

Hej!
    Hur gammal behöver bebisen vara första gången man flyger långt? Svärföräldrarna bor i Mexico och vi vill hälsa på så tidigt som möjligt.

Tack!

• Svar på tråden Hur tidigt kan man flyga med bebis?
  • reb80

tror det inte spelar nån roll.
    Min sambo var 5 månder när han flög frånindien och hit.
    måste väl finnas flera som kommer hit som bebisar om de är adopterade och då flyger de ju.
    Se bara till att den inte är förkyld eller så.

• nattinattio

flyga får du när du vill, tänk mer på vilka risker du vill utsätta ditt barn för...
    dessutom är det bra för barnet att få lära känna er å sin omgivning först i lug å ro, vilket man inte gör på en dag eller vecka.

själv skulle jag inte åka innan närmare 6 månader på en långresa dvs med flygtid på över 5-6 tim, men många gör ju det så..

det finns i stort sett inga adoptivbarn som adopteras innan de är några månader i allafall, tänk på hurdant pappersarbete en adoption innebär.

• nina80

Beror på hur er bebis är. Är det t ex en väldigt krävande bebis som vägrar att sitta stilla, så skulle inte jag vilja ge mig iväg på långresa.
    Vi åkte till Teneriffa 5,5 timmar när dottern var 3,5 månader och det gick jätte bra.

Se till att boka en sån där vagga till bebisen som man hänger på väggen framför sig i planet, då kan man lägga ifrån sig bebisen så att man får vila händerna och den kan ligga där och sova, dessutom får ni större benutrymme då.

• Gävletjejen

Tror att det bara finns rekommendationer för barn som drabbats av syrebrist vid förlossningen. Där tror jag att det är 6 månader som rekommenderas. Annars ska det väl inte vara något problem.

• mojkan

Ni som rest med bebis, har de fått problem med öronen vid flygningen? Kan själv få förbaskat ont när jag flyger. Vill inte att sonen ska känna likadant...

• Bohuslän

Barn som är födda före gravvecka 36 eller haft andningssvårigheter skall vara minst 6 månader, BVC har rekommendationerna.
    Mojkan: om barnet får suga på bröst/flaska under landning/take off så brukar det lindra.

• MissSeger

Jag flög med min son första gången när han var 5 veckor gammal. Han är nu 10 månader och vi har flygit säkerligen 10 ggr redan. Dock bara korta flygturer på 1 ½ timme.
    Han har aldrig haft ont i öronen.

Amma vid start och landning så ska det inte vara någon större fara för öronen.
    Ammar du inte så ta med en vattenflaska med vatten eller napp så barnet suger.
    Dock tror jag att amma är bäst om du har den möjligheten.

Finns rekommendationer att inte flyga med barn under 6 månader längre flygturer än 3 timmar. De kan få problem med andningen.

• mojkan

Ok, vi funderar på att resa till hösten när han är 1,5 år. Kanske blir bra om han äter och dricker lite vid start och landning?

• nina80

1,5 år då tror jag nästan att det till och med finns särskilda öronproppar man kan köpa för att undvika ont i öronen. Finns för barn och vuxna men inte för små spädbarn. Kolla upp det! Annars fungerar det jätte bra att dricka lite samtidigt!

• Sandía

Tack för era svar! Jag uttryckte mig lite dåligt, men jag menar naturligtvis hur gammalt barnet ska vara för att det ska vara relativt riskfritt. Om det kan skada det lilla barnet på något sätt. Varenda gång jag flyger till Mexico finns där spädbarn med på planet, så jag vet att det går men det är riskerna jag undrar över.

MVH Sandia

• nattinattio

sandia: vill man ta hänsyn till allt man kan, så bör barnet vara över 6 månader även fått alla vaccinerna (vilka kan ges mycket tidigare än det normala om skäl finns - tex utlandsresa)
    sen finns det alltid de som tycker riskerna med allt är minimala å åker ändå - å det är ju upp till var å en dvs ingen kan avråda (bara rekommendera) dig att resa med ett fullgånget friskt barn som är över 1-2 v gammalt.

korta flygresor typ innom europa, canarieöarna, där även behoven inte är större än hemma för vaccinerna är det ok att resa enl det sista högre upp.
    men även där skulle jag avråda från att åka tex vid RS tider (vintern) å dyl så tidigt.

Svar på tråden Hur tidigt kan man flyga med bebis?