• Anonym (Jag)

Jag har nästan inga vänner, känner mig ensam

Kände att jag verkligen måste skriva av mig. Förhoppningsvis finns det någon som har varit eller är med om något liknande eller bara har några bra tips.

Jag känner en otrolig sorg och tyngd över att jag knappt har några vänner. Detta har aldrig varit något problem som liten med då mitt mående har påverkat mycket av min vänskap (typ isolation, undvikande och en gång alldeles för på pga av just ensamhet) så har jag tappat vänner. Jag hade en absolut bästa vän för några år sedan men vi är inte vänner längre och kommer inte heller bli det, har så svårt att gå vidare från det och det gör mig så ledsen. Är 24 år idag och har väl 2-3 nära vänner, 1 har flyttat har bekanta men inte som jag umgås med. Jag träffar typ aldrig dom vännerna jag har varför vet jag inte men ibland så kan jag någonstans känna att vi är så olika? Jag älskar att träna, gå på stan, äta middag, fika, festa, åka på utflykter och bara allmänt vara positiv och glad dom vill aldrig träna eller gå på stan bara festa. Jag skulle aldrig säga upp vår kontakt men ibland känns de inte så givande. Att bara dricka tillsammans. Det är sällan någon frågar om jag vill hitta på något och om dom gör det så blir jag förvånad men aldrig att någon bekant som jag kanske snapar (skickar snapchats) med skulle fråga om vi ska hitta på något, jag vet inte om det beror på att jag är lite passiv och har svårt för att öppna upp. Jag vill träffa nya vänner men jag vet inte hur, blev nyligen arbetslös men funderar på att börja plugga. Jag vill inget mer än att träffa nya människor!!! Umgås nästan bara med min syster, pojkvän och mamma men jag vill ju ha egna vänner också.. känns lite pinsamt. Jag känner mig så vilse? Vet inte vad det är för fel på mig? Vad jag ska göra hur jag ska gå till väga? Är så otroligt less på att vara ensam och saknar tiderna då jag alltid hade vänner runt mig för jag är en mycket social person när blygheten släpper.

• Svar på tråden Jag har nästan inga vänner, känner mig ensam
  • Anonym (Tips från coachen)

Mitt stående råd brukar vara att gå med i en förening. Där träffar du likasinnade och får garanterat nya bekanta! :) Det kanske inte blir nära vänner men man känner sig åtminstone mindre ensam.

• Anonym (ooo)

Använd föreningar/hobby/intresse som en kanal att hitta folk som kan gilla sammas saker som du. Gå en kurs osv. 

Plugga på folkhögskola kan vara grejen för dig! Då kan du kombinera plugg + hitta vänner + intresse. Dessa skolor är ju ofta formade med tanke på omsorg för den som inte hittat rätt innan. Finns massor av folkhögskolor med olika profiler. Ut och googla nu :) 

• Mackan1978

Hej. Skicka pm till mig. Jag kan gärna bli vän med dig.

• Anonym (Lissie)

Det kommer flera perioder under livet när man går igenom inre förändringar. Man börjar fundera över livet, vad man egentligen vill och inte vill. Man funderar på de vänner man har. Man kanske drar sig undan nån kompis, söker sig till nån ny.

Jag har haft ett par mindre identitetskriser, sådär så man går och funderar intensivt på livet.

En idé kan vara att börja på en kurs eller gå med i nån typ av klubb. Man lär sig nytt, hamnar i en ny utvecklande miljö och här är det oftast mycket lättare att hitta nya vänner.

• Anonym (Vännen)

Testa Go friendly, det är en app bara för kvinnor att hitta vänner.

• Nimzay

Hej, jag känner igen mig rätt väl i att vilja ha vänner men utan att riktigt veta hur, är i din ålder men har typ inga vänner alls faktiskt, fast är ändå rätt mycket ensamvarg för min del så hade nog egentligen bara behövt några få stycken men har alltså inga alls, så är alltså i någorlunda samma sits kan man kanske säga

Men för övrigt är jag kanske som du förstår inte speciellt bra på det här, så är kanske inte den bästa att komma med tips kanske, men någon i tråden skrev ju nåt om att söka sig till nån slags förening, så tänker att kanske det skulle vara något för dig?

Eller annars om du nu bestämmer dig för att plugga, kan du ju förhoppningsvis finna vänner bland dina studiekamrater?

Fast vet att sånt här kan vara betydligt lättare sagt än gjort, samt betydligt mer komplicerat i praktiken än vad det kan låta när man bara föreslår det såhär, för så är det i alla fall för mig Men hoppas hursomhelst att det löser dig på nåt sätt och att du hittar fina vänner såsmåningom! Kram och lycka till <3

• Anonym (Jag)
    Anonym (Lissie) skrev 2020-09-19 19:52:01 följande:

Det kommer flera perioder under livet när man går igenom inre förändringar. Man börjar fundera över livet, vad man egentligen vill och inte vill. Man funderar på de vänner man har. Man kanske drar sig undan nån kompis, söker sig till nån ny.

Jag har haft ett par mindre identitetskriser, sådär så man går och funderar intensivt på livet.

En idé kan vara att börja på en kurs eller gå med i nån typ av klubb. Man lär sig nytt, hamnar i en ny utvecklande miljö och här är det oftast mycket lättare att hitta nya vänner.

Jag känner precis så! Har verkligen hamnat i en inre förändring. Problemet är att det känns så otroligt ensamt just nu jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig igenom det. Det känns så konstigt att helt plötsligt börja söka nya vänner när man är 24 år vet typ inte hur man gör?
  • Anonym (Me)

Du kan va lugn när du börjar plugga kommer du träffa hur många vänner som helst. Jag hade också period mellan skola och uni där jag jobbade.. gamla vänner hade flyttat iväg för att plugga och jag va nästan helt ensam och jobbade. Börja plugga på uni och en helt ny värld kommer öppna sig för dig. Lycka till!

• Anonym (A)

Gå med i någon förening.

• Unhappy

Du är inne på rätt spår genom att fundera på att börja plugga genom studier kan du träffa många nya intressanta människor eller varför inte gå med i någon förening.

Förstår att du känner dig "ensam" med endast ett fåtal vänner men tänk positivt, bättre med ett fåtal äkta vänner än flera falska vänner.

Svar på tråden Jag har nästan inga vänner, känner mig ensam