• Sven19

    Släktingar vill ställa saker i vårt garage

    Vi bor i villa och har ett dubbelgarage. Flera av min frus släkt bor i lägenhet och har dåligt med förvaringsutrymme. Flera stycken har fått ställa saker i vårt garage bland annat verktyg, barnmöbler och Barncyklar.

    Känner att tiden bara går och sakerna står kvar. Skulle vilja få bort dem så att vi själva får mer utrymme och att det inte ska se så stökigt ut i vårt garage.

    Samtidigt känns det lite ego när jag vet att de har svårt att få plats och jag faktiskt har plats.

  • Svar på tråden Släktingar vill ställa saker i vårt garage
  • MeandHim

    Fast ni betalar ju för utrymmet, när ni köpte huset. Säg att ni vill ha plats för egen förvaring samt att kunna ställa in bilen utan problem i höst och att dom får hämta sina grejer. Säg att ni storstädar :)

  • Anonym (ooo)
    Sven19 skrev 2020-09-19 19:15:53 följande:

    Vi bor i villa och har ett dubbelgarage. Flera av min frus släkt bor i lägenhet och har dåligt med förvaringsutrymme. Flera stycken har fått ställa saker i vårt garage bland annat verktyg, barnmöbler och Barncyklar.

    Känner att tiden bara går och sakerna står kvar. Skulle vilja få bort dem så att vi själva får mer utrymme och att det inte ska se så stökigt ut i vårt garage.

    Samtidigt känns det lite ego när jag vet att de har svårt att få plats och jag faktiskt har plats.


    Men det är väl bara att säga åt dem att nu får de hämta/lösa det på annat sätt. Ni behöver platsen själva. Diskutera inte med dem, det är ni som bestämmer. 
  • Anonym (S)

    Säg att ni börjat storstäda garaget för att kunna få in bil där om ett par månader och att deras saker behöver hämtas inom en månad. De ska bara vara tacksamma över att ha fått ha saker där hittills.

    Som någon redan sagt. Ni betalar ju för erat utrymme. Släktingarna kan gott gå ihop och hyra ett förråd istället

  • Sven19
    Anonym (S) skrev 2020-09-19 19:36:04 följande:

    Säg att ni börjat storstäda garaget för att kunna få in bil där om ett par månader och att deras saker behöver hämtas inom en månad. De ska bara vara tacksamma över att ha fått ha saker där hittills.

    Som någon redan sagt. Ni betalar ju för erat utrymme. Släktingarna kan gott gå ihop och hyra ett förråd istället


    Jo tycker verkligen de kan ha sina egna prylar hemma hos sig. Har inga problem om de behöver plats några månader men nu har det gått flera år.

    Vi ska köpa ny bil nu till hösten så då får vi se till att det är rent.
  • Anonym (S)
    Sven19 skrev 2020-09-19 19:57:54 följande:

    Jo tycker verkligen de kan ha sina egna prylar hemma hos sig. Har inga problem om de behöver plats några månader men nu har det gått flera år.

    Vi ska köpa ny bil nu till hösten så då får vi se till att det är rent.


    Då har ni ju verkligen en bra anledning. Men kan ju vara bra att ge en månads framförhållning för att undvika konflikt. De bör som sagt bara vara tacksam. Men folk är ju folk och kan uppenbarligen bli arga trots att ingen anledning finns
  • Anonym (-)

    Sälj skiten! Det är din egendom efter x-antal år.

    Säg hämtar ni inte inom si och så lång tid från nu så säljer eller slänger jag det. Eller så får ni betala hyra.

  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (-) skrev 2020-09-19 20:40:19 följande:

    Sälj skiten! Det är din egendom efter x-antal år.

    Säg hämtar ni inte inom si och så lång tid från nu så säljer eller slänger jag det. Eller så får ni betala hyra.


    Nej så går det faktiskt inte till. Det tillfaller inte ts bara för att det stått där länge! Ditt förslag är ju som skapat för konflikt inom familjen!
  • Anonym (-)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-09-19 20:54:47 följande:

    Nej så går det faktiskt inte till. Det tillfaller inte ts bara för att det stått där länge! Ditt förslag är ju som skapat för konflikt inom familjen!


    Du har fel, jag har rätt. Frågan vilken jurist du vill.
  • Anonym (-)

    Det är inte tillåtet att låta sin egendom ligga kvar i någon annans hem, om man ombetts att flytta på den. Detta kan nämligen utgöra egenmäktigt förfarande i 8 kap. 8 § brottsbalken, eftersom besittningen till bostaden rubbas genom att dess användbarhet begränsas.

    Enligt 12 kap. 27 § 2 st jordabalken (JB) tillfaller egendom som en hyresgäst lämnar kvar till hyresvärden, om inte hyresgästen efter anmaning inom tre månader, eller annars inom sex månader, hämtar sin egendom.

Svar på tråden Släktingar vill ställa saker i vårt garage