• Anonym (Meh)

    Låta skulder gå till inkasso?

    Hej!

    Ska separera och som det är nu kommer vi inte ha råd att bo isär med ekonomin vi har nu med väldigt mycket utgifter. Jag funderar på om det är en idé att låta en del gå till inkasso och göra upp en betalningsplan vi klarar av så vi slipper bo tillsammans en längre tid framåt. Någon som gjort såhär?

    Och snälla bespara min era åsikter gällande sitsen vi sitter i utan håll er till frågeställningen.

  • Svar på tråden Låta skulder gå till inkasso?
  • Anonym (Anonym 666)

    Och hur mycket tankefel blev det här då...? Att frivilligt sätta sig i skuld är väl det sista man gör! Det blir ju följder i flera år framåt, förutom att det ska betalas nån gång också, plus betalningsanmärkning som gör det svårt att kanske få lägenhet i framtiden eller skaffa någon slags lån. Jag kan inte ens med ord beskriva hur dålig den idén är!

    Det man normalt gör är att se över vilka räkningar man kan avsluta helt och hållet eller dra ner på eller byta till billigare alternativ. Vilka utgifter och inkomster har ni i månaden egentligen?

  • Anonym (Pip)

    Det är bättre att göra upp betalningsplan med fordringsägarna. Då slipper du inkassos avgifter och räntor.

    Vad är det för utgifter ni har, det går inte att dra ner på dem?

  • Anonym (Pip)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-09-19 15:10:49 följande:

    Och hur mycket tankefel blev det här då...? Att frivilligt sätta sig i skuld är väl det sista man gör! Det blir ju följder i flera år framåt, förutom att det ska betalas nån gång också, plus betalningsanmärkning som gör det svårt att kanske få lägenhet i framtiden eller skaffa någon slags lån.


    Inkasso ger dock inte betalningsanmärkning, det är endast det som ligger hos kronofogden som syns. Många inkassobolag skickar aldrig till kronofogden även om de kan ?hota? med det. De tjänar ju mer på att behålla själva och låta räntorna ticka.

    Dock håller jag med om att kan man undvika inkasso så ska man, pga deras höga räntor.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Pip) skrev 2020-09-19 15:13:46 följande:
    Inkasso ger dock inte betalningsanmärkning, det är endast det som ligger hos kronofogden som syns. Många inkassobolag skickar aldrig till kronofogden även om de kan ?hota? med det. De tjänar ju mer på att behålla själva och låta räntorna ticka.

    Dock håller jag med om att kan man undvika inkasso så ska man, pga deras höga räntor.
    Nej det är inte inkasso, det är kreditupplysningsföretagen som bestämmer om man får det eller inte.

    kronofogden.se/betalningsanmarkning.html
  • Anonym (Pip)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-09-19 15:17:44 följande:

    Nej det är inte inkasso, det är kreditupplysningsföretagen som bestämmer om man får det eller inte.

    kronofogden.se/betalningsanmarkning.html


    Jag sa ju det? Det som ligger hos kronofogden syns (om det inte bara är 1 tror jag) men inkasso syns inte!
  • Anonym (H)

    Din idé, även om den kanske skulle fungera, blir väldigt dyr. Bättre att göra en avbetalningsplan med dina leverantörer istället eller försöka låna pengar om möjligheten finns till rimlig ränta.

  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Pip) skrev 2020-09-19 15:19:31 följande:
    Jag sa ju det? Det som ligger hos kronofogden syns (om det inte bara är 1 tror jag) men inkasso syns inte!
    Vi pratar säkert om olika saker, jag menar att det varken är inkasso eller KF som bestämmer om man har anmärkning eller inte.
  • Anonym (.)

    Gör saker i rätt ordning.

    Se till att få balans i ekonomin FÖRST, separera sen.

  • Anonym (Pip)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-09-19 15:25:59 följande:

    Vi pratar säkert om olika saker, jag menar att det varken är inkasso eller KF som bestämmer om man har anmärkning eller inte.


    Nej vi pratar om samma, men jag sa att det som är hos kf SYNS. Inte att kf sätter anmärkning. Hos inkasso syns det dock INTE då de som sätter anmärkning endast går efter vad som finns hos kf.

    Så vi pratar om samma fast olika vinklar bara!
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Pip) skrev 2020-09-19 16:00:23 följande:
    Nej vi pratar om samma, men jag sa att det som är hos kf SYNS. Inte att kf sätter anmärkning. Hos inkasso syns det dock INTE då de som sätter anmärkning endast går efter vad som finns hos kf.

    Så vi pratar om samma fast olika vinklar bara!
    Ok :)
Svar på tråden Låta skulder gå till inkasso?