• redaioreda

    Hur får jag i ungen mat? (Eller: en förälder ber om förtröstan)

    Tusen har redan frågat och nu blir det 1001 gången. Vi har en go dotter på 8,5 månad som gillar mat, speciellt den mat vi föräldrar äter. Vi börjar förstå att purémat och gröt går bort för dess konsistens men i brist på vad vi kan göra istället fortsätter vi med det - speciellt gröten. Vad kan man ge till frukost och kvällsmat som är mer plockig mat? För det försöker vi göra till middagen - ge henne mat som hon kan plocka med. Men då kommer andra problemet: allt ska tas ur munnen och mosas sönder till förintelse. Hon får ju inte i sig särskilt mycket av det som ges. Hur får vi i vår unge maten som tycks gilla men måste undersöka sönder?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur får jag i ungen mat? (Eller: en förälder ber om förtröstan)
  • Fjäril kär

    Kokt ägg eller äggröra och smörgås i lämpliga bitar (bre en macka och ha pålägg eller bara smör och skär i bitar på ett fat) kanske även bitar av skivbar leverpastej, ostkuber, strimlad skinka. Kanske även köttbullar/korv.

  • S23

    Googla blw. Ett barn på 8,5 månader måste heller inte få i sig större mängder.

    Tips till frukost. Grötpinnar, macka, kokt ägg, stekt ägg, frukt, leverpastej i stavform.

    Ni kan avsikt ge barnet i princip allt ni själva äter. Små barn behöver mycket järn så ett tips är att baka eget bröd och mortla blodpaltsbröd och ha i smeten. På samma sätt kan du göra med grötpinnar.

    Sedan vill jag bara växla en tanke. Måste man äta frukostmat till frukost? Varför inte köttfärsbiffar och potatis?

  • S23

    Och låt barnet undersöka. Jag antar att ni fortfarande ammar eller ger ersättning? Barnet behöver inte få i sig så mycket mat i form av fast föda.

    Låt barnet plocka med mat. Ju mer hen får hålla på desto mer kommer slinka ner i magen också

  • LFF
    redaioreda skrev 2020-09-20 18:56:51 följande:

    Tusen har redan frågat och nu blir det 1001 gången. Vi har en go dotter på 8,5 månad som gillar mat, speciellt den mat vi föräldrar äter. Vi börjar förstå att purémat och gröt går bort för dess konsistens men i brist på vad vi kan göra istället fortsätter vi med det - speciellt gröten. Vad kan man ge till frukost och kvällsmat som är mer plockig mat? För det försöker vi göra till middagen - ge henne mat som hon kan plocka med. Men då kommer andra problemet: allt ska tas ur munnen och mosas sönder till förintelse. Hon får ju inte i sig särskilt mycket av det som ges. Hur får vi i vår unge maten som tycks gilla men måste undersöka sönder?

    Tack på förhand!


    Låt henne plocka och undersöka maten. Det ingår i det hela. Ja, det är sjukt jobbigt men det är så värt det ändå. Och det kommer att slinka ner mer och mer mat även om det tar tid nu så här i början. Så ge henne en egen tallrik (eller lägg maten direkt på ett tallriksunderlägg för att slippa en flygande tallrik) och köp ett IKEA-stolsunderlägg att ha under hennes stol så blir det lättare att göra rent än om det hamnar direkt på golvet (bara lyfta in i duschen och skölja av).
Svar på tråden Hur får jag i ungen mat? (Eller: en förälder ber om förtröstan)