• Anonym (NMNOK)

    Expressen: Artikel om det tidigare "välfungerande" Limhamn - flyttar in flyktingar via integrationsprojekt, boende klagar och är missnjöda på mer över kriminalitet

    https://www.expressen.se/kvallsposten/oron-vaxer-hyresgaster-flyttar-in-i-rika-stadsdelen/

    Expressen skev en artikel om det nya integrationsprojektet i Malmö. Det går ut på att man börjar bygga nya och billiga lägenheter i Limhamn, där tanken är att resurssvaga ska flytta in, för att på så sätt minska på ojämlikheten och segregationen.  Boenden i Limhamn som gjort dyra investeringar för att komma bort från det rätt så laglösa och problemfyllda Malmö börjar nu klaga. De säger sig uppleva en ökad kriminalitet, nedskräpning och annat. På sikt kanske skjutningar och gängkonflikter blir mer närvarande.

    Vilka har rätt och vilka har fel?
    Gör sossarna i Malmö rätt som på kommunistiskt vis buntar ihop alla människor på samma plats oavsett ekonomi och förutsättningar, och kommer det bli en framgångssaga? Eller är det tvärt om så att detta gör att ännu fler områden går samma väg tillmötes och på sikt kommer blir mer kaos?

    Borde fler städer ta efter? Kommer fler städer ta efter?

  • Svar på tråden Expressen: Artikel om det tidigare "välfungerande" Limhamn - flyttar in flyktingar via integrationsprojekt, boende klagar och är missnjöda på mer över kriminalitet
  • Anonym (Sossebajs)

    Det kommer nog gå på samma sätt som det gått för Sverige överlag. Mer islamism i området, mer stök, mer mångkultur och mindre trivsel.

    Förstår att folk som betalt flera miljoner för att få leva normalt, som man kunde göra över hela Sverige tidigare, är fett missnöjda. Hela befolkningen ska tvingas på eländet, ingen ska komma undan.

  • Anonym (Harald)

    För det första är det inte mångkultur när det endast gäller en kultur.

    För det andra borde expressen sparka den där reportern Jenny. Fy hel...vad störig hon är. Vilka j..a amatörer de anlitar! Och skånska är f..n den äckligaste dialekten i hela Sverige.

    Dra åt he...

  • Anonym (Sossebajs)
    Anonym (Harald) skrev 2020-09-19 17:31:46 följande:

    För det första är det inte mångkultur när det endast gäller en kultur.

    För det andra borde expressen sparka den där reportern Jenny. Fy hel...vad störig hon är. Vilka j..a amatörer de anlitar! Och skånska är f..n den äckligaste dialekten i hela Sverige.

    Dra åt he...


    Mångkultur är ett finare namn för islamism. Mer gångbart.
  • Överste Senap
    Anonym (Sossebajs) skrev 2020-09-19 17:35:31 följande:

    Mångkultur är ett finare namn för islamism. Mer gångbart.


    För folk som inte läst böcker på svenska och skaffat sig hyfsat ordförråd är det kanske mer gångbart.
  • sextiotalist

    Tanken är god. Men genom att ha så stor andel som 15 % som är dedikerade till resurssvaga så blir det fel.

    5% hade troligen gett önskad effekt.

    Lägenheterna är inte så billiga. 15 000 för en fyra (Om man jämför en fyra i kroksbäck eller Rosengård så är hyran kring 10 000 för en fyra)

    Förutom de lägenheterna som soc disponerar så är kraven detsamma för att få hyra som för övriga områden som hyresvärdarna har

    Vi var själva och tittade på lägenhet där men tyckte inte om lägenheterna eller att man byggt så tätt.

  • fornminne

    Kärnfrågan är väl om området verkligen har blivit otryggare eller om de boende bara upplever det så? Det finns många blandade områden som är betydligt lugnare och trevligare än vad ryktet säger. Men sen finns det ju områden där det faktiskt blir mer stök, fler störningar, mer nerskräpning, mer synlig kriminalitet mm, när befolkningssammansättningen förändras. Då är det ju inte så konstigt att boende reagerar.

