• Anonym (Gråte­r)
    Sun 20 Sep 2020 12:45
    543 visningar
    3 svar
    3
    543

    Hur lugna kolikbebis?

    Nu gråter jag snart av utmattning. Min lille kille har kolik, och det spelar ingen roll vad jag gör. Han bara skriker, skriker, skriker och skriker. Jag har provat rulla vagn, babygunga, gå runt i bärsele, napp, minifom (eller vad det nu heter), har provat att utesluta mjölkprodukter, men inget hjälper. INGET! Jag gråter för att jag är så trött och inget verkar hjälpa. Kom med tips snälla!! Är ensamstående så finns ingen avlastning eller så..

  • Svar på tråden Hur lugna kolikbebis?
  • Anonym (Hnb)
    Sun 20 Sep 2020 13:04
    #1

    Åh, din stackare! Jag förstår precis hur uppgiven du känner dig. Vårt andra barn var både hnb:are, kolik-och kräkbebis. Men vi var 2 som delade på eländet. Eftersom du säger att du uteslutit mjölk så antar jag att du ammar. Men mp-allergi ger inte kolik. Kolik kan bebisar ha ändå. Vi hittade aldrig nåt som funkade bra. Vi bar, satt med honom, stod ut. Det går ju över inom några månader. Har du provat byta d-droppar till de man har i kylen? De kan funka bättre på barn med kolik och känslig mage. Sempers magdroppar kan funka på vissa. Liksom sitta upp mer än ligga ner också. Är det bara skrik länge så stoppa in öronproppar för att dämpa ljudet.

  • Anonym (Gråte­r) Trådstartaren
    Sun 20 Sep 2020 13:38
    #2
    Anonym (Hnb) skrev 2020-09-20 13:04:04 följande:

    Åh, din stackare! Jag förstår precis hur uppgiven du känner dig. Vårt andra barn var både hnb:are, kolik-och kräkbebis. Men vi var 2 som delade på eländet. Eftersom du säger att du uteslutit mjölk så antar jag att du ammar. Men mp-allergi ger inte kolik. Kolik kan bebisar ha ändå. Vi hittade aldrig nåt som funkade bra. Vi bar, satt med honom, stod ut. Det går ju över inom några månader. Har du provat byta d-droppar till de man har i kylen? De kan funka bättre på barn med kolik och känslig mage. Sempers magdroppar kan funka på vissa. Liksom sitta upp mer än ligga ner också. Är det bara skrik länge så stoppa in öronproppar för att dämpa ljudet.


    Tack så mycket! Ja jag ammar. Vad tråkigt att ni inte hittade något som funkade bra för er under perioden, men skönt att det gick över. Just nu känns allt så hopplöst. Är trött konstant och känner mig så otillräcklig. Jag gråter ofta också av maktlöshet. Nej det har jag faktiskt inte provat, tack så mycket för tipset! Ska prova allt du skrev om här. Ja, det är ?bara? skrik, och öronproppar ska jag verkligen skaffa. Han skriker ganska högt och intensivt.
  • Sun 20 Sep 2020 14:04
    #3

    Amma sittande/bakåtlutat. De har lättare att rapa och prutta då. Ta rappaus om han börjar tjorva.

    Ge Bifibaby droppar(!!!).

    Byt ABSOLUT bort de d-dropparna som BVC ger, typ inga bebisar klarar dem. Ge vattenbaserade eller holistics, de senare har högre koncentration så du behöver bara ge en droppe per dag, blir mindre olja som bråkar med magen.

    Använd bärsjal (bättre än sele, de sover bättre i den) du kan göra en av lakan om du inte vill köpa.

    Amma främst när hen är nyvaken, om möjligt. Mitt intryck är att mina har skrikit som värst när de har varit trötta, de pallar inte med minsta magstök då. Försök söva igen efter max 1h 30min om inte tidigare, sedan blir de lätt övertrötta.

    Och mest angörande för oss: Använd pysventil (eller termometer) med mkt Idominsalva på och töm gaser+bajs upp till 3ggr dagligen. Man kan behöva peta ett tag för att allt ska komma ut men du kommer märka på bebisen att han inte har något emot det. Peta och skruva lite försiktigt så kommer det ut i omgångar.

    Har provat Semper magdroppar och akupunktur men det gjorde ingen skillnad på mina. Får du däremot ut gaserna och ordning på sömnen kommer det att bli mkt bättre! Om bebis är lättväckt kan jag rekommendera white noise på hög volym. Det finns appar och på youtube. Lugnar också upprörd bebis.

    Jag tyckte verkligen att Bifibaby hjälpte också, samt en rejäl dos minifom innan amning (ett sprut i munnen, ca 20 droppar).

    Heja heja!!

Svar på tråden Hur lugna kolikbebis?