  • Anonym (Bumbriest)
    fornminne skrev 2020-09-20 12:01:53 följande:

    Kärnfrågan är väl om området verkligen har blivit otryggare eller om de boende bara upplever det så? Det finns många blandade områden som är betydligt lugnare och trevligare än vad ryktet säger. Men sen finns det ju områden där det faktiskt blir mer stök, fler störningar, mer nerskräpning, mer synlig kriminalitet mm, när befolkningssammansättningen förändras. Då är det ju inte så konstigt att boende reagerar.


    De utsatta områdena som det numera nästan finns 300 stycken av i Sverige, är ju inte utsatta med allt vad det innebär, för att det flyttat dit välfungerande medelklassinvånare. Utan kanske främst för att det flyttat dit arbetslösa, flyktingar, narkomaner m.m.

    Så om du tar en tillräckligt stor del av de här personerna och stoppar in de i ett bra område, så antar jag att området förr eller senare försämras. Det ä människorna i området som påverkar det, och inte området i sig eller dess byggnader.  


  • fornminne
    Anonym (Bumbriest) skrev 2020-09-20 12:08:24 följande:
    De utsatta områdena som det numera nästan finns 300 stycken av i Sverige, är ju inte utsatta med allt vad det innebär, för att det flyttat dit välfungerande medelklassinvånare. Utan kanske främst för att det flyttat dit arbetslösa, flyktingar, narkomaner m.m. Så om du tar en tillräckligt stor del av de här personerna och stoppar in de i ett bra område, så antar jag att området förr eller senare försämras. Det ä människorna i området som påverkar det, och inte området i sig eller dess byggnader.  

    Självklart beror det på människorna, eller snarare sammansättningen. Inte området i sig. Men om ett område försämras, är det inte så konstigt att boende protesterar. Få vill bo i ett otryggt område. Särskilt inte de som har betalat dyrt för att slippa. Men egentligen ska ingen behöva göra det, men det är en politisk fråga. Inget område blir dock otryggt bara för att det flyttar in olika samhällsklasser eller människor med olika bakgrund. Utan det är som du skriver, om det tillkommer för mycket sociala problem, eller för stora skillnader i levnadssätt, som det inte funkar.
  • Anonym (tvillingmamma)

    Jag har bott i ett område där svenskar definitivt var i minoritet och där säkert hälften av kvinnorna man mötte på gatan, bar huvudduk. Det störde mig inte ett dugg. Vad som däremot större mig var att det knappt gick att gå ut efter klockan åtta på kvällen utan att bli utstirrad och ibland antastad av grupper av män som stod och hängde. Att det nästan inte var några kvinnor ute på kvällen. Det var som om området tillhörde männen, och de verkade inte ha världens bästa kvinnosyn. Det var inte heller så kul att polisen ofta dök upp eller att höra skottlossning. Öppen droghandel förekom också. Nu bor jag på en ort med 80 - 90 procent svensk medelklass och upplever inga av de problem jag har listat ovan. Så jag bor mycket hellre här, men det är synd att det ska behöva vara så. Det är inte blandning i sig jag har problem med.

  • Anonym (till vilket pris)
    neverpreggo skrev 2020-09-19 17:17:55 följande:

    Varför inte lägga dessa trådar under vanliga forumdelar istället för Känsliga Rummet?


    Människor skriver i Känsliga rummet för att få bevara sin anonymitet, något som borde vara möjligt i alla trådar. Många vågar inte svara för att möjligheten inte finns.
  • sextiotalist

    Tog nu en promenad genom området. Såg nästan bara människor som man kan förknippa med etniskt svenska.

    Kan vara enstaka kvarter som jag missade.

    Sitter nu på ett fik på Limhamn och endast svenskar.

Svar på tråden Expressen: Artikel om det tidigare "välfungerande" Limhamn - flyttar in flyktingar via integrationsprojekt, boende klagar och är missnjöda på mer över kriminalitet